گزارشی از واکسیناسیون مسافران نوروزی کاشان + فیلم

اصفهان (پانا) - یک مسافرنوروزی در اصفهان گفت با واکسیناسیون کرونا، تعداد افرادی که امسال در مسافرت هستند بسیار زیاد شده است.

کد مطلب: ۱۲۶۷۰۴۳
لینک کوتاه کپی شد
گزارشی از واکسیناسیون مسافران نوروزی کاشان + فیلم

تعطیلات نوروز، یکی از شلوغ‌ترین تعطیلات سال است که تمام خانواده‌های ایرانی را به سفر دعوت می‌کند. ورود کرونا به ایران اوایل بهمن ۹۸ اعلام شد و اواخر اسفندماه همان سال نه تنها تعطیلی بسیاری از بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و آموزشی کشور از جمله اماکن زیارتی و حرم‌های مقدس، مراکز تفریحی و گردشگری را در پی داشت، بلکه امور عادی مردم را متوقف کرد.

مردم ایران در حالی سال ۹۹ را تحویل کردند که در شوک و هراس بی سابقه‌ای از ویروس نوپدید و ناشناخته کرونا خانه نشین شدند و عطای سفر و حتی دید و بازدیدهای نوروزی را به لقای آن بخشیدند. فروردین ۱۴۰۰ نیز این ویروس مرموز در اوج ماند و هرچه جمعیتی از مردمان این سرزمین که دیگر خانه‌نشینی را آن هم در نوروز این زمان حیات دوباره طبیعت، تاب نداشتند با وجود جریمه‌های نیم میلیونی از سفر و حذر نگذشتند، اما اکثریت در شهر و دیارشان ماندند.

در حالی که کرونا سفرهای نوروزی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ را به تعطیلی و رکود کشاند، اواخر اسفندماه سال گذشته بود که در اخبار اعلام شد شواهد نشان می‌دهد ایرانیان از دریچه نوروز ۱۴۰۱ سلامی‌دوباره به سفر دارند که در عین تازگی دیدارها و حال نو و احوال بهتر برای این مردمان، خود امیدی به رونق مجدد گردشگری است صنعتی که رونق دیگر فعالیت‌های اقتصادی کشور را نیز به همراه دارد.

مسئولان ستاد ملی کرونا امسال نیز اعلام کردند که امسال محدودیت سفر وجود ندارد و رئیس پلیس راهور هم در این رابطه گفته بود ورود به شهرهایی با رنگ بندی‌های مختلف با عدم محدودیت همراه است. کسانی که دو دز واکسن زده باشند، می‌توانند بدون محدودیت و پرداخت جریمه به شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی وارد شوند.

اکنون در فروردین ۱۴۰۱، گرچه سویه امیکرون کرونا هنوز فعال است و آمار فوتی‌های روزانه به حدود ۲۰۰ نفر می‌رسد، اما از یک سو واکسیناسیون گسترده از شدت این بیماری کاسته ، آنها به زندگی با کرونا خو گرفته و آموخته‌اند که چگونه هم زندگی و فعالیت‌های روزمره و عادی خود را انجام دهند و هم تا حد ممکن از این ویروس ایمن و مصون بمانند.

روانشناسان تاکید دارند انجام سفرهای نوروزی باعث کاهش استرس به ویژه اضطراب‌های محیط کار در بین افراد می‌شود، اگر سفرهای نوروزی با مدیریت خانواده همراه باشد و فقط مقصد و رسیدن به مقصد مطرح نباشد، در کاهش استرس‌های افراد بسیار چشمگیر است، این سفرها موجب کاهش استرس در افراد بزرگسال و بروز روحیه خلاقیت در کودکان و نوجوانان خواهد شد.

کاهش اضطراب‌ها در دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی علاوه بر افزایش سطح سلامت فرد، موجب فراهم شدن شرایط جدید زندگی در افراد خواهد شد، انجام صله رحم و دید و بازدیدها که در متون اسلامی نیز بر آن تاکید شده، در علوم جامعه شناختی و روانشناسی بسیار مهم است و یکی از عوامل کاهش دهنده استرس محسوب می‌شود.

یک مسافرنوروزی در گفت و گو با پانا گفت: با زدن سه دز واکسن به مسافرت آمده ام.

مسافر دیگری تاکید کرد: سال های پیش اصلا نمی توانستیم به مسافرت برویم، ولی امسال با زدن واکسن به ماسفرت آمده ایم.

وی افزود: به مردم توصیه می کنم واکسن کرونا را حتما تزریق کنند.

دانش آموز خبرنگار: زینب مشرقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار