اظهار نگرانی رئیس دیوان عالی کشور از ورودی بالای پرونده‌های غیرفرجامی

تهران (پانا) - رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به افزایش ورودی پرونده‌ها گفت بخش زیادی از وقت قضات دیوان عالی کشور، صرف رسیدگی به پرونده‌هایی مثل حل اختلاف، احاله و اعاده دادرسی می‌شود در حالی که رسیدگی به پرونده‌‌های فرجامی اهمیت به‌سزایی دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۳۰۳۶۵۷
لینک کوتاه کپی شد
اظهار نگرانی رئیس دیوان عالی کشور از ورودی بالای پرونده‌های غیرفرجامی

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم در جلسه وحدت رویه قضایی هیئت عمومی دیوان عالی کشور که با حضور معاون اول قوه قضاییه و دادستان کل کشور و قضات عالی‌رتبه دیوان عالی کشور برگزار شد افزود: ورودی پرونده‌ های غیرفرجامی در دیوان عالی کشور بسیار بالاست.

رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: در جلسه مسئولان عالی قضایی بارها بیان کرده ‌ام، ورودی پرونده ‌های غیرفرجامی در دیوان عالی کشور بسیار بالاست و این موضوع موجب شده است وقت رسیدگی به پرونده‌های فرجامی طولانی شود.

وی اظهارداشت: باید هر چه سریعتر در مورد موضوع اصلاح مواد قانونی تصمیم‌ گیری شود.

مرتضوی مقدم ضمن اظهار نگرانی از آمار بالای پرونده‌های غیرفرجامی و فشار مضاعف به همکاران قضایی گفت: پیشنهاد اصلاحاتی به معاونت حقوقی قوه قضاییه در برخی مواد قانونی را ارائه داده‌ایم و امیدواریم تدابیر ویژه‌ای در این خصوص اندیشیده شود و هر چه سریعتر در این زمینه تصمیم‌گیری شود تا فشار کاری که بر دوش قضات دیوان قرار دارد کاهش یابد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق ضمن گرامیداشت هفته دولت اظهار داشت: دیوان عالی کشور به عنوان عالی ترین مرجع قضایی است و این جایگاه باید تقویت شود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: باید برای ارتقای شأن قضات و بالا بردن جایگاه عدلیه تلاش کنیم.

وی افزود: ضرورت دارد توجه به جایگاه و شأن قضات دیوان عالی کشور به نحوی باشد که خدمت در آن برای هر مسئولی افتخار باشد. ما بایدبه نحوی جایگاه قاضی را تبیین کنیم که شغل قضا و خدمت در دستگاه باعث افتخار باشد.

مصدق گفت: قوانین باید به نحوی اصلاح شود که در اسرع ذی حق به حق خود برسد. وی در ادامه افزود: لایحه اصلاح پاره ای از قوانین دادگستری با هدف تسریع در احقاق حق و تمرکز رسیدگی دیوان عالی کشور بر امور مهم نهایی شده است و در شرف طی مراحل قانونگذاری است.

معاون اول قوه قضاییه در این جلسه با تأکید به موضوع معیشت کارکنان اداری و قضایی اضافه کرد که به طور جدی در حال پیگیری موضوع هستیم، پیشرفت های خوبی حاصل شده اما تا کنون منجر به نتیجه قطعی نشده است و تقاضا داریم از نشر شایعات در فضای مجازی خودداری شود.

در این جلسه برخی از قضات دیوان عالی کشور دیدگاه های خود را بیان کردند و به موضوعاتی مانند ضرورت کاهش ورودی دیوان، لزوم اصلاح قوانین با هدف تمرکز دیوان بر امور مهم، توجه به معیشت کارکنان اداری، اهتمام بر شأن و جایگاه قاضی پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور نیز در این جلسه ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام سجاد (ع) پیام آور عاشورا اظهار داشت: از اینکه توفیق مستمر حضور در جمع قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور و جلسات هیئت عمومی را ندارم پوزش می‌طلبم و این قصور به دلیل مسئولیت‌های زیادی است که به عهده دارم.

دادستان کل کشور در ادامه دتصریح کرد: در این جلسه مطالب و استدلال‌های قضات را شاهد بودم و در حقیقت از مباحث مطرح شده استفاده کردم.

حجت ‌الاسلام والمسلمین منتظری در پایان استدلال حقوقی خود را پیرامون موضوع جلسه و رأی وحدت رویه اعلام کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار