علی رویین‌تن: تا زنده‌ام درباره شهدا فیلم می‌سازم

تهران (پانا) - علی رویین‌تن کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران می‌گوید به‌زودی ساخت فیلم «چریک» با محوریت زندگی ابراهیم هادی را آغاز می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۸۱۰۴۵
لینک کوتاه کپی شد
علی رویین‌تن: تا زنده‌ام درباره شهدا فیلم می‌سازم

علی رویین‌تن در گفت‌وگو با پانا درباره فعالیت این روزهایش گفت: «قرار است پس از سال‌ها بار دیگر در سینما به‌عنوان کارگردان فعالیت کند و بر همین اساس فیلم‌نامه چریک با محوریت زندگی شهید ابراهیم هادی به تهیه‌کنندگی جواد نوروز بیگی به شورای پروانه ساخت ارائه کردیم و در حال حاضر منتظر هستیم تا با دریافت پروانه ساخت کارهای پیش‌تولید فیلم را شروع کنیم.»

وی با اشاره به این مطلب که پس از دریافت پروانه ساخت ،پیش‌تولید و ساخت این فیلم را آغاز می‌کند، گفت: «نزدیک به سه تا چهار سال مشغول تحقیق بر روی این فیلم‌نامه بوده است و پژوهش بسیاری بر روی این شخصیت انجام داده‌ایم.»

رویین‌تن یادآور شد: «پژوهش برای نگارش فیلم «چریک»باعث شد به این نکته پی ببرم که شهیدانی داریم که ستاره‌هایی آرمیده در زیرخاک هستند و همچنین افراد دیگری هستند که سال‌ها در جبهه جنگ بودند و ما همچنان از وجود آن‌ها بهره می‌بریم.»

وی ادامه داد : « درست است که شهید ابراهیم هادی یک فرمانده نظامی نیست اما زندگی و شخصیت او لبریز از انسانیت است که علاوه بر جذابیت برای ایرانی‌ها، خصایص منحصربه‌فرد او می‌تواند باعث جذب علاقه‌مندان غیر هم‌زبان هم بشود. زمانی که تحقیق این فیلم را آغاز کردم با گروه« دستمال سرخ‌ها» و همه بچه‌های گروه شهید اندرزگو آشنا شدم که عملیات متعدد چریکی انجام دادند و برخی از این ستاره‌ها در حال حاضر با سنین بالای ۶۰ سال در قید حیات هستند و من توانستم برای انجام کار، از وجود آن‌ها استفاده کنم. این فیلم‌نامه باوجود خاطرات رزمندگان گیلان غرب، کرمانشاه و سرپل ذهاب برکت پیداکرده و زندگی سه سال گذشته من را هم که درگیر نگارش آن بود، تحت تأثیر قرار داده است.»

رویین‌تن به شخصیت ابراهیم هادی اشاره کرد و گفت: «در شخصیت ابراهیم هادی، مذهب و عقاید مذهبی تبدیل به یک جریان می‌شود و از این جریان ایدئولوژی اسلامی و انقلابی در وجودش شکل می‌گیرد که باعث حرکت و علاقه دیگران به او شده است.»

وی یادآور شد: «احتمال دارد قبل از ساخت فیلم ابراهیم هادی یک پروژه دیگر درباره خانواده شهدا با نام ماه ماهی بسازم.»

این کارگردان سینما با اشاره به این مطلب که فیلم سینمایی «عشق جامگان» را برای اینکه گوشه‌ای از زحمات مدافعان سلامت را بیان کنم به نگارش درآورده است، گفت: «پروانه ساخت این فیلم صادرشده است و پیش‌تولید این فیلم شروع‌شده است. قبلا هم گفتم را به روح علی انصاریان و فرشته طائرپور و مدافعان سلامتی که در راه مبارزه با کرونا جانشان را از دست داده اند اهدا می کنم، تمام سعی من براین است در «عشق جامگان» به ترسیم فرهنگ ایثار، مدافعان سلامت بپردازم تا مفاهیمی مانند: عشق، آرمان و شهادت را در آن بگنجانم. به هرحال، هنر فرزند زمان خویش است و باید در مواقع لزوم در کنار درد و رنج مردم بایستد. لازم است که این حجم انبوه از ایثار و ازخودگذشتگی‌های کادر درمان و مدافعان سلامت در جبهه مبارزه با کرونا سهم و نمودی عینی هم در سینمای ایران داشته باشد.»

وی یادآور شد: «زمانی که تصمیم گرفتم درباره شهدای سلامت فیلم‌نامه بنویسم، هیچ‌کس در جریان نبود و اقبالی هم نداشت اما وقتی زمان گذشت و امروز آن‌ها فیلم‌نامه را می‌خوانند همه تعریف و تمجید می‌کنند؛ درصورتی‌که در مدیریت فرهنگی باید دوراندیشی حکم‌فرما باشد.»

رویین‌تن با اشاره به این مطلب که باید به فیلم‌سازان اعتماد شود تا بتوانند آثار خوبی بسازند، گفت: «باور کنید اگر این شوراهای امروزی در آن زمان بود، امثال حاتمی‌کیا و علی ملاقی‌پور نمی‌توانستند فیلم‌هایی با آن مضامین را بسازند. ساختن این فیلم‌ها نیاز به یک جسارت و اعتماد دارد. بین حرف، تبصره، قانون و اساسنامه تا عمل و اجرا فاصله خیلی زیاد است.»

رویین‌تن یادآور شد: «قانون و اساسنامه روح ندارد و شأن هنر نسبی است باید این نکات را در نظر بگیریم ، به‌عنوان‌مثال شوراها بر چه اساسی انتخاب می‌شود.»

وی ادامه داد: «در کارنامه کاری‌ام فیلم‌هایی چون دل‌شکسته و ... است که نشان‌دهنده این موضوع است که به زندگی شهدا اهمیت بسیاری می‌دهم اما به نظر من سینما حرف نیست، سینما عمل است. ما الآن یک معضل بزرگی که در کشور داریم که به سینما نیز رسوخ کرده، بروکراسی و مصوبه‌های اداری و از این اتاق به آن اتاق رفتن است. قواعد دست‌وپا گیر در سینما و هنر کارایی ندارند من به سازمان سینمایی و هرجایی که قصد دارد کار فرهنگی انجام دهد این است که برای کار ارزشی کردن باید بسیجی وار حرکت کنند. بسیج تشکل خودجوش است و نیاز به دستور و امرونهی ندارد و با عشق و علاقه پیش می‌رود.»

رویین‌تن خاطرنشان کرد: «جریانی که در سینما راه افتاده است باعث می‌شود که خیلی‌ها سمت این قبیل کارها نیایند یا اینکه استفاده ابزاری کنند و بعد از رسیدن به هدفشان پا را پس بکشند. من چه جمهوری اسلامی باشد چه هر چیز دیگری، درباره شهدا و خانواده شهدا فیلم خواهم ساخت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار