چهره «هنر انقلاب ۱۴۰۰» در گفت‌وگو با پانا؛

روایت جنایات ضدانقلاب در کردستان و جایگاه روایت‌گری در هنر انقلاب از زبان گلزار راغب

تهران (پانا) - گلزار راغب معتقد است بسیار مهم است که همه با شناخت نقش مردم، سازمان‌ها و گروهک‌های ضد انقلاب در دفاع مقدس متوجه شوند که بیشتر مردم کردستان حامی و طرفدار انقلاب اسلامی بودند و خودشان قربانی اقدامات گروهک‌ها شدند.

کد مطلب: ۱۲۷۰۷۴۰
لینک کوتاه کپی شد
روایت جنایات ضدانقلاب در کردستان و جایگاه روایت‌گری در هنر انقلاب از زبان گلزار راغب

کیانوش گلزار راغب نویسنده کتاب «برده سور» و کتاب‌های برجسته دفاع مقدس که در شب معرفی چهره هنر انقلاب راویان و محققان تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی از او تجلیل به عمل آمد، درباره موضوع کتاب «برده سور» به خبرنگار ادبیات پانا گفت: «من از اینکه موضوع کردستان و نقش آن منطقه در دوران دفاع مقدس دیده شد، بسیار خوشحالم و همین جا جای برادر عزیزم شهید امیر سعیدزاده راوی کتاب «عصرهای کریستان» را خیلی خالی می‎بینم و یادشان را گرامی می‌دارم. به هر حال غائله کردستان از وقایع بسیار غم‌انگیز و متأثرکننده در دوران دفاع مقدس است. در آن زمان که همه مردم کشورمان باید یک‌دل و همراه علیه یک دشمن خارجی می‌جنگیدند، از داخل کشور خودمان گروه‌های معاندی پیدا شدند و با تمکین از قدرت‌های خارجی به پادگان‌ها حمله کردند، اسلحه به دست‌شان افتاد، جوانان ناآگاه را علیه هم‌وطنان خودشان تحریک کردند و به جای اینکه همراه و یاور ما باشند، از پشت به ما خنجر زدند.»

روایت جنایات ضدانقلاب در کردستان و جایگاه روایت‌گری در هنر انقلاب

وی در ادامه توضیح داد: «آن روزها دوستانی که به جبهه‌های غرب کشور می‌رفتند تا از خاک کردستان دفاع کنند، در بین راه توسط گروهک‌های ضد انقلاب کوموله و دموکرات اسیر می‌شدند و بسیار ناجوانمردانه و بسیار غیر انسانی به شهادت می‌رسیدند. من، برادرم و هم‌رزمم به دست سازمان کوموله اسیر شدیم. برادرم و همرزمم در آنجا اعدام شدند و من طی 14ماه اسارت با اتفاقات بسیار غم‌انگیزی مواجه شدم. در آن روزها می‌دیدم افراد زیادی که حتی نظامی هم نبودند فقط به خاطر آن که به جمهوری اسلامی اعتقاد داشتند، اسیر و اعدام می‌شدند. جمیع این خاطرات دست به دست هم دادند که من کتاب‌های «شنام»، «عصرهای کریستان» و «برده سور» را بنویسم.»

گلزار راغب با بیان اینکه در کتاب «برده سور» خاطرات یدالله خداداد مطلق معلم قمی را روایت کرده‌ است، اظهار کرد: «این معلم به کردستان رفته بود تا تدریس کند اما هفته اول جنگ به اسارت درآمد و بعد از 30 ماه اسارت همراه با هفت تن از دوستانش از اسارت‌گاه فرار کرد ولی در بین راه و بر اثر وقوع اتفاقاتی آن هفت نفر به شهادت رسیدند.»

نقش مردم کردستان در دفاع مقدس و قربانی شدن‌شان توسط اقدامات گروهک‌ها

وی تاکید کرد: «از نظر من بسیار مهم است که همه با شناخت نقش مردم، سازمان‌ها و گروهک‌های ضد انقلاب در دفاع مقدس متوجه شوند که بیشتر مردم کردستان حامی و طرفدار انقلاب اسلامی بودند و خودشان قربانی اقدامات گروهک‌ها شدند.»

گلزار راغب در ادامه جایگاه روایت‌گری در هنر انقلاب را تشریح کرد و گفت: «ما در بحث مواجهه با گروهک‌های ضد انقلاب و جنایاتی که انجام دادند چنان کار کردیم که خیلی از این جنایت‌ها همچنان پنهان هستند و ناشناخته باقی مانده‌اند. شاید باورتان نشود ما در مناطقی که گروهک‌های ضد انقلاب حضور داشتند 100ها شهید داشتیم که هنوز جنازه‌هایشان به دست خانواده‌هایشان نرسیده است. ما پس از نوشتن کتاب‌های متعدد از خاکریز خودمان عبور کردیم، به سنگر دشمن پریدیم و خاطرات سنگر دشمن را می‌نویسیم و این مگر با جانفشانی یک جوان انقلابی، پرشور،جسور و خودسر به دست نیامد.»

ما نویسندگان منشوری نویس نیستیم

این نویسنده و محقق تاریخ شفاهی در پایان بیان کرد: «سوژه کتاب من به خاطر دفاع از انقلاب و نظام و با هدف ضربه زدن به گروهک‌های ضد انقلاب به سنگر دشمن نفوذ کرد و بعد از 7 سال نفوذ خاطرات بسیار ارزشمند، ناب و تازه‌ از جنایت‌های سران کوموله‌ها و گروهک‌های ضد انقلاب علیه اعضای گروهکشان به ویژه زنان و دختران را برای ما آورده است. این خاطرات به صورتی نوشته شده‌اند که عیب‌های گروهک‌های ضد انقلابی پوشیده نشوند اما ما نویسندگان در اکثر مواقع پاکیزه‌نویس هستیم و به اصطلاح نمی‌توانیم منشوری بنویسیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار