رئیس سازمان انرژی اتمی:

استفاده سالانه یک میلیون نفر از رادیوداروهای ساخت سازمان انرژی اتمی

تهران (پانا) - نشست مجمع نمایندگان استان گیلان با رییس سازمان انرژی اتمی با هدف بررسی و احداث سامانه پرتودهی در استان گیلان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناوری هسته‌ای در رفع مشکلات این استان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۹۳۷۹۹
لینک کوتاه کپی شد
استفاده سالانه یک میلیون نفر از رادیوداروهای ساخت سازمان انرژی اتمی

به گزارش سازمان انرژی اتمی ایران، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی گفت: فناوری هسته‌ای دارای ابعاد متعدد و گسترده‌ای است که واقعا در مسیری حرکت نکرده که در زندگی مردم و اقتصاد کشور استفاده شود؛ در دوره مدیریت فعلی سازمان انرژی اتمی سعی خود را کردیم تا با برنامه‌ریزی‌های دقیق، فناوری هسته‌ای را در زندگی مردم و در اقتصاد کشور مورد استفاده قرار دهیم.

وی تصریح کرد: تا پیش از این، دانش و فناوری هسته‌ای در حالت سیاسی و امنیتی و عمدتاً بر روی غنی‌سازی متمرکز شده بود و همه فناوری هسته‌ای را بیشتر به عنوان غنی‌سازی می‌شناختند و با توجه به این روند دشمنان و غربی‌ها نیز به صورت مرتب بر روی این موضوع جوسازی می‌کردند که ایران به سمت ساخت بمب اتمی در حال حرکت است، در دوره مدیریت فعلی سعی کردیم رویه خود را تغییر داده و برنامه‌‌ریزی جدیدی برای استفاده از دانش هسته‌ای در ابعاد مختلف داشته باشیم.

اسلامی تاکید کرد: برای دستیابی به این مهم و در مرحله نخست سند راهبردی و جامع برای توسعه 20 ساله صنعت هسته‌ای تهیه کردیم که پس از تصویب در فروردین ماه توسط رییس جمهور رونمایی شد. این سند جامع دارای چند سند پیوست است که می‌توان به برق هسته‌ای با تاکید بر احداث 10هزار مگاوات نیروگاه جدید اشاره کرد؛ همچنین بر اساس آن کشور را قطب‌بندی کردیم و بر اساس آن نیازها و پتانسیل‌های کشور شناسایی شد و با بررسی سندهای طرح جامع حمل و نقل لجستیکی وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و داده‌های جهاد کشاورزی، با همت دکتر شیرمردی، سند پرتودهی محصولات کشاورزی کشور را استخراج کرده‌ایم تا بتوانیم دانش هسته‌ای را وارد بخش‌های مختلف نظیر اقتصاد، کشاورزی و معیشت مردم کنیم.

معاون رئیس جمهوری افزود: یکی از نکات مهم و مورد توجه در این سازمان، بحث‌های مربوط به حوزه‌های تحقیق، توسعه و نتایج دستاوردهای تحقیقاتی سازمان است تا بتواند در بخش‌های مختلف کشور استفاده شود که خوشبختانه در این مسیر حوزه‌های پسماند، آب و خاک نیز مورد توجه قرار گرفته است.

استفاده یک میلیون نفر از رادیوداروهای تولیدی ایران

وی بیان کرد: نکته بسیار مهم‌تر نیز بحث رادیو‌داروهاست که در بخش سلامت مورد توجه قرار گرفته و برنامه توسعه‌ای برای رادیوداروها تعریف شده و به صورت گسترده در حال انجام طرح‌های این بخش هستیم. اکنون تعدادی از رادیوایزوتوپ‌ها در دنیا وجود دارد که فوق‌العاده گران قیمت و راهبردی هستند اما متأسفانه آن‌ها را در اختیار ایران قرار نمی‌دهد که برای حل این مشکل و دستیابی به تولید رادیودارو، اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و خوشبختانه توانسته‌ایم به ساخت و تولید تعداد زیادی از رادیوداروها دست یابیم در حالی‌که اگر قادر به تولید داخلی نبودیم، نمی‌توانستیم در شرایط تحریم و شیوع بیماری کرونا این داروها را از بازارهای بین‌المللی تهیه کنیم.

اسلامی توضیح داد: سالانه یک میلیون نفر از رادیوداروهای ساخت سازمان انرژی اتمی ایران استفاده می‌کنند و این داروها روزانه در حدود 205 مرکز پزشکی هسته‌ای توزیع می‌شود و خوشبختانه در حال گسترش این پروژه هستیم.

ضرورت مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های هسته‌ای

رییس سازمان خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت این است که بتوانیم چنین برنامه‌هایی را با استفاده از شیوه‌های گوناگون تامین مالی و مشارکت بخش خصوصی پیش ببریم . زنجیره تامین این سرمایه‌گذاری‌ها را باید فراهم کنیم بنابراین هم مدل مالی و هم زنجیره تامین این برنامه بسیار مهم است و باید توجه داشت که کشورهای مختلف دستگاه‌های مورد نیاز نظیر شتاب‌دهنده، سامانه‌های اشعه گاما و ... را به ما نمی‌دهند که با توجه به نمونه‌های موجود در کشور، اقدام به بومی‌سازی این دستگاه‌ها کرده‌ و با الهام از مهندسی معکوس این کار را انجام داده‌ایم و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است نخستین سری از این دستگاه‌ها از مردادماه به بعد مورد بهره‌برداری قرار گیرد و امیدوارم با تکثیر آنها بتوان نسبت به استفاده از دانش هسته‌ای در بخش‌های مختلف اقدام کرد.

استفاده از پلاسمای سرد در عرصه پزشکی و کشاورزی

وی با اشاره به استفاده از دانش‌ هسته‌ای پلاسما درمانی گفت: ‌ بخش دیگری که باید نسبت به آن توجه نشان داد؛ محور پلاسماست به‌طوری‌که استفاده از پلاسمای سرد را برای پلاسما‌تراپی در درمان بیماری سرطان عملیاتی کردیم.

وی ادامه داد: همچنین توانستیم برای سم‌زدایی از پسته و از بین بردن آفت این محصول از پلاسما استفاده کنیم که دستگاه نمونه صنعتی آن ساخته شده و اکنون در حال گسترش این طرح هستیم و لازم به ذکر است این سیستم به صورت فعال در حال کار است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: این مواردمهم به عنوان 4-5 فصل اساسی در سند برنامه این سازمان هدف‌گذاری شده و قابلیت استفاده در جغرافیای کشور را با توجه به اطلس تهیه شده، داراست. در این زمینه گیلان به عنوان یکی از استان‌های مورد نظر انتخاب و در زمین تهیه شده، طراحی‌های مورد نیاز در حال اجراست و امیدواریم به زودی دستگاه‌های بومی‌سازی شده، ساخته و آماده بهره‌برداری شود.

اسلامی تاکید کرد: مهمترین برنامه ما ساخت این دستگاه‌هاست تا بتوانیم در سایت‌های در نظر گرفته شده در استان‌های مختلف نصب کنیم. بنابراین برای اجرای آن باید یک زمان‌بندی 2 ساله در نظر گرفت تا بتوان به این هدف دست یافت.

معاون ربیس‌جمهوری بیان کرد: امیدواریم بودجه احداث این سایت هرچه زودتر تخصیص یابد تا بتوانیم قرارداد را منعقد کرده و هرچه سریعتر پروژه‌ را اجرایی کنیم.

وی خواستار پیگیری موضوعات مطرح شده توسط مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها شد و گفت: دکتر شیرمردی و مجموعه تیم شرکت توسعه کاربرد پرتوها ، موضوع شیرابه سایت زباله سراوان را در بازدید میدانی مورد بررسی داده و نسبت به تهیه تصویر واضح، دقیق و مهندسی با توجه به مقیاس بزرگ اقدام کرده و نتیجه بررسی‌ها را به سازمان انرژی اتمی ارائه دهند.

استفاده از دانش هسته‌ای برای از بین بردن آفات کشاورزی

اسلامی همچنین خواستار بررسی روش‌های مقابله با آفت مگس زیتون به عنوان یکی از خواسته‌های نمایندگان استان گیلان شد و گفت: اکنون مقابله با آفت مگس مدیترانه در شمال کشور و استان مازندران آغاز شده و بر روی یک مزرعه 140 هکتاری متعلق به بنیاد مستضعفان این کار انجام شد؛ برای مقابله با مگس زیتون نیز می‌توان از مزارع بزرگ سازمان‌ها در استان گیلان استفاده کرد تا ارزیابی‌ها لازم صورت گیرد. همچنین در مورد مبارزه با آفت کیوی به عنوان یکی از خواسته‌های نماینده شهرستان تالش نیز نیز باید این اقدامات انجام و بررسی شود که آیا می‌توان آفات کیوی را با استفاده از اشعه گاما از بین برد یا خیر.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات و خواسته بسیار مهم نمانیدگان و مردم استان گیلان، حل معضل زباله‌های سروان و شیرابه آنهاست زیرا روزانه 1500 تن زباله در کل استان تولید شده و بر حجم زباله‌های دپو شده می‌افزاید، باید در نظر داشت که با استفاده از دانش هسته‌ای و پرتودهی می‌توانیم تا ۳ میلیون لیتر شیرابه را تبدیل به کود کنیم البته برای انجام این طرح نیازمند چند دستگاه پروسس هستیم که یکی از آنها باید برای پرتودهی به شیرابه و دیگری برای تبدیل شیرابه به کمپوست استفاده شود.

وی درباره طرح استفاده از دستگاه‌های شتاب دهنده برای تصفیه شیرابه زباله‌ها در سراوان توضیح داد: این طرح به لحاظ اجرایی دارای ابعاد سنگینی است و باید روی این مساله به صورت علمی در شهر رشت و شهرهای اطراف بررسی‌های دقیق صورت گیرد که با توجه به حجم عظیم زباله دپو شده در سراوان و همچنین حجم عظیم تولید روزانه زباله تولیدی باید مطالعات دقیقی انجام شود.

اسلامی تاکید کرد: برای حل معضل زباله‌ها در سروان باید واحد زباله سوز تهران و نوشهر و همچنین تنکابن مورد بررسی قرار گیرد و باید توجه داشت می‌توان از تجارب سایت اصفهان که از چند دهه قبل مشغول به کار است؛ استفاده کرد زیرا در این شهر اصلا معضل زباله و دپوی آن وجود ندارد.

وی گفت: باید راهکارها و راه حل‌ها بهینه باشد و در عین حل شهرداری‌ها نیز توان مالی در اختیار نداشته و نمی‌توانند چنین معضلاتی را به راحتی حل کنند بنابراین برای حل معضل زباله‌ها و شیرابه‌ها در سروان باید بررسی‌های لازم صورت گیرد و برآورد دقیقی از هزینه‌ها و نحوه اجرای این پروژه در سراوان تهیه شود.

درخواست‌های نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی از سازمان انرژی اتمی ایران

گفتنی است در ادامه این جلسه سید کاظم دلخوش نماینده مردم شهرستان صومعه سرا و رییس مجمع نمایندگان گیلان به طرح مشکلات زیست محیطی و لزوم به کارگیری دانش هسته‌ای برای حل این معضلات و همچنین تقویت پتانسیل کشاورزی استان و مقابله با آفات در این استان پرداخت.

وی تاکید کرد: برای حل مشکل سایت دپوی زباله سراوان نیازمند اقدامات سازمان انرژی اتمی ایران هستیم و باید نسبت به برآورد دقیق هزینه اجرای این طرح اقدام شود.

همچنین در این جلسه جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم شهرستان رشت و خمام بیان کرد: با توجه به ضرورت استفاده از دانش‌ هسته‌ای برای مقابله با آفات کشاورزی، احداث سایت پرتودهی کشاورزی و پژوهشگاه هسته‌ای در زمینی به مساحت حدودی 60 هکتار در محدوده لاکان آغاز شده که بر اساس تبصره 14 بودجه سال 1401 برای سازمان انرژی اتمی حدود 430 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده تا این طرح را در گیلان اجرایی کند و همچنین 30 میلیارد تومان برای پرتودهی در حوزه کشاورزی در نظر گرفته‌ شده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با احداث این سایت، کشاورزی استان گیلان در مسیر تازه‌ای حرکت خواهد کرد و بهره‌برداری از آن می‌توان تاثیرات فراوانی در حوزه کشاورزی و تحقیقاتی استان داشته باشد.

وی تصریح کرد: با اجرای این طرح، می‌توان حشرات را عقیم نمود و آفات مختلف را به روش هسته‌ای کنترل کرد و هم اینکه محصولات کشاورزی را پرتودهی خواهند کرد و باید توجه کرد که این شیوه علم جدیدی در زمینه کشاورزی هسته‌ای محسوب می‌شود و باید در بودجه 1402 نیز کمک ویژه‌ای برای حمایت از این سایت در گیلان داشته باشیم.

ابراهیم نجفی، نماینده مردم آستانه اشرفیه در استان گیلان نیز گفت: یکی از مشکلات اساسی استان در حوزه پسماند است که سازمان انرژی اتمی در این زمینه می‌تواند ما را یاری کند و مجمع نمایندگان استان گیلان آمادگی دارد تا در قبال خدمات قابل ارائه در بخش تامین زمین، کشاورزی، پسماند و پزشکی با این سازمان همکاری‌های متقابل داشته باشد.
مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده مردم شهرستان رودبار اظهار کرد: هرسال برای دفع آفت مگس زیتون هزینه‌های فراوانی بابت سمپاشی‌ می‌شود و متاسفانه هنوز مشخص نیست که این‌گونه اقدامات چه میزان ضرر و منفعت برای کشور دارد و باید بررسی شود که آیا سمپاشی می‌تواند بر روی روغن زیتون نیز اثرگذار باشد یا خیر که امید است سازمان انرژی اتمی در این زمینه با ما همکاری داشته باشد.

حسن محمدیاری، نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال نیز اظهار کرد: در منطقه غرب استان گیلان با محوریت تالش ، قطب کیوی کشور محسوب می‌شویم و اخیرا به دلیل اینکه نتوانستیم استانداردهای جهانی را کسب کنیم، بازار صادراتی را از دست دادیم.

وی افزود: علت اصلی این مساله شیوع آفاتی بود که سبب شد تا محصول تحت تاثیر آفات، جایگاه واقعی خود را در سطح جهانی از دست دهد. بنده از سازمان انرژی اتمی ایران درخواست می‌کنم به این بخش نیز کمک کرده و در زمینه دفع آفات و سموم ، قطب تولید کیوی کشور را یاری کنند.

ظرفیت سراوان کامل شده است

احمدی، نماینده مردم رشت در این جلسه با اشاره به موضوع سایت دپوی زباله در سراوان گفت: بحث شیرابه و زباله تبدیل به یکی از معضلات بزرگ استان گیلان شده است؛ به طوری‌که اکنون 25 هکتار از اراضی و جنگل‌های سراوان به تصرف زباله‌ها با ارتفاع 105 تا 110 متر درآمده است و هر ثانیه، 6 لیتر شیرابه زباله در حال خارج شدن از بستر این محیط است که در فضای بارانی میزان شیرابه خروجی در هر ثانیه به 15 تا 25 لیتر افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: دپوی 40 ساله زباله‌های بیمارستانی، عفونی، و حتی در سال‌های اخیر زباله‌های کرونایی و ... و افزایش میزان شیرابه‌ها، سبب کوچ اجباری بسیاری از ساکنان روستاهای اطراف این سایت شده است؛ باید توجه داشت که شیرابه‌ها به سفره‌های زیرزمینی نیز نفوذ می‌کند.

احمدی بیان کرد: منطقه سراوان دارای 20 هزار نفر جمعیت است و بر اساس کار مستندی که از سوی مجلس شورای اسلامی انجام شد،‌بسیاری از خانوارهای این منطقه با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند.

نماینده مردم رشت توضیح داد: ظرفیت سراوان کامل شده و شیرابه‌ها بلای جان طبیعت و رودخانه‌ها شده است متاسفانه حیات وحش رودخانه گوهر رود و زرجوب در انتهای مسیر این شیرابه‌ها به طور کامل از بین رفته است. متاسفانه شیرابه فاضلاب‌های شهری، بیمارستانی، صنعتی و ... همه وارد طبیعت و رودخانه‌ها می‌شوند و در برخی از نقاط شهر رشت می‌توان بوی تعفن را استشمام کرد.

وی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد تا هرچه سریعتر نسبت به حل معضل زباله و شیرابه‌های ناشی از آن در سراوان با استفاده از دانش هسته‌ای اقدام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار