اوقات فراغت تابستان را چگونه برای دانش‌آموزان پر کنیم؟/فیلم

اصفهان (پانا) - پژوهش‌ها نشان داده‌اند افرادی که اوقات فراغت خود را سودمند و مطلوب سپری می‌کنند، از نظر اقتصادی بازدهی خوشایندتری دارند و از لحاظ روحی نسبت به دیگران شادترند.

کد مطلب: ۱۲۹۱۴۱۶
لینک کوتاه کپی شد
اوقات فراغت تابستان را چگونه برای دانش‌آموزان پر کنیم؟/فیلم

یک دانش آموز در دوران تحصیلات ابتدایی تا دریافت دیپلم متوسطه حدود چهار سال از عمر خود را در فراغت به سر می برد. اگر از این زمان به درستی استفاده شود می تواند بهترین و طلایی ترین دوران یک دانش آموز باشد.

به همین منظور بهره گیری از وقت را باید از دوران کودکی به فرزندان تعلیم داد. فعالیت هایی که دانش آموزان در اوقات فراغت تابستانی انجام می دهند می تواند مسیر زندگی آنها را متحول کند.

فراغت چیست؟

در زبان فارسی، واژه فراغت به معنای آسودگی، استراحت و آسایش است. واژه فراغت بیشتر در برابر گرفتاری ها و مشغله های روزمره، به کار می رود. معنای دیگر فراغت از نظر لغوی یعنی فراغ بالی آسایش و آرامش است. این واژه آزاد بودن از کار روزمره و هر نوع زمان و فرصت دیگر نیز معنا شده است.

اوقات فراغت تابستانی باید چگونه سپری شود ؟

ورزش و سرگرمی های سالم یکی از شیوه های برطرف کردن کمبودهای جسمی و روانی فرد است. هیچ چیز نمی تواند جای تفریحات سالم را بگیرد، چون این کارها سبب تخلیه انرژی و احساسات می شوند. در واقع می توان گفت که اوقات فراغتِ تابستانی، موقعیت مناسبی برای رشد خلاقیت و ابتکار کودکان و نوجوانان است.

اما به یاد داشته باشید که برنامه ریزی والدین می بایست با مشورت و نظر خود فرزندان انجام شود و نباید والدین در اوقات فراغت تابستانی نظر خود را بر فرزندانشان تحمیل کنند. بدین گونه مهمترین مفهوم زمان فراغت که نبود جبر و اکراه است، کمرنگ می شود و در نتیجه بستر مطلوب برای پرورش خلاقیت فرزندان آسیب می بیند.

نقش تکنولوژی در اوقات فراغت تابستانی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و اپلیکیشن های موبایل در واقع اوقات فراغت از بیرون به درون منزل و از جمع خانواده به اتاق های تک نفری فرزندان کشیده شده است. این اتفاق متاسفانه موجب شده اوقات فراغت صحیح معنا نشود. همچنین تعلیم های ناسالم در رسانه ها موجب شده کودکان و نوجوانان نسبت به مطالعه بی انگیزه شوند. رسانه ها اطلاعات تصویری همراه با آهنگ های سرگرم کننده دارند اما خطوط کتاب از این ویژگی ها بی بهره هستند. در این میان نقش والدین، این است که کتاب خواندن را برای فرزندان خود جالب کنند و مشوقی برای آنها باشند. والدین می توانند با دادن پاداش های کوچک به فرزندان در مقابل با کتاب خواندن، آنها را به این کار تشویق کرده و به آنها از این طریق انگیزه بدهند.

پژوهش ها نشان داده اند افرادی که اوقات فراغت خود را سودمند و مطلوب سپری می کنند، از نظر اقتصادی بازدهی خوشایندتری دارند و از لحاظ روحی نسبت به دیگران شادترند. البته زمان اوقات فراغت برای هر سن و گروه ناهمگون است. در اینجا منظور از اوقات فراغت تعطیلی سه ماه تابستان دانش آموزان است. این لغت برای دانشجویان حتی تعطیلی بین دو ترم نیز می تواند تعریف شود و برای شاغلین آخر هفته می تواند اوقات فراغت به حساب آید. به هر حال این ایام برای تمام گروه های سنی نیاز به برنامه ریزی خوب دارد تا فرد بتواند علاوه بر برطرف کردن خستگی، استعدادهای خود را در عرصه های مختلف شکوفا کند.

گذراندن اوقات فراغت با شرکت در کلاس های تابستانی

شرکت در کلاس های گوناگون تابستانی می تواند کودکان را سرگرم کند و اوقات فراغت آنها را پر کند. شرکت در کلاس ‏های تابستانی اعتماد به نفس کودکان را افزایش می دهد و روابط اجتماعی کودکان را تقویت می کند. سپری کردن اوقات فراغت در خانه و پای تلویزیون و کامپیوتر سبب عدم تحرک، انزوا و گوشه گیری، کسل شدن و درون گرایی کودکان می‏ شود، ولی اگر کودک در هفته دو بار به کلاس تابستانی به عنوان مثال کلاس شنا برود، ضرورت و اهمیت تحرک و فعالیت های او محسوس خواهد بود.

اما نکته ای که از خود کلاس های تابستانی مهم تر است انتخاب کلاسِ مناسب با روحیه کودک است. اجازه بدهید کلاس تابستانی را خود کودک انتخاب کند تا انگیزه ادامه دادن آن را داشته باشد. به یاد داشته باشید که این کلاس ها می تواند موفقیت کودک شما را در آینده تضمین کند. حتی می تواند شغل آینده کودک شما باشد. پس حتما در انتخاب کلاس مناسب برای فرزند خود وقت کافی گذاشته و علاقه کودک را رکن اصلی قرار دهید.

فرزند خود را با طبیعت آشنا کنید

لمس طبیعت می ‌تواند مراحل و درجات گوناگونی داشته باشد. می‌ توانید در تابستان برنامه ‌های مختلف و متنوعی را برای کودکان خود مانند بازدید از موزه‌، کوهنوردی، پارک و ... در نظر بگیرید. دکتر شعرا نقل می کند: «اجازه دهید کودک شما سنگ، درخت، چشمه، کوه و بیابان را لمس کند. همچنین مسافرت رفتن می ‌تواند تجربیات زیادی از جمله صبر، تفریح، درک موقعیت‌ های سخت و ... را به کودکان آموزش دهد.»

دانش‌آموز خبرنگار: دینا پیامنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار