مروری بر مهمترین اخبار حوزه اجتماعی در سالی که گذشت؛

دی ماه 1400؛ اُمیکرون وارد ایران شد

تهران (پانا) - شناسایی یک مورد سویه اُمیکرون در دی ماه سال 1400 در کشور تایید شد و مبتلایان به کرونای اُمیکرون در تمامی استان‌های کشور به سرعت شناسایی شدند.

کد مطلب: ۱۲۶۶۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد
دی ماه 1400؛ اُمیکرون وارد ایران شد

دهمین ‌ماه سال 1400 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

سویه اُمیکرون آخرین سویه ویروس کووید19 است که قدرت انتقال زیادی نسبت به سایر سویه‌ها دارد. در دی ماه سالی که گذشت، ویروس اُمیکرون به صورت رسمی وارد ایران شد. محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در دی‌ماه گفت: سویه امیکرون کرونا در ایران تایید شد. در این راستا جلسه اضطراری ستاد مقابله با کرونا نیز برگزار شد. کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز درباره شناسایی سویه اُمیکرون کرونا در ایران توضیح داد که فرد شناسایی شده از امارات وارد ایران شده بود و ساکن تهران است.

فروش غیرقانونی کارت واکسن

در دی ماه سالی که گذشت، ماجرای فروش کارت دیجیتال واکسن کرونا ابعاد جدیدی پیدا کرد. با این که وزارت بهداشت بر پیگیری موضوع تأکید کرده بود اما فعالیت این گروه‌های سودجو در این ماه ادامه داشت. آنها افرادی بودند که اغلب در فضای مجازی با راه‌اندازی صفحه‌هایی با عنوان «کووید-۱۹» یا «کارت دیجیتال» یا «صدور کارت واکسن کرونا با تأییدیه وزارت بهداشت» به‌راحتی کاسبی جدیدی راه‌اندازی کرده‌ بودند و با گرفتن مبالغی اقدام به صدور کارت دیجیتال واکسن کرده بودند. کارت‌هایی که 500 هزار تومان به فروش رسیدند و مبلغ پس از دانلود کارت دیجیتال بارکددار از صفحه اصلی وزارت بهداشت گرفته می‌شد. البته همان زمان وزارت بهداشت از برخورد با افرادی که اقدام به فروش کارت واکسن کرده بودند، خبر داد.

حادثه در متروی تهران

در دی ماه سالی که گذشت، برخورد دو قطار در ایستگاه چیتگر باعث شد تا خط ۵ متروی تهران و حومه، مسافرگیری در این خط متوقف شود. در پی این حادثه ۲۰ مسافر مصدوم شدند.

حادثه در بازار گل محلاتی

دی ماه سال 1400، بازار گل محلاتی دچار حادثه آتش‌سوزی شد. در پی وقوع این حادثه 2 تن در این بازار جان خود را از دست دادند. گزارش این حادثه در صحن شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در تشریح گزارش این حادثه در دی ماه گفت که سازمان آتش‌نشانی بعد از بازدیدهایی که از ساختمان‌های شهر انجام داده ۱۲۹ ساختمان را بسیار پر مخاطره اعلام کرده و بازار گل شهید محلاتی در این لیست وجود دارد.

ظهور پدیده «بی‌آرتی خوابی»

انتشار گزارشی در مورد بی‌آرتی خوابی با شبی ۲۵ هزار تومان در اتوبوس‌های تهران در دی ماه 1400 با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد. محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران در مورد موضوع «بی‌آرتی خوابی» واکنش نشان داد و با بیان اینکه «وجود این پدیده را انکار نمی‌کنیم»، گفت که «این پدیده به شدتی که در گزارش عنوان شده، نیست». محمود ترفع گفت: «از گذشته نیز شاهد خوابیدن معتادان روی صندلی‌شان در اتوبوس‌ بوده‌ایم، اما این افراد جدید، ظاهر مناسبی دارند و کارت بلیت می‌زنند و وارد اتوبوس می‌شوند.»

سیل در استان‌های جنوبی

سیل و آبگرفتگی در 19 شهرستان در استان‌های جنوبی کشور طی دی ماه 1400 موجب وارد شدن خسارت‌های زیادی به بافت روستایی و روستایی‌نشینان شد. در حوادث جوی دی‌ماه 10 تن از هموطنان جان خود را بر اثر سیل از دست دادند.

تغییر و تحول در سازمان سنجش

در دی ماه سال 1400، ابراهیم خدایی پس از 10 سال از ریاست سازمان سنجش خداحافظی کرد. با خداحافظی ابراهیم خدایی، با حکم وزیر علوم دکتر عبدالرسول پورعباس به ریاست سازمان سنجش آموزش کشور منصوب شد.

تایید و ابلاغ حکم قصاص محیط‌بان کرمانشاهی

دیوان عالی کشور حکم دادگاه بدوی در خصوص قصاص محیط‌بان برومند نجفی را در دی‌ماه تایید و ابلاغ کرد. سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت که علیرغم پیگیری‌های قضایی صورت گرفته و تلاش گروهی وکلای مدافع پرونده‌ محیط‌بان برومند نجفی، در خصوص جان باختن یک فرد در منطقه حفاظت شده‌ بیستون استان کرمانشاه، دیوان عالی کشور، حکم دادگاه بدوی در خصوص قصاص محیط بان برومند نجفی را تایید و ابلاغ کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار