پانا از دستاورد مهم دولت سیزدهم و حمایت ویژه وزارت آموزش و پرورش از تولید کاغذ گزارش می‌دهد؛

کاغذ ملی آمد؛ ورق برگشت

وابستگی به کشورهای خارجی برای تامین کاغذ مورد نیاز مدارس، ناشران و مطبوعات، جای خود را به خودکفایی، سربلندی و غرور ملی می‌دهد

تهران (پانا) - وزارت آموزش و پرورش گام اول و عملیاتی در حمایت از تولید کاغذ ملی را با اتکا به توان بومی و استفاده از نیروهای جوان برای تامین کاغذ مورد نیاز کتب درسی برداشت‌.

کد مطلب: ۱۳۰۳۹۱۲
لینک کوتاه کپی شد
کاغذ ملی آمد؛ ورق برگشت

حمایت از تولید داخلی و اتکا به دانش و توانایی جوانان در زمینه‌های مختلف از جمله مواردی است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است و نهادهای دولتی بویژه در یکسال اخیر سعی کرد‌ه‌اند با سرلوحه قرار دادن فرمایشات و بیانات ایشان، در این مسیر قرار گیرند.

بر کسی پوشیده نیست که در سال‌های اخیر، وضعیت نابسامان بازار کاغذ، شرایط را برای فعالیت ناشران و فعالان حوزه نشر، سخت و پیچیده کرده بود؛ به طوری که بسیاری از شاغلان در این صنعت با خطر بیکاری دست و پنجه نرم کردند و مالکان و صاحبانِ کسب و کارهای حوزه نشر نیز خسارت‌های فراوانی را متحمل شدند.

اما در یکسال اخیر و با روی کار آمدن دولت سیزدهم، شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد و ورق‌ در بازار کاغذ برگشت. امروز وزارت آموزش و پرورش گام‌های اساسی و جدی را در این راستا برداشته و با ارتقای توان داخلی و همچنین اعتماد به جوانان این سرزمین، حمایت‌های لازم برای تولید کاغذ مورد نیاز کتب درسی در کشور را انجام داده است. یکی از مهم‌ترین حمایت‌ها اقدام تحولی در تهیه و تولید مقوای کتاب‌های درسی توسط یک شرکت داخلی است که گامی بلند در جهت اجرایی‌سازی منویات مقام معظم رهبری محسوب می‌شود و شعار دولت مردمی را در میدان اقدام و عمل محقق می‌سازد.

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در دومین اقدام تحولی در راستای تامین کتاب‌های درسی پس از برگزاری مناقصه و انجام امور قانونی، مسئولیت تامین و تولید مقوای کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ را طی تفاهم‌نامه‌ای به مجتمع کاغذسازی راشا کاسپین ایرانیان در استان زنجان واگذار کرد. این تفاهم‌نامه در حضور رئیس این سازمان و استاندار زنجان به امضا رسید. قرار است در قالب این تفاهم‌نامه، ۱۴۷ میلیون جلد کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ با مقوای ۲۱۰گرمی پشت سفید، تولید شرکت راشا کاسپین در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

تداوم و تقویت این رویکرد و حمایت از آن، دستاوردهای فراوانی را به همراه خواهد داشت؛ از جمله دستاوردهایی که می‌توان به آن اشاره داشت موضوع اشتغال‌زایی، جلوگیری از خروج ارز و تقویت هویت ملی است و بویژه مورد آخر، مورد تاکید وزیر آموزش و پرورش است.

به گفته یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش تا سال گذشته پنج هزار تن کاغذ مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شد و ۴۲ هزار تن کاغذ واردات داشتیم اما امروز به نقطه‌ای رسیده ایم که ۳۰ هزار تن کاغذ یعنی ۷۰ درصد نیاز داخل را در کشورمان تولید می‌کنیم و این افتخار و دستاورد ارزشمندی است.

نقش وزارت آموزش و پرورش در حوزه حمایت از تولید داخلی کاغذ به قدری پررنگ بوده که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره و نمایشگاه «ایران نوشت» با اشاره به حمایت دولت از مجموعه کارخانه‌های تولید کاغذ گفت: در این زمینه وزارت آموزش و پرورش قبل از ارگان‌ها و وزارتخانه‌های دیگر پیشقدم شد و سال آینده ۴۵ هزار تن کاغذ مورد نیاز کتاب های درسی از تولیدات داخلی تامین می‌شود.

در همین راستا حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز با اعلام خبر خودکفایی در تولید مقوای مورد نیاز کتب درسی در داخل کشور اظهار کرد: پیش از این کل حجم مورد نیاز برای تولید مقوا را از خارج کشور تامین می‌کردیم اما هم‌اکنون با یک جهش صددرصدی مقوای کتب درسی را از داخل تامین می‌کنیم. اعلام چنین خبری از سوی معاون وزیر آموزش و پرورش امیدها را برای خودکفایی در تولید کاغذ، بیش از پیش قوت بخشید و پاسخی شد برای افرادی که معتقد بودند خودکفایی در صنعت کاغذ بی‌معنا است و نمی‌توان حتی آن را پیگیری کرد! اما جوانان این مرز و بوم که با اعتماد وزیر آموزش و پرورش، وارد عرصه و میدان شده‌اند، با حمایت واقعی از کاغذ ملی نشان دادند که می‌توان شعارها را از روی کاغذ و برنامه‌های کاغذی خارج کرد!

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار