جواد نوری خبر داد

افتتاح رسمی نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی صندوق ذخیره فرهنگیان در کرمان

تهران (پانا) - مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان ضمن افتتاح رسمی پروژه نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی شرکت فرآیندهای نیروگاهی ایرانیان (مفنا) از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ پتروفرهنگ متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان، سرمایه‌گذاری در این صنعت را دارای توجیه اقتصادی، همراه با سودآوری پایدار و سازگار با ملاحظات زیست محیطی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۷۹۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح رسمی نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی صندوق ذخیره فرهنگیان در کرمان

جواد نوری روز شنبه 24 اردیبهشت در مراسم افتتاح رسمی این پروژه با اشاره به روند اجرای آن، گفت: عملیات اجرایی این پروژه با اعتباری بالغ بر 180 میلیارد تومان در اسفندماه 1399 در شهرستان اسفندقه استان کرمان آغاز و در مدت زمان پیش‌بینی شده یکساله، در اسفند 1400 تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: اکثر تجهیزات این نیروگاه از جمله ترانس‌‌‌های آن، ساخت ایران است. کلیه عملیات ساختمانی، نصب تجهیزات، آماده‌سازی و راه‌اندازی این نیروگاه توسط کارشناسان و نیروهای متخصص ایرانی و زیر نظر اجرایی شرکت مدیریت فرایندهای نیروگاهی ایرانیان به انجام رسیده است. همچنین ارزش افزوده قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار داشت: این نیروگاه از اواخر اسفند ماه 1400 عملآ وارد فاز بهره‌برداری تجاری شد.

به گفته وی، شرکت مدیریت فرآیندهای نیروگاهی ایرانیان (مفنا) علاوه بر نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی اسفندقه کرمان، مالک یک نیروگاه 25 مگاواتی گازی در گچساران استان کهگیلویه و بویر احمد است که در مهر ماه 1398 به بهره‌برداری تجاری رسیده است.

جواد نوری با اشاره به برنامه‌های مفنا و صندوق ذخیره فرهنگیان برای سرمایه‌گذاری در این صنعت، تصریح کرد: در برنامه استراتژی 5 ساله شرکت مفنا، احداث 16 نیروگاه مقیاس کوچک 25 مگاواتی، 10 نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی، 2 نیروگاه بادی 50 مگاواتی و یک نیروگاه 1000 مگاواتی سیکل ترکیبی در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: مفنا در زمینه سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های گازی، نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی فعالیت می‌کند و در صورت اصلاح و ابلاغ هرچه سریعتر قراردادهای تضمینی خرید برق توسط وزارت نیرو، سرمایه‌گذاری خود در زمینه‌های فوق به خصوص نیروگاه‌های خورشیدی و بادی را به زودی توسعه خواهد داد.

نوری با بیان اهمیت موضوع انرژی‌های پاک و چشم‌انداز توسعه این صنعت در آینده، سرمایه‌گذاری در این حوزه را بسیار ارزشمند، دارای توجیه اقتصادی و همراه با سودآوری پایدار عنوان کرد و افزود: با توجه به قرارداد خرید تضمینی برق بیست ساله با شرکت ساتبا علاوه بر کمک به چرخه تولید برق کشور که از زیرساخت‌های ضروری است، سود قابل توجهی از این محل نصیب اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان خواهد شد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به سهم انرژی‌های تجدیدپذیر و به ویژه انرژی خورشیدی در دنیا، گفت: در حال حاضر عمده کشورها به دنبال افزایش سهم انرژی‌های تجدید پذیر و کنار گذاشتن انرژی‌های فسیلی هستند.

جواد نوری تصریح کرد: بنابراین در ایران هم برنامه‌ریزی برای تولید 4 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در سال‌های آتی انجام شده است که صندوق ذخیره فرهنگیان در نظر دارد تا 200 مگاوات از این انرژی را تولید کند.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به فناوری‌های جدید بکار رفته در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، این حوزه را اساسا دانش بنیان عنوان کرد و یادآور شد: یکی دیگر از نتایج ایجاد نیروگاه خورشیدی اسفندقه کرمان اشتغالزایی برای بیش از 150 نفر در پروسه ساخت و همچنین 16 نفر به طور مستقیم و 25 نفر به صورت غیر مستقیم در دوره بهره‌برداری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار