رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا:

مخالفان خرید اتوبوس‌های دست دوم افزایش یافت

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت که به جز شورای شهر تهران، سازمان محیط زیست هم نسبت به خرید اتوبوس‌های دست دوم مغایر با استانداردهای کشور اعتراض کرده است.

کد مطلب: ۱۲۹۰۷۵۳
لینک کوتاه کپی شد
مخالفان خرید اتوبوس‌های دست دوم افزایش یافت

سیدجعفر تشکری‌هاشمی در گفت‌وگو با پانا درخصوص همکاری مدیریت شهری با روسیه گفت:‌ «در شرایط تحریمی که طی چند دهه با آن مواجه بودیم، این که خود را به یک یا دو شریک تجاری خاص محبوس کنیم، خیلی منطقی نیست و شهرداری و دولت باید از کشورهایی که همسو هستند و ظرفیت تجاری با ایران را دارند حداکثر مشارکت را انجام دهند. کشورهایی مانند چین، روسیه، هندوستان و بسیاری از کشورهای منطقه خصوصا کشورهایی که شرایط مشابهی با ما دارند و تحت تحریم‌های ظالمانه هستند، همگی می‌تواند برای کشور فرصت باشد. این که خود را محدود کنیم به این که سرنوشت برجام روشن شود و سپس فعالیت‌ها شکل بگیرند از دست رفتن فرصت‌هاست.»

وی ادامه داد: «اگر ایران بخواهد خود را به یک یا دو شریک تجاری محدود کند، راه‌حل چندان محکمی به نظر نمی‌رسد و شاید بهتر باشد که از ظرفیت‌های کشورهای همسایه، کشورهای منطقه، کشورهای دوست و کشورهایی که شرایط مشابهی با ما دارند بتوانیم برای یک نوع مبادلات اقتصادی و ارتباط تجاری بهره ببریم.»

تشکری‌هاشمی درخصوص این که تهران در چه حوزه‌هایی می‌تواند با روسیه همکاری کند، توضیح داد:‌ «در حوزه صنعت مترو، صنعت ریل و به طور کلی راه آهن و صنایع خودرویی امکان مشارکت با کشور روسیه وجود دارد ولی به شرط این که این اصول رعایت شود؛ یعنی شرط رقابتی بودن، شرط مشارکت به جای این که فقط خریدار صرف باشیم و شرط اساسی بودن کالاها و خدمات زیربنایی و اساسی. این نه تنها برای روسیه، بلکه برای سایر کشورها هم است تا در صورت رعایت این سه اصل بتوانیم با این کشورها ارتباط برقرار کنیم. هر کشوری یک شرایط انحصاری در حوزه‌های مشخص دارد و نقاط قوتی در موضوعات خاص دارد و باید این نقاط قوت شناسایی شود و از حوزه‌ای که نقطه قوت آن کشور برای مشارکت با ایران است، استفاده کنیم.»

وی درخصوص انتشار اخباری در رابطه با ایجاد زیر گذر با توجه به تجربه ناموفق چهارراه ولیعصر و تعارض آن با نیز توضیح داد: «این که مردم را وادار کنیم برای عبور از عرض خیابان مجبور شوند از تعداد زیادی پلکان یا حتی پله برقی استفاده کنند یا به زیر زمین بروند و مسافتی را طی کنند تا خودروها راحت‌تر عبور کنند، حتما با اصل انسان محوری در تعارض است و این را یک دید مطلوب نمی‌دانیم و اگر قرار باشد جا به جایی صورت بگیرد باید آن جا‌به‌جایی مربوط به خودروها باشد؛ مثلا در جاهایی مثل میدان تجریش که انبوه مردم رفت و آمد می‌کنند باید به گونه‌ای باز طراحی انجام شود که فضا برای تردد مردم و پیاده‌ها آسان شود نه این که برای عبور راحت‌تر خودروها مردم را به زیر زمین بفرستیم یا از طریق پل‌های عابر تردد کنند.»

تشکری‌هاشمی در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص خرید 250 اتوبوس دست دوم از اروپا با وجود مخالفت‌های شورای شهر تهران هم گفت:‌ «دلایل‌مان برای این که اتوبوس دست دوم مناسب شهر تهران نیست را مفصلا توضیح دادیم. این که از شورا مجوز گرفته نشده قطعا همین طور است و چنین مجوزی از طرف شورا صادر نشده است. ضمن این که تا این لحظه آنچه از مصوبات دولت دیدم، دولت هم مصوبه‌ای برای این موضوع ندارند. سازمان حفاظت محیط زیست هم نسبت به این موضوع انتقاد کرده و نسبت به واردات اتوبوس‌هایی که در خریدهای شهرداری تهران صورت گرفته مراتب اعتراض خود را بیان کرده؛ چراکه اتوبوس با استاندارد یورو چهار مغایر با استانداردهای اجباری کشور است و سایر دلایل فنی که سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار