روز ملی امامزادگان نشان عظمت تکریم و بزرگداشت فرزندان اهل بیت(ع) است

خبرگزاری پانا: بقاع متبرکه و امامزادگان ارزش معنوی و بار الهی بی شائبه ای نزد شیعیان و مسلمانان دارند و بر این اساس است که بحث عمران و آبادی آنها از گذشتگان تا نسل امروز همواره مورد توجه و تاکید بوده است.

کد مطلب: ۱۲۸۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا و به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان، در این زمینه شاهد آن هستیم که مسئولان استانی در راستای تحقق این مهم نیز همگام با مردم قدم در راه گذاشته و اعتباراتی را برای این امر در نظر می گیرند اما با توجه به اینکه بقاع متبرکه در همدان از این مهم بی بهره و بی نصیب هستند با مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان همدان به گفتگو نشستیم.

امامزادگان همدان از وضعیت خوبی از منظر عمران و آبادانی برخوردار نیستند

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان همدان ضمن گرامیداشت سالروز تکریم امامزادگان و با بیان اینکه امامزادگان همدان از وضعیت خوبی از منظر عمران و آبادانی برخوردار نیستند، گفت: باید در راستای جلب توجه مردم به این مهم گام برداشت تا توجهات بیش از گذشته باشد.

صالحی افزود: متاسفانه در همدان بحث حمایت های استانی بسیار ضعیف است و تقریبا حمایت دولتی در این زمینه وجود ندارد.

همدان جزو معدود استان هایی است که امامزادگانش حمایت دولتی و استانی ندارد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه همدان جزو معدود استان هایی است که امامزادگانش حمایت دولتی و استانی ندارد، بر لزوم نهادینه سازی و تاکید بر این مهم در همدان صحه گذاشت.

وی با اشاره به اینکه در همدان هیچ اعتباری برای امامزادگان وجود ندارد، علت اصلی عقب ماندگی ظاهری بقاع متبرکه و امامزادگان را نبود اعتبار استانی و دولتی دانست.

صالحی با بیان اینکه در چند سال اخیر نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه همدان در حمایت از بقاع متبرکه ورودهایی داشته و اقدامات مؤثری انجام داده اند، گفت: انتظار بر این است که دیگر مسئولان نیز حمایت کنند و این ظرفیت فراموش شده در استان همدان احیا شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه طی دو سال اخیر مردم حرکت خودجوشی در بحث کمک به عمران و آبادی امامزادگان داشته اند بر لزوم تبیین اهمیت کمک های مردمی در این راستا صحه گذاشت.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان همدان با بیان اینکه برای تمامی بقاع متبرکه ولو در دوردست ترین نقطه از کشور یا باید طرح جامع تصویب شود و یا اینکه بر اساس طرح تیپ سازمان اوقاف عمل شود، عنوان داشت: در این راستا امسال در استان همدان تصویب 40 طرح جامع برای بقاع متبرکه را در برنامه داریم.

هیئت امنای امامزادگان خارج از طرح جامع نمی توانند اقدام عمرانی در امامزادگان انجام دهند

صالحی با تاکید بر اینکه هیئت امنای محترم امامزادگان خارج از طرح جامع بقاع متبرکه نمی توانند اقدام عمرانی در امامزادگان انجام دهند، علت این مهم را جلوگیری از دوباره کاری ها و امور غیرکارشناسی در این زمینه دانست.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان همدان با اشاره به نبود اعتبارات دولتی برای عمران امامزادگان همدان عنوان کرد: در این راستا برای عمران و آبادانی بقاع متبرکه استان یک میلیارد تومان وام قرض الحسنه اخذ شده است که از این مبلغ 500 میلیون تومان به امامزاده عبدالله(ع) همدان اختصاص یافته است. وی ابراز داشت: این مهم محرزشده که اگر از جانب اوقاف حرکت کوچکی صورت گیرد مردم در پاسخ حرکت بزرگتری را رقم خواهند زد که امیدواریم در آینده نزدیک امر کمک به امامزادگان باب شود تا از این مهجوریت خارج شوند.

عدم توجه به اصول عبادت و گرایش به خرافه در آن سبب ابطال عبادت می شود

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: عبادت و آداب زیارت اهل بیت(ع) و خاندان مطهرشان همواره مورد توجه بسیاری بوده است چرا که به همان میزان که عبادت خالص و بر اساس آداب سبب عروج مومن به سعادت می شود، عدم توجه به اصول عبادت و گرایش به خرافه در آن سبب ابطال عبادت خواهد بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه تکریم امامزادگان یکی از افتخارات تشیع است گفت: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برای هدایت تشیع همه توان خود را به کار گرفتند و بدون هیچ مزد و منتی در این مسیر گام نهادند و بر این مبنا نیز حداقل کاری که امروز می توان انجام داد اکرام بقاع متبرکه است.

خرافات در عبادت امامزادگان سبب وهن دین است

حجت الاسلام صالحی با بیان اینکه متاسفانه تهدید خرافات به مبانی اعتقادی همیشه بوده و هست، گفت: امروز نیز این مقوله در برخی اقدامات باعث مواردی شده که موجب وهن و سبک شدن دین هستند.

وی بیان داشت: ما امامزادگان را واسطه قرار می دهیم تا به دلیل منزلتی که نزد پروردگار دارند واسطه شوند اما اگر مستقیما از امامزاده حاجت بخواهیم شرک و کفر است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان همدان با بیان اینکه امامزادگان نزد خداوند عزیز و اهل تقوی اند و در پناه این بزرگواران است که آدمی به خدا می رسد، عنوان داشت: اینکه بخواهیم مستقیما از این عزیزان حاجت بگیریم و به خود این ائمه(ع) متوسل شویم چون در این صورت این بزرگواران را در مقام خدایی قرار داده ایم که شرک است.

ورود خرافه در عبادت امامزادگان سبب خدشه به دین است

حجت الاسلام صالحی با بیان اینکه خرافاتی که در زمینه عبادت در امامزادگان وارد شده اند سبب شده اعتقاد مذهبی ما مورد خدشه قرار بگیرد، گفت:دشمنان تشیع از این موارد بهره برداری می کنند و یکی از ادلّه ای که دشمنان ما را مشرک می دانند نیز ورود این خرافات است.

وی با بیان اینکه در فضاهای عمومی آنگونه که باید توسل و آرامش معنوی به فرد دست نمی دهد، افزود: در جوار بقعه متبرکه فرزند اهل بیت(ع) این معنویت سیمای عمیق تری دارد لذا بهترین مکان برای توسل همین بقاع متبرکه اند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان همدان افزود: اگر طبق آنچه اهل بیت(ع) و مراجع تقلید گفته اند عمل کنیم و امامزادگان را بیش از واسطه شدن، قرار ندهیم عین عبادت است اما بالاتر از این حد قائل شدن، خارج شدن از مسیر عبادت ناب است.

با هر گونه خرافه در بقاع متبرکه برخورد می کنیم

حجت الاسلام صالحی با تاکید بر اینکه ما نیز در راستای تبیین اصل عبادت و خرافه زدایی با موارد خرافی مبارزه می کنیم گفت: بر این اساس درصدد هستیم محیطی پاک و الهی برای زائران فرزندان اهل بیت(ع) در جوار امامزادگان رقم بخورد.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان همدان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه پنجم ذی القعده روز ملی امامزادگان است، گفت: این مناسبت در دهه کرامت واقع شده است.

حجت الاسلام محمد صالحی عنوان داشت: یکی از مهمترین وظایف سازمان اوقاف و امورخیریه رسیدگی به امور اماکن مذهبی است که شامل مساجد، امامزادگان، بقاع متبرکه و آرامگاه های بزرگان است.

وی با بیان اینکه امامزادگان مستقیما زیر نظر سازمان اوقاف و امورخیریه هستند، افزود: اوقاف برای اداره امامزادگان معمولا از بین افراد دارای صلاحیت هیئت امنایی را تعیین می کند که امین هستند و تا وقتی در این مسئولیت هستند که وجهه امانتداری شان پایدار باشد در غیر این صورت صلاحیت خود را از دست خواهند داد.

تنها منبع درآمد امامزادگان، نذورات مردمی است

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان همدان با بیان اینکه تکیه گاه امامزادگان، مردم هستند، ابراز داشت: تنها منبع درآمد برای اداره این اماکن بسیار مقدس کمک ها و نذورات مردمی است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان همدان بیان کرد: ایران خواستگاه اهل بیت(ع) است و ایرانیان از دیرباز به این بزرگواران ارادتمند بوده اند و بر این اساس نیز فرزندان اهل بیت(ع) به ایران رهسپار شدند و برخی نیز برای نشر احکام دینی آمدند.

صالحی در پاسخ به اینکه دلیل توجه و احترام بی بدیل به امامزادگان چیست نیز با اشاره به سخن مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر اینکه بقاع متبرکه باید به قطب های فرهنگی تبدیل شوند، به فرق بین امامزاده و مسجد اشاره کرد.

وی با بیان اینکه حرمت مسجد بالاتر از امامزاده است افزود: برکت مسجد همیشه در جامعه جاری و ساری بوده و هست چرا که پایگاه های مردمی و حرکت های اسلامی اند و انقلاب ها نیز از این مکان متجلی شده اند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان همدان با بیان اینکه امروز مقداری بین کارکرد مساجد فاصله افتاده است، ابراز داشت: امروز امامزادگان ملجا هستند و در عمل نیز همین را می بینیم و این آرامشی که در فضای بقاع متبرکه است وصف نشدنی است.

صالحی تاکید کرد: امامزادگان مکان بسیار مهمی در جذب جوانان به نشاطو اجرای برنامه های فرهنگی هستند.

وی عنوان داشت: در حال حاضر امکانات مناسب فرهنگی در امامزادگان برای جذب جوانان به این اماکن متبرکه دیده شده است.

نامگذاری روز امامزادگان نشان از اهمیت موضوع دارد

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان همدان بیان داشت: با توجه به نامگذاری روز ملی امامزادگان توجهات به موضوع بیشتر می شود که در همین زمینه روز ملی امامزادگان از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.

حجت الاسلام صالحی با بیان اینکه تبیین روز ملی امامزادگان نیاز به زمان دارد، افزود: این روز بر اساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم ها ثبت شده و یک روز کاملا مشخص و نهادینه شده است.

وی گفت: در راستای نهادینه سازی برنامه های روز ملی امامزادگان سازمان اوقاف امسال کنگره بین المللی امامزادگان را به صورت کشوری به میزبانی اصفهان برگزار می کند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان همدان با اشاره به برگزاری برنامه های مختلفی در همدان به مناسبت روز ملی امامزادگان عنوان داشت: در این روز از عوامل، هیئت امناء و خدام بقاع متبرکه تقدیر می شود و در راستای معرفی امامزادگان به مردم اقداماتی انجام خواهیم داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار