بررسی واردات خودرو در گفت‌وگوی پانا با کارشناس صنعت خودرو؛

برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی راهکارهای جدی بیاندیشیم

ده‌ها بار واردات خودرو ممنوع و آزاد شده، چرخه معیوب است/ واردات خودرو قیمت خودروی داخلی را پایین نمی‌آورد

تهران (پانا) -  از زمانیکه واردات خودرو ممنوع شد تا بر کمیت و کیفیت خودروی داخل متمرکز شود به دلیل کمبودهایی که در تولید خودرو به وجود آمد بازار با افزایش ناگهانی قیمت خودرو روبه‌رو بوده است و حالا با آزاد شدن واردات خودرو برخی معتقدند عرضه و تقاضای خودرو متعادل خواهد شد و به‌طورقطع روی قیمت اثر خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۲۸۲۱۹۵
لینک کوتاه کپی شد
برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی راهکارهای جدی بیاندیشیم

واردات خودروهای خارجی به کشور پس از چهار سال ممنوعیت، آزاد شد و وزیر صمت از تصویب کلیات واردات خودرو در هیات دولت پیرو پیگیری‌های این وزارتخانه خبر داده است و حالا همه چشم انتظار اعلام خبر نوع خودروهای وارداتی هستند.

اواخر سال 97 بود که براساس مصوبه سران قوا، به علت محدودیت‌های ارزی، واردات خودرو به مدت 3 سال ممنوع شد، در زمان حاضر این ممنوعیت 3ساله در آخر اردیبهشت‌ماه تمام شد و با تأکید دستگاه‌های مختلف قرار است مصوبه واردات خودرو تعریف و به دنبال آن واردات آزاد شود تا التهابات بازار خودرو برطرف و تقاضا و عرضه مدیریت شود.

واردات خودرو قیمت خودروی داخلی را پایین نمی‌آورد

ساسان قربانی، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با پانا درباره تأثیرگذاری واردات خودرو بر موضوع قیمت خودروی داخلی گفت: «با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی ایران بهای تمام‌شده خودروی وارداتی در ایران مبلغی است که مشکلی را حل نمی‌کند، درواقع بعدازاینکه خودرو وارد کشور شد، هزینه واردات خودرو و مسائل گمرکی برای اینکه خودرو را به دست استفاده‌کننده برساند، قیمت بالایی خواهد داشت.»

وی افزود: «واردات خودرو قیمت خودرو را پایین نمی‌آورد اما فضایی باز می‌شود و محصولاتی وارد کشور می‌شود که تنوع ایجاد می‌کند.»

هرکسی توان خرید خودروی خارجی را ندارد

قربانی با اشاره به اینکه واردات خودرو رقابت ایجاد می‌کند، اظهار کرد: «واردات خودرو مقداری رقابت ایجاد می‌کند که مزیت است اما به کاهش قیمت منجر نمی‌شود. مسئله این است که با توجه به اینکه هر روز ارزش پول ما در حال کاهش است، چگونه می‌توان خودرو رقابتی وارد کشور کرد؟ خودرویی که در داخل به دست مصرف‌کننده می‌رسد حداقل 500 میلیون به بالاست و چنین مبلغی برای اکثریت مردمی که می‌خواهند خودرو بخرند، مناسب نیست.»

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه ممکن است خودروهای وارداتی از چین وارد شوند، گفت: «اگر چنین شود چندان کیفیت بالاتری از خودروهای خودمان نخواهد داشت. درواقع اگر از کشورهای درجه‌دو و سه خودرو وارد کنیم، اثرگذاری‌اش بر سطح کیفی خودروهای داخلی نمی‌تواند زیاد باشد و صرفاً به لحاظ ظاهری تنوع ایجاد می‌کند بنابراین واردکنندگان باید توجه داشته باشند که خودروی باکیفیت وارد کنند.»

قربانی با اشاره به اینکه با واردات خودرو موافق است عنوان کرد که باید به مسئله تولید داخلی جدی‌تر پرداخته شود تا شاهد افزایش بحران بیکاری در کشور نباشیم.

وی افزود: «برویم با شرکت‌های معتبر صحبت کنیم تا بیایند و خودروهای روز را در ایران تولید کنند. هم قیمت تمام شده کم می‌شود و هم مهارت وارد ایران می‌شود. مسئله واردات خودرو بارها مطرح و پیگیری شده اما مساله اینجاست که قیمت خودرو باقیمت پول ملی گران و ارزان می‌شود. نمی‌توان خودرو را در این شرایط اقتصادی که همه‌چیز گران شده ارزان کرد و این طبیعی است.»

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه در حوزه خودروسازی باید ساختار اصلاح شود، گفت: «اگر می‌خواهیم مشکل صنعت را حل کنیم باید کار کارشناسی و علمی و دقیقی انجام شود. در مورد سایر کشورها هم‌ چنین است. زمانی ما در حوزه خودروسازی از کره جنوبی جلوتر بودیم پس باید برویم بررسی کنیم چرا ما از کره جنوبی عقب افتادیم. چند درصد به شرکت‌های تولیدی ربط دارد و چند درصد به شرایط اقتصادی و مشکلات ناشی از تحریم برمی‌گردد.»

واردات موقتی خودرو دردسر خدمات پس از فروش دارد

وی افزود: «تا امروز ده‌ها بار واردات خودرو ممنوع و آزاد شده است، این یعنی چرخه معیوب است. یکی دیگر از مصائب این واردات خودرو این است برای مثال فردی 500 خودرو وارد می‌کند و دیگری هزار خودرو اما این روش واردات باعث می‌شود خدمات پس از فروشی وجود نداشته باشد. اگر قطعات یدکی آسیب ببینند، دردسرهای زیادی خواهد داشت.»

وی افزود: «برای واردات خودرو باید فرآیند علمی طی شود اینکه چه استاندارهایی باشد چه خدمات پس از فروشی دارد. خودروهای داخلی اشکالات زیادی دارد اما حداقل قطعه‌اش پیدا می‌شود.»

قربانی بیان کرد: «اگر واردات خودرو در تیراژ بالا باشد می‌توان خدمات پس از فروش برایش ایجاد کرد اما اگر از 10 شرکت، تعداد هزار خودرو وارد شود، مدیریت لازم وجود ندارد پس واردات خودرو واقعاً کار ساده‌ای نیست. باید اقتصاد ما در تعامل باشد زیرا پشت درهای بسته نمی‌توانیم رشد کنیم.»

محیط بسته صنعتی نگذاشته خودروی داخل رشد کند

وی با اشاره به شرایط تحریم گفت: «مجبوریم در صنعت و تولید با کشورها و صنایعی کار کنیم که حرفی برای گفتن داشته باشند و سطح تکنولوژی بالایی دارند. ما باید مشکلات ارتباطی‌مان را در حوزه تکنولوژی برطرف کنیم زیرا اکنون صنایع ما سال‌هاست ارتباط شان با دنیا قطع شده است. ساختار خودروسازی کشورمان با همه اشکالاتش در یک محیط بسته فعالیت می‌کند پس چگونه می‌تواند ارتقا کیفیت داشته باشد. در مباحث صنعتی و تکنولوژی نمی‌توان ارتباط نداشت و کیفیت بالا برود این خوش‌باوری است.»

وی افزود: «کشور چین بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای آلمانی است. پس همه جای دنیا همین است و یک کشور نمی‌تواند به تنهایی صنعت خودروی پیشرفته داشته باشد. در خودروسازی ترکیه خودروسازی فیات نقش داشته و یا در کشور مالزی میتسوبیشی نقش داشته یا در خودروسازی کشور هندوستان برندهایی مانند رنو و پژو سوابق عمیقی داشته‌اند. کشورهایی که در رده ما بوده‌اند با استفاده از دانش کشورهای پیشرفته رشد و توسعه پیدا کرده‌اند. درگذشته ما هم در مورد رنو تا حدودی مسیر درستی طی می‌کردیم که متوقف شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار