مهشید عبادی*

در فراز و فرود یادگیری کودکان، نبود اطلاعات کافی یا نگرانی بیش از حد موجب تضعیف انگیزه می‌شود

از زمانی که کودکان به سن تحصیل رسیده و پا در عرصه یادگیری علم می‌گذارند، این دوره با ایجاد رفتارهایی آغاز می‌شود که همه با بهانه‌گیری‌ها و مشکلات آن‌ها از ابتدای این سن آشنا هستند، اما والدین با راهکارهایی متناسب باید دانش‌آموزان را به یادگیری علم علاقه‌مند کنند.

کد مطلب: ۱۲۷۸۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد
در فراز و فرود یادگیری کودکان، نبود اطلاعات کافی یا نگرانی بیش از حد موجب تضعیف انگیزه می‌شود

در این میان موضوع حائز اهمیت شخصیت کودک و نوجوان است. یعنی شخصیت فردی، چیزی که نقش اصلی را در تمایل کودک به یادگیری و وضعیت کلی تحصیلی آنها ایفا می‌کند.

والدین نقش مهمی در تشویق فرزندان خود به درس خواندن دارند. البته در راستای این کار باید اقداماتی انجام دهند، اما ممکن است برخی از این راهکارها از اقدامات تضعیف کننده انگیزه درس خواندن در کودکان باشند که می توان به انتقاد، سرزنش، تنبیه، اجبار به تحصیل و تنش‌های خانوادگی اشاره کرد.

از شایع ترین مشکلات پدر و مادرها سرزنش است که یکی از دلایل عدم تمایل بچه ها به انجام تکالیف، طولانی بودن این کار است. بهتر است در حین درس خواندن و انجام تکالیف برای فرزندان استراحت در نظر بگیرند و میزان این استراحت باید کم اما کافی باشد.

بهترین حالت این است که به ازای هر یک ساعت نوشتن تکالیف، 10 تا 15 دقیقه استراحت بدهند که در وقت استراحت کودک می‌تواند تلویزیون ببیند، بازی کند، چیزی بخورد یا با دوستانش صحبت کند.

نکته مهم این است که به این زمان پایبند باشند و به محض اتمام زمان، فرزند خود را مجددا به فضای درس برگردانند.

ناگفته نماند والدین مقصر بی انگیزه بودن فرزندانشان نیستند، بنابراین نباید مسئله را شخصی کرد. با این کار، ممکن است که با ایجاد مقاومت بیشتر به عدم موفقیت بیشتر کودک کمک کنند.

این موضوع که والدین نگران آینده فرزندانشان هستند کاملا صحیح و منطقی است، اما نگرانی بیش از حد موجب افزایش استرس کودکان از جانب والدین خواهد شد که این امر تاثیر بسزایی در تحصیل آنها خواهد داشت، زیرا با تفکر اینکه موفق می‌شوند یا نه ذهن خود را همواره درگیر می کنند ممکن است این درگیری زندگی آنها را مختل کند، اما با دانستن اصول اساسی تقویت انگیزه تحصیلی والدین می توانند کمک شایانی به فرزندان خویش کنند. این اصول عبارتند از استفاده از تکنولوژی، فراهم کردن فضایی مناسب برای مطالعه، هدفمند سازی کودک و استفاده از دفتر برنامه ریزی را به وی بیاموزند.

بنابراین با توجه به راهکارها و افزایش اطلاعات در زمینه تحصیل فرزند می توان در تصمیم گیری های پیش روی فرزندان موثر واقع شد.

دانش آموز خبرنگار*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار