رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تاکید کرد؛

لزوم پیگیری تصویب اصلاحیه قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در مجلس

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا گفت که شغل کارگران ساختمانی موقتی است و از این روی این شغل در دسته مشاغل سازمان نیافته قرار می‌گیرد و مشخص نبودن ارکان اصلی کار یعنی کارگر، کارفرما و کارگاه سبب شده است که تا به امروز بیمه کارگران ساختمانی، ساختار مشخصی به خود نگیرد و در این سال‌ها بارها دچار تغییر شود.

کد مطلب: ۱۲۸۸۴۴۹
لینک کوتاه کپی شد
لزوم پیگیری تصویب اصلاحیه قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی  در مجلس

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی ضمن گرامیداشت شهید چمران و اشاره به برگزاری نشست کمیسیون های شهرسازی و معماری مراکز استان و کلانشهرها در روزهای یکم تا سوم تیرماه در باغ موزه دفاع مقدس، طی تذکری درخصوص بیمه کارگران گفت: در حادثه تلخ ریزش ساختمان متروپل، تعدادی از کارگران ساختمانی و تکنسین های ساخت و ساز جان خود را از دست دادند.

او ادامه داد: هنگامی که یک کارگر ساختمانی جان خود را از دست داده یا زمینگیر می شود، خانواده او که سرپرست خود را از دست داده اند، به علت نداشتن بیمه تامین اجتماعی، مستمری نیز دریافت نخواهند کرد و این حادثه آغازی بر پایان یک زندگی حداقلی و غلطیدن به دامان فقر است. شغل کارگران ساختمانی موقتی است و از این روی این شغل در دسته مشاغل سازمان نیافته قرار می گیرد و مشخص نبودن ارکان اصلی کار یعنی کارگر، کارفرما و کارگاه سبب شده است که تا به امروز بیمه کارگران ساختمانی، ساختار مشخصی به خود نگیرد و در این سال ها بارها دچار تغییر شود.

عباسی در همین راستا افزود: غفلت از بیمه کارگران ساختمانی یکی از اصلی‌ترین مشکلات این قشر از جامعه است. بر اساس آمار سازمان بین المللی کار، از هر پنج مورد تلفات در محل کار، یک مورد مربوط به صنعت ساخت‌وساز است. بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی، جمعیت کارگران ساختمانی در ایران حدود ۱.۷ میلیون نفر تخمین زده می‌شود. از این تعداد حدود ۵۰۰ هزار نفر آن در قالب شرکت‌های پیمانکاری و حدود ۱.۲ میلیون نفر به صورت آزاد مشغول به کارند. تفاوت این دو گروه در سازمان‌یافتگی آن‌هاست؛ کارگرانی که ذیل شرکت‌های پیمانکاری مشغول به کارند از سازمان‌یافتگی بیشتری برخوردارند. براساس آمار بیش از نیمی از کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه نیستند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا با اشاره به اینکه کارگران ساختمانی قشری هستند که بخش قابل توجهی از بار سنگین رشد و توسعه شهرنشینی را به دوش کشیده‌اند و هنوز هم، با وجود رشد تکنولوژی اهمیت نقش آنها پاپرجاست، اظهار داشت: ولی متاسفانه در بسیاری از مواقع از حقوق و مزایای کار به طور کامل برخوردار نیستند .یکی از مواردی که می‌تواند کمک شایانی به این گروه کاری داشته باشد گستردن چتر حمایتی از طریق بیمه کارگران ساختمانی است. شایان ذکر است که قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی که از سال ۱۳۸۶ به تصویب مجلس رسیده به دلیل ضعفی که در ماده ۵ آن وجود دارد، تاکنون به درستی اجرایی نشده است. قوانین از ضمانت اجرایی لازم برخوردار نبوده چرا که بسیاری از کارگران ساختمانی سالهاست در لیست نوبت سهمیه بیمه قرار دارند و بخشی از آن ها فعلا فاقد بیمه هستند. تصویب اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی در مجلس به تعویق افتاده و در همین مدت تعویق، تعدادی از کارگران ساختمانی بدون آنکه بیمه داشته باشند جانشان را از دست داده‌اند.

عباسی در پایان متذکر شد که بر اساس بند3 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/3/1375 و اصلاحات بعدی آن، از شهردار محترم تهران درخواست دارم تا سازو کار حضور کارگران ساختمانی دارای مهارت فنی در پروژهای ساختمانی در جهت ارتقای کیفی ساخت و ساز را فراهم و از ریاست محترم شورا درخواست دارم تا نسبت به پیگیری تسریع تصویب اصلاحیه قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در مجلس شورای اسلامی اقدام لازم را به عمل آورند.

چمران نیز در ادامه سخنان عباسی اظهار داشت: سابقا رقم بیمه کارگران ساختمانی کم بود اما با بالا رفتن رقم بیمه، هزینه های ساختمانی بالا رفت. درحال حاضر کارفرما پول زیادی خرج بیمه می‏ کند درحالی که کارگر بیمه نیست و پول فقط به جیب شرکت های بیمه می رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار