مدیر مدرسه ابن‌سینا رودهن به مناسبت روز ملی سرمایه انسانی مطرح کرد:

رمز اصلی موفقیت یک کشور، جایگاه و ارزش منابع انسانی آن کشور است

رودهن (پانا) - مدیر مدرسه ابن‌سینا آموزش و پرورش رودهن، نام‌گذاری روزی به عنوان روز ملی سرمایه انسانی را تاکید بر ارزش و اهمیت‌ حیاتی به بطن جامعه، جهت توجه بیشتر به آن و فرهنگ‌سازی این مطلب در بین عموم برشمرد.

کد مطلب: ۱۲۷۰۵۰۴
لینک کوتاه کپی شد
رمز اصلی موفقیت یک کشور، جایگاه  و ارزش منابع انسانی آن کشور است

مرتضی نادری مدیر دبیرستان ابن‌سینا آموزش و پرورش رودهن در گفت و گو با پانا در روز ملی منابع انسانی گفت: «امروز سرمایه های انسانی مهمترین رکن توسعه و با ارزش‌ترین سرمایه سازمان‌ها محسوب می‌شود؛ این امر در آموزش و پرورش که ستون آن با محوریت انسان است، جلوه‌ای خاص‌تر و ویژه‌تر به خود می‌گیرد، نهادی که به دنبال تربیت نسل‌هایی انسانی‌تر است و اکنون با همین نیروهای انسانی در چالش تعلیم و تربیت قرار دارد تا آینده بهتری را با این نیروهای انسانی برای جامعه رقم بزند.»

وی افزود: «وقتی داده و ستادها یا همان معلم و دانش‌آموز انسان است حساسیت ماجرا بالا می‌رود و مبحث مدیریت آموزشی خود را نمایان می‌کند؛ مدیری که با تخصص و مهارت در زمینه تعلیم و تربیت، هنر به کارگیری سرمایه‌های انسانی در جهت پیشبرد اهداف را داشته باشد، به عبارتی دقیق‌تر همان مدیریت منابع انسانی به شکلی تخصصی مطرح می‌شود. می‌توانیم ضرورت این مدیریت را از طریق برهان خلف که بسیار رایج است مورد بررسی علمی قرار دهیم.»

نادری بیان کرد: «بر اساس این برهان می‌خواهیم بدانیم "مدیریت منابع انسانی به ویژه در سیستم آموزشی چه چیزهایی نیست؟!" در توضیح بیشتر می‌شود این گونه گفت که مثلا مدیریت منابع انسانی در مدارس تمرکز بر اجرای دقیق مقررات نیست بلکه تمرکز بر اسناد بالادستی سازمانی است که برای ما همان "سند تحول بنیادین" است، این‌که اهداف این سند تامین شود فقط در قالب اجرای مقررات نیست و تعریف نمی‌شود، یا این‌ مساله که مدیریت در نهاد آموزش و پرورش ابلاغ دستور صرف نیست و در برخی موارد نیاز به دلجویی، همراه‌بودن با پرسنل و غیره را دارد.»

وی تصریح کرد: «بررسی مدیریت نیروی انسانی بر اساس برهان خلف درک و شناخت عمیقی از این مساله در اختیار ما قرار می‌دهد اینکه مثلا مدیریت جابجایی صرف کارکنان نیست که با هر خطایی یا هر احساس ناتوانی، کارمند را جابجا کرده یا عذرش را بخواهیم، یا رسیدن به اهداف سازمانی از طریق کارکنان، مدیریت منابع انسانی نیست یعنی صرفا کارمند وسیله ای رسیدن به هدف نباید قرار گیرد بلکه بایستی با واقع بینی و بروزرسانی سازمان و کارکنان، جهت‌سازی اهداف سازمان با کارکنان صورت گیرد تا موفقیت حاصل شود.»

مدیر مدرسه ابن‌سینا رودهن تأکید کرد: «در آموزش و پرورش تحقیر زیردستان نباید صورت گیرد، چرا که با موجودی به نام انسان طرف هستیم که تحقیر باعث تضعیف عملکرد می‌شود، یا افزایش یا کاهش و تمرکز بر پاداش های مادی در آموزش و پرورش مدنظر نیست، بلکه توجه به امنیت شغلی و تعهد سازمانی با درنظر گرفتن سلسله مراتب نیازهای انسانی است که اهمیت دارد‌ و این مساله که مدیریت، حضور دائمی در اتاق ریاست و پشت میز نشستن نیست بلکه حضور دائم و اثر‌گذار عاطفی حرف اول را می‌زند که مدیران بسیار باید در این مواقع دقت و توجه کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «نیروی انسانی در نهادی چون آموزش و پرورش، موتور حرکت و جاری است که اگر از هر جنبه‌ای مورد بی‌مهری مدیران قرار بگیرد نه تنها نیروی انسانی، که همان کارکنان و دانش‌آموزان هستند آسیب خواهند دید، بلکه نسل انسانی جامعه هم متحمل آثار این آسیب خواهند شد که بی‌شک‌این‌مساله در روند آموزش و پرورش بسیار اثرگذار خواهد بود.»

دانش‌آموز خبرنگار: آیسان نادری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار