برگزاری همایش ملی تعزیه خوانی شبیه حسین (ع)در شهر قهدریجان

اصفهان(پانا) - رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فلاورجان ضمن‌ اعلام خبر برگزاری این رویداد بزرگ هنری در این شهرستان گفت در شهرستان فلاورجان ۶۰ گروه ثبت شده و ۲۰۰ بانی برگزاری تعزیه داریم.

کد مطلب: ۱۲۹۹۶۱۳
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری همایش ملی تعزیه خوانی شبیه حسین (ع)در شهر قهدریجان

سیدعلی اکبر محمدی رئیس اراده فرهنگ و ارشاد اسلامی فلاورجان اظهار داشت: تعزیه و شبیه‌خوانی یکی از ریشه‌دارترین و کهن‌ترین هنرهای نمایشی و آئینی ایران اسلامی است و یکی از نمایش های مدرن در کشور است.

وی افزود: یکی از مشکلات در نمایش‌ها و تئاتر ها بحث تماشاگر و مخاطب هست که خوشبختانه در تعزیه چنین مواردی را نداریم و به محض اینکه مراسم شبیه خوانی شروع می‌شود گروه، گروه انسان‌های بی تاب و مشتاق و عاشق امامت و ولایت گرد هم می آیند.

محمدی تصریح کرد: در شهرستان فلاورجان ۶۰ گروه ثبت شده و ۲۰۰ بانی برگزاری تعزیه داریم و با توجه به شرایط کرونا ثبت گروه جدیدی نداشتیم و در حال حاضر پنج درخواست برای ثبت گروه جدید داریم

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد فلاورجان بیان کرد: یکی از برنامه‌های این اداره با محوریت بسیج هنرمندان شهرستان، سوگواره است که اواخر محرم و اوایل ماه صفر به مدت پنج شب برگزار می شود .

سید رضا نجفی بانی برگزاری تعزیه در ادامه افزود: از سال ۹۶ از چند نفر از اساتید کشوری به صورت حرفه ای تعزیه خوانی به مدت سه سال دعوت و با استقبال خوب مردم رو به رو شد و امسال بعد از چند سال کرونا و عدم برگزاری برنامه از ۲۳ نفر از اساتید تعزیه در کشور، شامل شهرستان های تفرش ، استان مرکزی ، گیلان و تهران ، با محوریت استان اصفهان از ۲۰ مرداد ماه مثادف با ۱۳ محرم به مدت ۵ شب در حسینه بزرگ امام علی شهر قهدریجان برگزار می شود.

وی عنوان کرد: یکی از دلایلی برگزاری برنامه خاموش شدن چراغ عزاداری بعد از عاشورا است و به این نتیجه رسیدیم که در دهه دوم ماه محرم این برنامه انجام شود و ادامه داشته باشد .

بانی برگزاری تعزیه در خصوص چهارمین همایش ملی تعزیه شبیه حسین اینگونه توضیح دادند . این همایش همانند ادوار قبل به صورت کاملا مردمی اجرا و سازمان بسیج هنرمندان بنا به در خواست بانی این رویداد بنا دارد با تشکیل ستاد این همایش در شهرستان به نوعی موجب هم افزایی و ایجاد تسهیل در روند اجرای این رویداد بزرگ‌ گردد. از برنامه های جانبی این همایش می توان به برگزاری مسابقه ویژه مستمعین و همچنین نامگذاری مجلس هر شب به نام چند سردار شهید قهدریجان می باشید ‌.

حجت الله سلطانی معاونت بسیج هنرمندان استان در رابطه با شبیه خوانی در سطح شهرستان گفت: در حال برنامه ریزی یازده عرصه هنری هستیم که هدف اصلی، کادر سازی برای آینده هنری انقلاب اسلامی است .

وی خاطر‌نشان کرد: تعزیه یک رسانه است و قطعا هدف اصلی انتقال پیام عاشورا بین مخاطب هست .

سلطانی ادامه داد: در استانی زندگی می‌کنیم که رکورد دار تعزیه هست و بیشترین آمار تعزیه را در کشور دارد که به نوعی برای کل کشور دست نیافتنی است و امروز اگه تعزیه خوانی بخواد معرفی بشه قطعا یکی از ملاک هاش اجرای تعزیه خوانی در اصفهان است .

خبرنگار:فاطمه فانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار