ایلیا کمالی*

ماموریت جدید فارابی

با مروری بر فیلم‌های تولیدشده توسط بنیاد سینمایی فارابی می‌توان به این نتیجه رسید که این بنیاد سینمایی عملا هیچ هدف‌گذاری در تولیداتش نداشته و نتوانسته ایده و تفکر فرهنگی کشور را در سینما پیش ببرد.

کد مطلب: ۱۲۸۶۴۶۴
لینک کوتاه کپی شد
ماموریت جدید فارابی

در سال‌های گذشته فیلم‌های بسیاری توسط بنیاد سینمایی فارابی به تولید رسیده که به غیر از جشنواره کودک و نوجوان در هیچ جشنواره دیگری حضور نداشته و حتی به دلیل نازل بودن کیفیت به اکران مردمی هم نرسیده است. این فیلم‌ها فقط برای ارائه بیلان کاری و حضور در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان تولید شده است و عملا هیچ بازده مالی برای بنیاد سینمایی فارابی نداشته و فقط برای صرف بودجه ساخته شده است؛ فیلم‌هایی که گاهی حتی برای خود تولیدکننده هم جای سوال بوده که اصلا چطور با ساخت چنین فیلمی موافقت شده است.

در حقیقت هزینه‌های کلانی در سال‌ها و دهه‌های گذشته برای ساخت چنین آثاری پرداخت شده تا صرفا آماری ایجاد شود که فلان تعداد فیلم در فارابی در حوزه کودک به تولید رسیده است. در حالی که برخی از این فیلم‌ها به هیچ عنوان با سیاست‌های فرهنگی کشور در هیچ دوره‌ای همسو نبوده است و سیاه‌نمایی و ایجاد ناامیدی در جامعه را هدف قرار داده بود. تولید چنین فیلم‌هایی با چنین اهدافی قطعا روش اشتباهی است و امیدواریم در دوره جدید مدیریت فارابی دیگر شاهد تولیدات ضعیف و به دور از فضای فرهنگی کشور نباشیم.

حمایت از سینما خصوصا سینمای کودک و نوجوان باید در دستور کار بنیاد سینمایی فارابی باشد اما قطعا این حمایت‌ها نباید مانند گذشته به عده‌ای خاص و در راه تولید برای جشنواره کودک و نوجوان صورت گیرد.

در صنعت فیلمسازی دنیا کار هر فیلم، پس از تولید و با حضور در جشنواره‌ها آغاز می‌شود اما متاسفانه در سال‌های گذشته تولیدات سینمای کودک و نوجوان ما که هیچ پیامی هم برای این قشر سنی نداشته، فقط ساخته شده و هیچ فکری برای آینده این فیلم‌ها نشده است. شاید مهم‌ترین کار مدیریت جدید فارابی گذر از این مسائل باشد تا به نوعی بودجه‌ای خاص به افراد خاص تخصیص نیابد و آثاری بی‌خاصیت و بی‌نتیجه خلق نشود.

فارابی در گذشته برای حمایت از سینما و در اختیار گذاشتن تجهیزات تلاش می‌کرد اما با به روز شدن و دیجیتال شدن تجهیزات عملا دیگر فارابی نتوانست از این طریق به حمایت از فیلم‌های سینمایی بپردازد و فقط بودجه‌ای را برای تولید یه فیلمسازان اهدا می‌کرد که این نوع حمایت قطعا رانت‌هایی را به وجود آورده بود.

مدیریت جدید فارابی در دولت سیزدهم اگر می‌خواهد به سینما کمک کند، باید بتواند با صنوف سینمایی همکاری خوبی داشته باشد تا در جریان ریز مسائل سینماگران قرار گیرد و با تخصیص بودجه برای تولید فیلم‌هایی که ایران را به شکل واقعی به تصویر می‌کشند، کمکی به سینمای شریف ایران داشته باشد.

جدای از حمایت از فیلم‌ها، فارابی نقش بسزایی در سینمای کودک و نوجوان دارد و می‌تواند از این فضا برای تولید آثار فاخر در سینمای کودک استفاده کند. سینمای کودک سینمایی به شدت تاثیرگذار و درآمدزاست و فارابی باید از این موضوع برای ارتقای سطح فیلم‌های کودک و نوجوان استفاده کند.

منتقد و کارشناس رسانه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار