حجت‌الاسلام علی شیرازی*

تربیت مدیر تراز انقلاب اسلامی، واجب فراموش‌شده!‌

در اواخر دوران ریاست جمهوری امام خامنه‌ای، خبرنگار از ایشان پرسید: اگر شما به روزهای اول ریاست‌جمهوری برگردید، چه کاری را انجام می‌دهید؟ ایشان فرمودند: مدیر تربیت می‌کنم.

کد مطلب: ۱۲۹۳۹۶۶
لینک کوتاه کپی شد
تربیت مدیر تراز انقلاب اسلامی، واجب فراموش‌شده!‌

‌امروز وقتی یک بیمارستان می‌سازند، برای جذب پزشک، به سراغ دانشگاه‌های پزشکی می‌روند و پزشک متخصص مورد نیاز را انتخاب و به کار دعوت می‌کنند.

برای کار خطاطی و فیلم‌سازی و تئاتر، به دانشگاه هنر مراجعه می‌کنند. برای ساختمان‌سازی و آپارتمان‌سازی، به سراغ دانشگاه معماری می‌روند.

در بخش کشاورزی و مکانیک و فیزیک و شیمی، رشته تحصیلی داریم. کشاورز و مکانیک و معمار و هنرمند و دکتر تربیت می‌کنیم.

نوبت انتخاب نماینده که می‌شود، تخصص را فاکتور می‌گیریم. برای انتخاب وزیر به شناخت و تخصص توجه نمی‌کنیم. برای ریاست جمهوری اجازه می‌دهیم، هر کسی نامزد شود!! برای انتخاب پزشک روان و اعصاب، اجازه نمی‌دهیم، دندانپزشک نام‌نویسی کند، ولی برای ریاست جمهوری، کم‌سوادها هم نام‌نویسی می‌کنند.

چرا ما دانشگاه تربیت رئیس‌جمهور و وکیل و وزیر نداریم؟ چرا دانشگاه تربیت مدیر تراز انقلاب نداریم؟

ما باید دانشگاهی داشته باشیم که در آن مدیری تربیت بشود که آشنای با اداره کشور و مجلس و وزارتخانه باشد. در آن دانشگاه مبانی دین و انقلاب را فرا گیرد. مبانی خط امام را آموزش ببیند. منظومه فکری ولی فقیه زمان را بشناسد. فهم سیاسی و اقتصادی داشته باشد. بصیرت سیاسی داشته باشد. دشمن‌شناسی را و استکبار‌شناسی را در چند ترم بیاموزد.

ما باید مدیر تربیت کنیم. ما در تمام دستگاه‌ها و قوا، در مجلس و وزارتخانه‌ها، حتی در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها به مدیر نیاز داریم. مدیری که دکترای مدیریت جهادی و انقلابی را داشته باشد. مدیری که انقلاب را بشناسد، امام را بشناسد، رهبری انقلاب را بشناسد، اسلام را بشناسد، دشمن اسلام و انقلاب را بشناسد، مردمداری را بفهمد، نظم را، عدالت را، عدالت اجتماعی را، عدم تبعیض را، سبک زندگی دینی را، ساده زیستی را بشناسد.

مدیری که علاوه بر خداشناسی، خدا‌باوری را و خدا‌محوری را و ولایت‌محوری را درک کند. معاد‌باوری را گذرانده باشد و قیامت را باور داشته باشد.

ما امروز به دانشگاه تربیت مدیری نیازمندیم که در آن، مدیران با قبح ذاتی فرهنگ غرب آشنا شوند و اومانیسم و سکولاریسم و لیبرالیسم را عامل انحطاط جامعه و عامل عقب‌ماندگی کشور بدانند.

ما در جایگاه ریاست جمهوری و وزارت و وکالت، به مدیرانی نیازمندیم، که تاریخ اسلام و ایران را بداند. یک دوره کامل جریان‌شناسی تاریخی خوانده باشد. ظرفیت‌ها و دارایی‌های ایران را بشناسد. اشکالات مدیریتی را بداند.

ما امروز به مدیرانی تحول‌گرا نیاز داریم. در دانشگاه مدیریت، بایستی به مدیر آینده، درس تحول بیاموزند. درس نوآوری و شکوفایی بیاموزند.

مدیر تراز انقلاب اسلامی، باید با دولت انقلابی آشنا باشد، با جامعه اسلامی آشنا باشد، با تمدن نوین اسلامی آشنا باشد.

مدیر ما باید با مهدویت و چگونگی شکل‌گیری حکومت جهانی مهدوی آشنا باشد.

مدیر ما باید در دانشگاهی تربیت شود که از او انسانی متقی، متواضع، متعبد، متشرع، مخلص، دلسوز، مردمی و الهی بسازد؛ مدیری که اهل راز و نیاز و سحر‌خیزی و شب زنده‌داری و نماز شب باشد. اهل اشک و تضرع باشد. اهل رکوع و سجود و تهجد باشد. اهل دعا و مناجات و تلاوت قرآن باشد.

ما در تربیت مدیر انقلابی، کم‌کاری‌های زیادی داریم. چرا مسئولین کشور در این امر خطیر و مهم کوتاهی می‌کنند؟ چرا آستین‌ها را بالا نمی زنند؟ چرا وارد گود تربیت مدیر نمی‌‌شوند.

ما در امر تربیت مدیر تراز انقلاب، در همه جا کوتاهی کردیم. در برخی از جاها کار نکردیم. در بعضی از جاها، مدیر غیر انقلابی تربیت کردیم. در جاهایی کار را رها کرده‌ایم. این یک تکلیف سنگین، بر دوش مسئولین کشور و نهادها و ارگان‌هاست. مسئولیتی مهم بر دوش وزارت علوم است. وظیفه‌ای بزرگ بر دوش نهادهای تربیتی و فرهنگی است. تا چه زمانی می‌خواهیم، به این کم کاری ادامه بدهیم؟ فکری برای این مهم برداریم و باب تربیت مدیر جامع و انقلابی و جهادی را باز کنیم.

*جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع

منبع: وزارت دفاع

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار