یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا:

عناصری مشغول تفرقه‌افکنی بین ایران و افغانستان هستند

تجمع اخیر مقابل کنسولگری ایران را نباید به حساب مردم افغانستان بگذاریم/ آن‌هایی که سنگ‌پرانی کرده‌اند با سازماندهی این کار را مرتکب شده‌اند/ افغانستانی‌هراسی و ایران‌هراسی برای دو کشور همسایه مضر است

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل افغانستان با بیان اینکه تجمع اخیر مقابل کنسولگری را نباید به حساب مردم افغانستان بگذاریم، گفت از آنجایی که ما دشمنان و رقبای زیادی داریم، قطعاً عناصری برای تفرقه‌افکنی در کار هستند. افغانستانی‌هراسی و ایران‌هراسی برای دو کشور همسایه مضر است و نباید اختلافات برجسته و دچار تشنج شود.

کد مطلب: ۱۲۷۰۲۴۴
لینک کوتاه کپی شد
عناصری مشغول تفرقه‌افکنی بین ایران و افغانستان هستند

روز دوشنبه تعدادی تظاهرکننده مقابل سفارت جمهوری اسلامی در کابل تجمع کردند اما شمار بیشتری با تجمع در مقابل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات اقدام به سر دادن شعار و سنگ‌پرانی به سمت ساختمان کنسولگری کردند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تجمع‌ها در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری کشورمان در هرات و سنگ‌پرانی‌های پراکنده‌ای که صورت گرفته است، با یاد‌آوری مسئولیت قطعی هیات حاکمه سرپرستی افغانستان در حفظ و صیانت از امنیت اماکن دیپلماتیک، تاکید کرد: امنیت کامل سفارت و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در هرات و دیگر شهرهای افغانستان می‌بایست به صورت کامل تامین و تضمین‌های لازم برای فعالیت امن این نمایندگی‌ها ارائه شود.

وی با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی و چند لایه دو ملت ایران و افغانستان و چند دهه میزبانی محترمانه دولت و ملت ایران از مردم افغانستان، نسبت به طراحی‌های توطئه‌گران و بدخواهان دو کشور ایران و افغانستان هشدار داد.

روز گذشته نیز مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امورخارجه با احضار کاردار سفارت افغانستان در تهران، نسبت به حملات انجام شده به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات به شدت اعتراض کرد. وی با یادآوری مسئولیت دولت‌ها در برقراری امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک خواستار برخورد قانونی با حمله‌کنندگان به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران شد.

به دنبال اتفاقات روز دوشنبه، شب گذشته هم حسین امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل و همچنین سرکنسول کشورمان در هرات از سلامتی همه همکاران شاغل در این نمایندگی‌ها اطمینان حاصل کرد و گفت باید مراقب توطئه دشمنان مشترک در این خصوص بود.

وزیر امور خارجه با اشاره به مذاکرات اخیر خود با سرپرست وزارت خارجه هیات حاکمه موقت افغانستان در چین، تاکید کرد، حفظ کامل امنیت اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران بر عهده هیات حاکمه کنونی افغانستان است و باید نسبت به تعرض به سفارت ایران در کابل و سرکنسولگری کشورمان در هرات توضیح دهند.

محسن روحی‌صفت در این راستا به پانا گفت: «‌تجمع‌کنندگان، تعداد کمی بودند که این اقدامات ناهنجار و غیرقانونی را مرتکب شدند و قطعاً‌ این اقدام نزد مجامع جهانی محکوم است و موجب تأسف است. نظر مردم افغانستان بر خلاف این عده است و اینها نماینده مردم افغانستان نبوده و نیستند. به نظر می‌رسد با سازماندهی این اقدامات را مرتکب شده‌اند.»

وی افزود: «مردم افغانستان به مردم ایران علاقه‌مند هستند و در هر خانواده افغانستانی حداقل یک نفر در ایران کار کرده است و مشاهده کرده که مردم ایران نسبت به افغانستانی‌ها چه رفتاری داشته‌اند بنابراین این اقدامات را نباید به حساب افغانستان و مردم افغانستان بگذاریم.»

این تحلیلگر مسائل افغانستان بیان کرد: «مسئولان افغانستان باید در مقابل این موضوع ایستادگی می‌کردند که در این وظیفه قصور کرده‌اند و به نظر من نیز باید فعالیت کنسولگری تعطیل می‌شد تا ضمانت‌های لازم در این موضوع اخذ شود و به شکل دیگری فعالیت خود را ادامه دهند. آنچه که مهم است این است که مردم ایران و افغانستان نسبت به یکدیگر احساس برادری می‌کنند. هر دو از یک منطقه و تمدن و تاریخ هستند؛ ما نمی‌توانیم از این برادری و دوستی چشم‌پوشی کنیم. زبان و میراث مشترک داریم بر همین اساس نه آن‌ها می‌توانند از این میراث بگذرند و نه ما می‌توانیم اشتراکات تاریخی را در نظر نگیریم.»

وی در پایان خاطر‌نشان کرد: «‌از آنجایی که ما دشمنان و رقبای زیادی داریم، قطعاً عناصری برای تفرقه‌افکنی در کار هستند. افغانستانی‌هراسی و ایران‌هراسی برای دو کشور همسایه مضر است و نباید اختلافات برجسته و دچار تشنج شود و باید سعی کنیم با گفت‌وگو این اختلافات را کاهش دهیم. پارلمان یک کشور، نماینده یک ملت است و هر شخص را نباید نماینده ملت در نظر گرفت.‌»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار