قائم مقام ستاد برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی:

مسابقات قرآن تجربه‌ای ارزشمند و قابل نشر به سایر دستگاه‌ها است

تبریز (پانا) - قائم مقام ستاد برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی و معاون مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ضمن تشریح فرآیند این مسابقات، آن را تجربه‌ای ارزشمند و قابل نشر به سایر دستگاه‌ها دانست.

کد مطلب: ۱۲۹۲۰۶۷
لینک کوتاه کپی شد
مسابقات قرآن تجربه‌ای ارزشمند و قابل نشر به سایر دستگاه‌ها است

علی مهدوی‌خواه در حاشیه برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی در بخش مقدماتی حفظ قرآن کریم، در گفت و گو با پانا گفت: «چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان در ۲ بخش آوایی و پژوهشی طبق روال هرساله در حال برگزاری است و تفاوت اساسی امسال با ۴۰ سال گذشته استفاده از روش ترکیبی (مجازی و حضوری)‌ است.»

وی ادامه داد: «در مرحله مجازی، دانش آموزان باید آثار خودشان را در قالب یک فایل صوتی و یا تصویری ضبط کرده و به دبیرخانه مسابقات ارسال کنند و آثار آنها مورد داوری قرار می گیرد و آنهایی که حد نصاب نمره لازم را کسب کنند، به مرحله حضوری راه پیدا می کنند، بنابراین این فرایند شامل همه رشته ها است.»

معاون مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: «مرحله مقدماتی رشته حفظ قرآن کریم نیز به میزبانی شهر تبریز، از روز گذشته آغاز شده و امروز آخرین روز این مرحله است. ما در سال های گذشته که شیوع کرونا را داشتیم، از طریق آزمون کتبی، امتحان را برگزار می کردیم. یعنی پایش اولیه از طریق این آزمون صورت می گرفت که اعتبار لازم را در این زمینه برای ما ایجاد نمی کرد و تصمیم گرفته شد که در مرحله مقدماتی ما بررسی اولیه میزان تسلط دانش آموزان به حفظ قرآن را از طریق ارتباط تصویری سنجش کنیم که ضریب خطای کمتری داشته و به عدالت نزدیک تر باشد.»

مهدوی خواه ادامه داد: «اکنون درحال برگزاری بخش حفظ هستیم که ۷۰۴ نفر دانش آموز از سراسر کشور در قالب رشته های حفظ کل، حفظ ۲۰ جز، حفظ ۱۰ جز، حفظ ۵جز و حفظ عمومی به صورت ارتباط تصویری در سالن های مسابقات در حال برگزاری است که ۱۰ نفر از داوران بین المللی به صورت حضوری در تبریز، در سالن برگزاری مسابقات حضور دارند که به داوری این مسابقات می پردازند.»

وی بیان کرد: «نحوه برگزاری مسابقات نیز به این صورت است که دانش آموزان، با کد ملی خودشان و براساس لینک های تعریف شده از قبل وارد سالن های پشتیبانی مسابقات شده و اپراتورهای حاضر در این سالن ها به وضعیت ارتباطی آنها، امکانات و جانمایی این دانش آموزان می پردازند و وقتی که دانش آموزان آماده شدند، به سالن اصلی مسابقات منتقل می شوند و در آن سالن داورهای بین المللی مسابقات، فرآیند داوری را انجام می دهند.»

مهدوی خواه اظهار کرد: «ما ارتباط دانش آموزان را از طریق شبکه شاد و ارتباط تلفنی و پلتفرم اسکای روم داریم که بتوانیم به صورت کامل اجرای آن دانش آموز را مشاهده کنیم، بنابراین دانش آموزانی که در این مرحله شرکت می کنند، حدودا بین ۳۰ تا ۴۰ درصدشان بسته به حد نصاب نمره، به مرحله نهایی مسابقات که از ۲ تا ۸ مرداد ماه به میزبانی استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز برگزار می شود، راه پیدا می کنند و این جا به صورت حضوری با دیگر دانش آموزان رقابت خواهند کرد.»

وی ضمن ارزیابی مسابقات گفت: «حجم کار ما، بسیار گسترده است، چرا که بزرگترین رویداد حفظ را با این سبک و فشردگی و عظمت برگزار می کنیم و ۷۰۴ نفر دانش آموز را در طی ۲ روز و به صورت ارتباط تصویری زنده، سنجش می کنیم که کار بسیار سختی است. بنابراین این کار با کیفیت بسیار در حال انجام است و در طی مسابقات، مشکل خاصی نبود.»

وی در پایان ادامه داد: «در کل این مسابقات یک اتفاق مبارک و تجربه ای ارزشمند است که قابل نشر به سایر دستگاه ها نیز است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار