سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

بانک اطلاعاتی خانوارها از سال ۹۳ به‌روز نشده بود

تهران (پانا) - سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مشکلات اقتصادی و اینکه همه به شرایط اقتصادی دولت آگاه هستند، عنوان کرد، وزرای دولت در تلاش هستند تا مشکلات اقتصادی رفع شود.

کد مطلب: ۱۲۹۶۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد
بانک اطلاعاتی خانوارها از سال ۹۳ به‌روز نشده بود

به گزارش ایرنا، محمد هادی زاهدی وفا روز دوشنبه در همایش تجلیل از بازنشستگان نمونه ملی، اظهار داشت: کمتر از یکسال از عمر دولت می‌گذرد که پذیرفتن مسئولیت در این شرایط شاید عاقلانه نباشد اما رییس جمهور مسئولیت را پذیرفتند و وزرا برای حل مشکلات تلاش می‌کنند.

وی افزود: شعار دولت تحقق عدالت است و به‌صورت مردمی و دلسوز برای آن تلاش می‌کند. پیش‌بینی ما این است که کسی که برای عدالت کار کند، گشایش در کار آن ایجاد خواهد شد و از برکات این روزها استفاده خواهیم کرد. این نقطه اساسی است که به دنبال آن هستیم.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: مردم سرمایه‌های اجتماعی هستند و در جنگ هشت‌ساله، تمام دشمنان مقابل ایران ایستادند اما ظرفیت مردم باعث افتخارهای ما شد و مردم در این پیروزی سهیم بودند.

زاهدی وفا با بیان اینکه خدمات‌رسانی به بازنشستگی را پیگیر می‌کنیم، گفت: در مورد وضعیت زندگی بازنشستگان اشراف داریم و حتی خودمان نیز در آستانه بازنشستگی هستیم. بر اساس اصل اجرای عدالت به دنبال این هستیم که وضعیت بازنشستگی بهبود یابد.

افزایش امید به زندگی در ایران

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: به برکت انقلاب اسلامی و اتفاقی که در این چهار دهه افتاد، امید به زندگی از ۵۴ سال به ۷۶.۲ سال افزایش یافته که افزایش ۲۱ سال امید به زندگی در تاریخ کشورها و پیشرفت کشورمان دستاورد بزرگی است و تکالیفی را برای مجریان و سیاست‌گذاران ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۵۵، سه درصد جمعیت کشو را سالمندان، در سال ۱۳۹۰ هشت درصد و در سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی می‌شود جمعیت سالمندان به ۱۰ درصد برسد که این امر نیازمند ارائه خدمات بهداشتی مناسب با پیش‌کسوتان است.

زاهدی وفا بر وجود یک نظام بهداشتی مناسب تأکید کرد و گفت: نباید دغدغه خدمات بهداشتی داشته باشیم، اما اشکالاتی در نظام بهداشتی وجود دارد. با اینکه سرانه بهداشتی چندان کم نیست، اما یکی از اشکالات در نظام ارجاع است که باید بهره‌وری خدمات بهداشتی برای پیش‌کسوتان افزایش پیدا کند.

مشکلات صندوق‌های بازنشستگی

وی با اشاره به اینکه بحران صندوق‌های بازنشستگی یکی از مشکلات به وارث رسیده به دولت سیزدهم است، گفت: بخشی از سهام صندوق‌ها متعلق به بازنشستگان است، از این رو بازنشستگان از نظر شرعی و قانونی باید در تصمیمات صندوق‌های بازنشستگی مشارکت داشته باشید. هرگونه راه حلی به‌عنوان سهام‌دار و شریک در تأمین منابع ارائه دهند، استقبال خواهیم کرد و طرح‌ها را به مراحل قانونی و تصویب می‌رسانیم.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: وضعیت صندوق بازنشستگی کشوری چندان خوب نیست و ۸۰ درصد منابع آن بر روی دوش بودجه دولت است، هرچند که مجلس و دولت در این زمینه وظیفه دارند و باید در قانون‌گذاری و تأمین بودجه به دنبال احکام بودجه‌ای باشیم که قابل‌اجرا باشد اما گاهی احکامی تصویب می‌شود که منابع آن تأمین نمی‌شود.

وی تأکید کرد: بحث سیاست‌های کلی نظام تأمین اجتماعی و اصلاح وضعیت صندوق‌های بازنشستگی را در برنامه هفتم توسعه پیگیری خواهیم کرد اشکالات و تصمیماتی غلط از گذشته بوده است که ما میراث آن هستیم در همین راستا افراد پیشنهادهای خود را در این زمینه منتقل کنند از هرگونه پیشنهاد مدبرانه برای وضع موجود استقبال خواهیم کرد تا این وضعیت بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه به تعیین و تکلیف درست‌وحسابی برسد.

زاهدی وفا با اشاره به اینکه باید صدای بازنشستگان در شوراهای تصمیم‌گیری شنیده شود، گفت: همه باید ملزم به قانون و برای عدالت تلاش کنیم تا همه آحاد کشور در ساخت آینده بهتر برای فرزندان شما مشارکت داشته باشیم.

به روزرسانی پایگاه رفاه ایرانیان

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اطلاعات یارانه‌ای خانوارها در چند سال گذشته به‌روزرسانی نشده بود، گفت: اطلاعات خانوارها در پایگاه رفاه ایرانیان است که یک قسمت به سازمان هدفمندی‌ها در ترکیب خانوارها مربوط می‌شود که وضعیت خانوارها را به وزارت رفاه اعلام می‌کند اکنون بسیاری از بازنشستگان با مشکلاتی مواجه هستند که باید اعضای خانواده‌ها تفکیک و ترکیب‌بندی خانوارها تغییر کند.

وی افزود: اطلاعات از دولت قبل و به روایتی از سال ۹۳ و ۹۹ اصلاح و به روز رسانی نشده بود که بر اساس اطلاعات آن وزارت تعاون اقدام به واریز یارانه کرده بود. بعضی از افراد یا در هیچ خانواده ای نبوده یا اسمشان در ۲ خانواده بود که وزارت تعاون بر اساس اطلاعات موجود، وسع سنجی را انجام می‌دهد. تلاش کردیم طی یکی دوماه گذشته مجدد وسع سنجی انجام دهیم اما این یک فرایند رو به تکامل است. مردم اگر اعتراض و مشکلی دارند، اطلاعات خود را اصلاح و اعلام کنند تا بتوانیم روی آن اقدام کنیم.

زاهدی وفا تاکید کرد: افرادی که مشمول دریافت یارانه نبوده‌اند و یا یارانه دریافت نکرده‌اند، درصورتی‌که فکر می‌کنند مستحق دریافت یارانه هستند با شماره‌تلفن ۶۳۶۹ تماس بگیرند و یا به سامانه حمایت وزارت کار مراجعه کنند که اطلاعات قابل اصلاح خواهد بود.

به گفته وی، بانک اطلاعاتی خانوارها باسیاست‌های جدید پرداخت یارانه نیاز به تغییر دارد که این امر زمان‌بر است.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر احیای تعاونی‌های مسکن کارمندان و پیشکسوتان تأکید کرد و گفت: نباید کسی از این قشر در این دولت فاقد مسکن باشد. وزارت مسکن عهده‌دار این امر است که با دستگاه‌های مربوطه به‌عنوان یک نهاد ذی‌نفع این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تکریم روز خانواده گفت: خانواده اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین نهاد یک اجتماع است. در گذشته خانواده دارای روابط صمیمی و محکم بوده است که می‌توانست محل آرامش اعضای خانواده باشد. متأسفانه اتفاق‌هایی که در نظام‌های سیاسی و اقتصادی و انقلاب صنعتی شکل گرفت، خانواده جایگاه خود را از دست داد.

وی خاطرنشان کرد: باید هوشیار باشیم که در گام دوم انقلاب اسلامی، خانواده بر اساس الگوی فرهنگی منطبق شکل بگیرد و پیشکسوتان احساس آرامش و کرامت کنند. اتفاق‌هایی که در بازار مغرب‌زمین افتاده، منجر به فروپاشی خانواده شد و خانواده به‌عنوان یک مرکز رحمت و صمیمیت از بین رفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار