معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خبر داد

نحوه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان ابتدایی

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت امتحانات دانش‌آموزان در تمامی دوره‌های تحصیلی حضوری است، در دوره ابتدایی ارزیابی معلم به شکل فرآیندی صورت می‌گیرد، اما  اگر نیاز باشد، معلم می‌تواند یک ارزیابی پایانی را هم برگزار کند.

کد مطلب: ۱۲۶۹۸۴۹
لینک کوتاه کپی شد
نحوه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان ابتدایی

رضوان حکیم‌زاده درباره اهمیت تحصیل برای دانش آموزان کلاس اولی افزود: پایه اول ابتدایی یکی از شاخص‌های کلیدی در ورود نظام‌های آموزشی است، در واقع این پایه تحصیلی آغاز دوره آموزش رسمی برای کودکان محسوب می‌شود و اگر به هر دلیلی دانش‌آموزی نتواند در این دوره جذب شود، این احتمال وجود دارد که خانواده اهتمام کافی برای ادامه تحصیل فرزند خود در سال‌های آینده نداشته باشد.

وی افزود: همچنین با توجه به جابه‌جایی‌های دانش آموزان و خانواده‌ها، پیدا کردن دانش آموزان ثبت نام نشده در کلاس اول و برگرداندن آنها به آموزش دشوار خواهد بود، به همین دلیل است که وقتی مدرسه غیرحضوری شد، امکان رصد دانش‌آموزان هم بسیار دشوارتر شد.

حکیم‌زاده درباره اهمیت آموزش حضوری برای دوره ابتدایی به‌ویژه پایه اول ادامه داد: بررسی ها بیانگر این است که دانش‌آموزان با وجود تلاش و زحمات معلمان و حمایت خانواده‌ها در دوران تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار افت یادگیری شده‌اند.

وی همچنین گفت: دوره ابتدایی به‌ویژه مقاطع اول و دوم دوره فراگیری مهارت سوادپایه برای یادگیری‌ آموزش‌های سایر مقاطع است، بنابراین این افت یادگیری ناشی از آموزش مجازی می‌تواند نگران کننده باشد.

پایه اول ابتدایی یکی از شاخص‌های کلیدی در ورود نظام‌های آموزشی است، در واقع این پایه تحصیلی آغاز دوره آموزش رسمی برای کودکان محسوب می‌شود و اگر به هر دلیلی دانش‌آموزی نتواند در این دوره جذب شود، این احتمال وجود دارد که خانواده اهتمام کافی برای ادامه تحصیل فرزند خود در سال‌های آینده نداشته باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در غیاب ارتباط رو در رو و نظارت تخصصی معلم بر شکل‌گیری مهارت‌های سوادپایه، مهارت آنها از جمله نوشتن دانش آموزان دچار ضعف‌های اساسی شده است که دانش آموزان درصورت جبران نشدن این ضعف‌ها، دریادگیری‌های دوران بعد هم با مشکل مواجه می‌شوند.

حکیم‌زاده یادآورشد: رصد تاثیر منفی آموزش مجازی در یادگیری مهارت‌های سوادپایه باعث شد تا در بسیاری از کشورهای با امکانات و تجهیزات مناسب فناوری از جمله اسکاندیناوی و دانمارک پس از مدت کوتاهی از تعطیلی مدارس، آموزش حضوری را ادامه دادند و تعطیلی مدارس کمتر از یک ماه انجام شد.

وی ادامه داد: مسئولان و کارشناسان آموزشی بارها به آسیب‌های آموزش مجازی و تعطیلی مدارس اشاره و اعلام کردند که بازگشایی دانش آموزان به مدرسه بویژه در مقطع اول ابتدایی یک ضرورت است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آغاز آموزش حضوری یک گام مثبت به سمت جلو است، عنوان کرد: خانواده‌ها از بازگشایی حضوری مدارس استقبال کردند و دانش آموزان هم شور و نشاط بیشتری پیدا کردند.

جبران عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان نیازمند یادگیری بیشتر

حکیم‌زاده با اشاره به اجرای طرح تثبیت و یادگیری دانش آموزان ابتدایی، افزود: تمرکز این طرح بر شناسایی دانش آموزانی است که در دروس ریاضی و فارسی در دوره اول ابتدایی و در دروس ریاضی، علوم و فارسی در مقطع دوم ابتدایی دچار ضعف هستند و نتایج قابل قبول و نیازمند تلاش در کارنامه نوبت اول آنها ثبت شده است.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم که از فرصت آموزش حضوری به نحو احسنت استفاده شود تا بتوانیم با اجرای طرح‌ جبرانی، آموزش هدفمندی را داشته باشیم، این روش آموزش حضوری و جبران عقب‌ماندگی‌های تحصیلی در بسیاری از کشورهای دیگر هم بکار گرفته شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امیدواریم همکاری و حمایت خانواده‌ها از حضور دانش آموزان در مدرسه بتواند بخشی از این عقب ماندگی را جبران کند.

حکیم زاده عنوان کرد: سعی شده در طرح تثبیت و جبران یادگیری با دریافت منابع لازم به آن دسته از دانش آموزان که در خانواده‌های کمتر برخوردار به دلیل عدم حمایت موثر خانواده‌ها دچار ضعف یادگیری شدند، کمک آموزشی شود.

امتحانات حضوری است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره برگزاری حضوری امتحانات دانش آموزان ابتدایی توضیح داد: امتحانات دانش آموزان در تمامی دوره های تحصیلی حضوری است، در دوره ابتدایی ارزیابی معلم به شکل فرآیندی صورت می‌گیرد، اما اگر نیاز باشد، معلم می‌تواند یک ارزیابی پایانی را هم برگزار کند.

حکیم‌زاده افزود: با تکیه بر آزمون‌های عملکردی، هرگونه ارزیابی به شکل حضوری خواهد بود.

حضور ۹۹ درصد کادر آموزشی در مدارس

به گزارش ایرنا، وی همچنین درباره حضور معلمان در کلاس‌های درس پس از آغاز آموزش حضوری از ۱۴ فروردین ماه گفت: براساس بازدیدهای صورت گرفته از مدارس ۹۹ درصد معلمان در کلاس‌های درس حاضر شدند و از آموزش حضوری استقبال کردند.

حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: حضور معلمان در مدارس نشان‌دهنده مسوولیت‌پذیری بالای آنها است که جای تشکر دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار