معاون سازمان سنجش در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

کم‌وکیف اجرای عدالت آموزشی در کنکور 1402؛ سازمان سنجش فقط مجری برگزاری کنکور است

پذیرش بیش از ۸۵ درصد رشته‌های دانشگاهی بدون آزمون صورت می‌گیرد/ سنجش و پذیرش در کنکور ۱۴۰۲ از یکدیگر جدا می‌شود

تهران (پانا) - معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش می‌گوید این سازمان فقط اجر‌اکننده مصوبات کنکوری است و تغییر قوانین و مقررات درباره کنکور سراسری طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۰۳۵۱۳
لینک کوتاه کپی شد
کم‌وکیف اجرای عدالت آموزشی در کنکور 1402؛ سازمان سنجش فقط مجری برگزاری کنکور است

حسن مروتی، معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور درباره انتقادهای وارد شده به تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402 مبنی بر اینکه تغییرات کنکور سال آینده نمی‌تواند عدالت آموزشی را برقرار کند، به پانا گفت: «در زمینه کنکور و تاثیر سوابق تحصیلی در آن باید به اهمیت توزیع یکسان امکانات آموزشی اشاره کرد. عدالت آموزشی وقتی برقرار می‌شود که امکانات آموزشی در سراسر کشور به‌طور یکسان باشد. در کنکور سال آینده نیز که دو مرحله برگزار می‌شود تاثیر سوابق تحصیلی به‌صورت قطعی ارزیابی می‌شود.»

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه سازمان سنجش فقط مجری برگزاری آزمون است، گفت: «سازمان سنجش در کنکور فقط کار سنجش را انجام می‌دهد و نمره را استخراج می‌کند. با تغییراتی که در کنکور 1402 صورت می‌گیرد پذیرش نیز در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد در صورتی که اکنون این کار نیز بر عهده سازمان سنجش است.»

مروتی اضافه کرد:‌ «معدل پایه دوازدهم داوطلبان کنکور برای پذیرش آن‌ها در دانشگاه اعلام می‌شود و سازمان سنجش نمره خام داوطلب را اعلام می‌کند. معدل فارغ‌التحصیلی آموزش و پرورش ممکن است ترمیم شده یا نشده باشد که سازمان سنجش رتبه‌ای که مورد قبول داوطلب در برگزاری دو کنکور باشد را لحاظ می‌کند.»

وی درباره پذیرش بدون کنکور نیز گفت: «پذیرش بیش از 85 درصد رشته‌های دانشگاهی بدون آزمون صورت می‌گیرد و دانشگاه‌های دولتی هم 20 درصد از ظرفیت پذیرش خود را با این شیوه تکمیل می‌کنند.»

مروتی در پایان تاکید کرد: «تغییر در قوانین و مقررات سنجش و پذیرش داوطلبان در دانشگاه‌ها و آزمون سراسری بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود و سازمان سنجش فقط مجری قوانین ابلاغی است.»

زمان ثبت‌نام دو مرحله کنکور 1402

زمان ثبت‌نام نوبت اول کنکور سراسری از یکشنبه ۸ آبان سال جاری آغاز می‌شود و روز شنبه ۱۴ این ماه به پایان می‌رسد و ثبت‌نام نوبت دوم کنکور نیز از ۱۵ تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ انجام می‌شود. با توجه به اینکه کنکور ۱۴۰۲ در دو مرحله برگزار می‌شود، آزمون نوبت نخست در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی ماه سال جاری برگزار می‌شود. نوبت دوم این آزمون نیز در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۴ و ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی»، از فرآیند ارزیابی میزان دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی متقاضیان برای ورود به موسسه تحت عنوان سنجش یاد می‌شود که از طریق «نمره ­کل سابقه تحصیلی» و «نمره ­کل آزمون اختصاصی» انجام می­‌شود.

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در نشست خبری اخیر خود با خبرنگاران گفت: «درباره اثر قطعی سوابق تحصیلی نیز نظرات مخالف و موافق زیاد وجود دارد. استدلال موافقان اثر قطعی سوابق تحصیلی این است که داوطلب به دروس دبیرستان بیشتر اهمیت می دهد اما استدلال مخالفان اثر قطعی سوابق تحصیلی این است که یک نمره بد دبیرستان روی سرنوشت کنکور فرد تاثیر می گذارد. اینکه فرد نیاز دارد که ترمیم نمره داشته باشد هم یکی از مسائلی است که در این زمینه مطرح است. قطعا کسی که می خواهد بهترین رشته قبول شود تلاش می کند معدل بهتری کسب کند. چالش اصلی اثر قطعی سوابق تحصیلی هم در اینجاست. در صورت تاثیر مثبت، معدل یا نمرات اگر نمره کل فرد را بالاتر بکشد تاثیر قطعی داشته است اما اگر نمره کل فرد را پایین بکشد تاثیری ندارد.»

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ اما اتفاقی که می افتد این است که سوابق تحصیلی بر نمره کل تاثیر می گذارد و نمره بالاتر و پایین تر می شود، اظهار کرد: «در کنکور ۱۴۰۲ با سه تغییر مواجه ایم که قطعی بودن اثر سوابق تحصیلی، حذف دروس عمومی و حذف زیرگروه ها این تغییرات هستند.»

حسن مروتی، معاون سازمان سنجش نیز پیشتر در گفت‌وگو با پانا اعلام کرده بود: «قرار بر این است که سازمان سنجش در کنکور فقط کار سنجش را انجام دهد و نمره را استخراج کند. اکنون پذیرش نیز به طور متمرکز با توجه به ظرفیت دانشگاه‌ها و رتبه افرادی که انتخاب رشته می‌کنند از سوی سازمان سنجش انجام می‌شود. در دانشگاه آزاد نیز کار پذیرش در چهار رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی از سوی سازمان سنجش انجام می‌شود. طبق آیین نامه جدید همه دانشگاه‌ها باید کار پذیرش را خودشان انجام دهند اما هنور زیرساخت آن در دانشگاه‌ها فراهم نشده است و به محض اینکه زیرساخت‌ها در دانشگاه‌ها فراهم شود، دیگر پذیرش داوطلبان از سوی سازمان سنجش انجام نخواهد شد و به دانشگاه‌ها سپرده می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار