روز کسانی که علوم بهداشت را با علم شیمی پیوند می‌دهند؛

داروسازان با شوق و رنج می‌آموزند تا رنج انسان را با دارویی شفابخش به شوق و آرامش برسانند

روز داروساز یکی از مناسبت‌‌هایی است که اگرچه ذهن همه جامعه را به خود مشغول نمی‌‌کند، اما این حسن را دارد که اعضای حرفه داروسازی در گردهمایی صمیمانه، به طرح مسائل و مشکلات جامعه‌ داروسازی بپردازند.

کد مطلب: ۱۳۰۴۵۱۸
لینک کوتاه کپی شد
داروسازان با شوق و رنج می‌آموزند تا رنج انسان را با دارویی شفابخش به شوق و آرامش برسانند

محمد زَکَریای رازی پزشک، فیلسوف و شیمیدا‌ن ایرانی که آثار ماندگاری در زمینه پزشکی و شیمی و فلسفه نوشته به عنوان کاشف الکل و جوهر گوگرد (اسید سولفوریک) مشهور است.

رازی از نخستین افرادی است که از دانش شیمی در علم پزشکی استفاده کرد، به همین دلیل او را پدر داروسازی و شیمی کاربردی نیز لقب داده اند. داروساز با شوق و رنج می‌آموزد تا رنج انسان را با دارویی شفابخش به شوق و آرامش برساند. داروسازی علمی فوق‌العاده برای نجات زندگی و راحتی تن و روان است و این مسئله فقط با تلاش دانشمندان داروساز میسر است که بر تجارب پیشینیان بنا شده و با علوم جدید آمیخته و برای سلامت آدمیان از هیچ تلاشی دریغ‌ نمی‌کند.

داروسازی حرفه‌ای در زمینه سلامت است که علوم بهداشت را با علم شیمی پیوند می‌دهد؛ حرفه‌ای که نبودش سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد. داروسازان در حفظ و بازیابی گرامی‌ترین وجه وجود آدمی یعنی سلامت ایفای نقش می‌کنند. بزرگداشت این روز بزرگ، بهانه‌ای‌ست که به یادمان بیاید هنوز هم در این سرزمین هستند بزرگ مردان و زنان محققی که دمی از تلاش دست نمی کشند.

یادمان نرود دردمندان را چون چشمانمان گرامی بداریم که رازی این دانش را به بهای چشمهایش به ما رسانده است. پنجم شهریور، فرصت مناسبی برای یادآوری و تجلیل از نقش مهم و تعیین کننده جامعه داروسازان در چرخه نظام تامین سلامت و بهداشت و درمان کشور است و همچنین بزرگداشت میلاد دانشمند بزرگ ایرانی.

این روز یادآوری است برای ما تا بدانیم که آدم‌ های بزرگ هیچ گاه از یاد نمی‌‌روند و به پایان نمی‌‌رسند.

دانش آموز خبرنگار: آیلین فیضی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار