علی فروتن: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان فضایی برای اشتراک‌گذاری ایده‌ها و تجربیات است

تهران (پانا) - عضو هیات انتخاب بخش کودک و نوجوان جشنواره تئاتر همدان گفت گردهمایی‌هایی که در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان به وجود می‌آید، باعث به اشتراک گذاشتن فکرها، نگاه‌ها، ایده‌ها و سلیقه‌ها می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۶۹۲۲۴
لینک کوتاه کپی شد
علی فروتن: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان فضایی برای اشتراک‌گذاری ایده‌ها و تجربیات است

به گزارش روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، علی فروتن، عضو هیات انتخاب بخش کودکان و نوجوانان بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: معیارهای داوری در این دو حوزه، دارای بخش‌های مختلفی بود، بنابراین ما سعی کردیم که تمام این مباحث را مد نظر قرار دهیم.

او افزود: استفاده از نقش کودک و نوجوان در روند اثر یکی از مباحثی بود که در روند داوری بر آن تأکید داشتیم. در بخش‌های دیگر نیز، این نکته که متن چقدر قابلیت اجرایی دارد و کارگردان چه میزان توانسته از بازیگران و عوامل درست استفاده کند، مورد توجه قرار گرفت. نکته آخر نیز جذب مخاطب و پیام اثر بود که بنا به شرایط هر کار مورد بررسی قرار گرفت.

عضو هیات انتخاب بخش کودک و نوجوان جشنواره بیست و هفتم، ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که کرونا برای گروه‌های تئاتری به دنبال داشت، برخی از آثار در ابتدای راه بودند بنابراین هنوز جای تمرین وجود داشت، البته به حدی کارها محکم و قابل توجه بود که می‌توانستیم به راحتی بر روی آن اظهار نظر کنیم. اما برخی از نمایش‌ها هیچ دستمایه مناسبی نداشت و با تمرین نیز به معیارهای مورد نظر داوران دست نمی‌یافت. در این مسیر البته تلاش کردیم که از نیروهای جوان و هنرمند به خصوص گروه‌های شهرستان که با وجود امکانات کم فعال هستند، نیز حمایت کنیم.

فروتن برگزاری مجدد جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان را پس از یک سال تأخیر مایه خرسندی خواند و گفت: به دلیل برگزار نشدن جشنواره در سال گذشته، توقع آثار بسیار سطح بالایی را داشتیم زیرا تمرینات بلندمدت‌تری را انتظار می‌کشیدیم اما از سوی دیگر مقوله کرونا و مشکلاتی که به دنبال داشت، این امر را دشوار ساخته و عملاً کار گروهی را مختل کرده بود.

او بخش نوجوانان جشنواره بیست و هفتم را دارای آثار سطح بالایی خواند و اظهار کرد: به نظرم در بخش نوجوانان کارها قوی‌تر بود، بنابراین دست هیئت داوران برای انتخاب بازتر بود تا جایی که حتی در بخش‌هایی به دلیل تنوع دچار چالش نیز بودیم. اما در بخش کودکان، موضوع به این شکل نبود و کارها نسبت به گذشته قوی نبودند. در این بخش متن خوب کمتر دیده می‌شد و بسیاری از نمایش‌ها از نظر تم کارگردانی، موضوع و... نزدیک به یکدیگر بودند که باعث شد، اندکی ما دلسرد شویم، اما امیدوارم که در سال‌های بعدی و با رفع بیماری کرونا این مشکلات رفع شود و شاهد آثار بهتری در این بخش باشیم.

فروتن، برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را عامل مهمی در رشد هنرمندان خواند و گفت: به نظرم گردهمایی‌هایی که در این جشنواره به وجود می‌آید باعث به اشتراک گذاشتن فکرها، نگاه‌ها، ایده‌ها و سلیقه‌ها می‌شود. در واقع درون چنین رویدادهایی، مخاطبان آثاری را پس از گذشتن از فیلترهای مختلف کمی و کیفی می‌بیند که دارای سطح نسبتاً بالایی هستند؛ بنابراین جشنواره‌هایی مانند کودک و نوجوان همدان، می‌تواند به هنرمندان کمک کند که با مشاهده درست آثار و درک ظرایف کارها، به سمت رشد و پیشرفت حرکت کنند. در واقع این نوع رویدادها می‌توانند تأثیرات مهمی در ادبیات کودک و نوجوان و هنرنمایی‌های هنرمندان این بخش، داشته باشد.

او تأکید کرد: با توجه به گزینش‌های انجام شده، می‌توان گفت که آثار جشنواره، اغلب دارای نقاط مثبت بالایی هستند اما حتی اگر نکته منفی نیز، وجود داشته باشد می‌تواند به هنرمندان کمک کند تا از آن بیاموزند و در آینده درگیر این مشکلات نشوند. در واقع درک درست آثار، به هنرمندان عرصه نمایش کودک و نوجوان کمک می‌کند که بتوانند به سمت جلو حرکت کنند و از سایر آثار و کارها، تجربیات بهتری به دست آورند.

این هنرمند باسابقه عرصه تئاتر کودک و نوجوان تصریح کرد: میزگردها و کارگاه‌های جشنواره نیز از جمله بخش‌هایی است که تأثیر بالایی بر روی هنرمندان و رشد آنان به دنبال خواهد داشت، زیرا در این فضاها، امکان ارتباط افراد با اساتید مطرح، فراهم می‌شود و بستر مناسبی در راستای انتقال تجربیات و دانش به شمار می‌رود.

فروتن خاطرنشان کرد: سال‌هاست که این جشنواره با آزمون و خطاهای مختلف برگزار می‌شود، بنابراین همه ما و مخاطبان هنری این جشنواره دوست داریم که شاهد اتفاقی شگرف و ملموس در روند آن باشیم؛ اما…

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار