معاون رییس قوه قضاییه:

شورای راهبردی شرکت‌های دانش‌بنیان در سازمان ثبت اسناد شروع به کار کرد

تهران (پانا) - معاون رییس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت در راستای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای تحقق شعار سال «شورای راهبردی شرکت‌های دانش بنیان» در سازمان ثبت اسناد و متناظر این شورا در استان‌ها با عنوان «کارگروه‌های ویژه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان» راه‌اندازی شد.

کد مطلب: ۱۲۶۶۴۸۸
لینک کوتاه کپی شد
شورای راهبردی شرکت‌های دانش‌بنیان در سازمان ثبت اسناد شروع به کار کرد

به گزارش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حسن بابایی در نخستین جلسه شورای راهبردی شرکت های دانش بنیان که با حضور معاونان و مدیران کل ستادی و استانی برگزار شد با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ توسط مقام معظم رهبری به نام تولید؛ دانش بنیان، اشتغال‌آفرین، افزود: چند سال است که شاهد موضوع تولید در نامگذاری‌ها هستیم اما در سال ۱۴۰۱ دو وصف «دانش بنیان» و «اشتغال‌آفرین» مطرح شده است.

وی با اشاره به ماده یک قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات مصوب پنجم آبان ۱۳۸۹ افزود: شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط تشکیل می شود.

بابایی اضافه کرد: رکن مهمی که در تعریف شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح می‌شود، نوآوری و اختراع است و نقش و جایگاه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ثبت اختراع و نوآوری اهمیت دارد.

وی با اشاره به ماده ۲ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب هفتم آبان ۱۳۸۶ اظهارداشت: اختراعی قابل ثبت است که حاوی ابتکار جدید و دارای کاربرد صنعتی باشد. ابتکار جدید عبارت است از آنچه که در فن یا صنعت قبلی وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: آنچه در مرحله اول به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارتباط دارد، ثبت اختراع است که باید مرکز مالکیت معنوی با تشکیل کارگروه‌های ویژه برای کمک به این شرکت‌ها برنامه‌ریزی کند و در مرحله دوم آنچه باید سازمان اسناد انجام دهد ثبت این شرکت‌ها است که اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری باید برای آن برنامه‌ریزی کنند تا در اسرع وقت ثبت این شرکت‌ها انجام شود.

بابایی گفت: همان طور که از شعار سال مشخص است، تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین مطرح است و به عبارتی این تولید باید زمینه کار، اشتغال و کاهش بیکاری را فراهم کند.

متعهد هستیم برای حمایت از «جهاد تولید» وارد میدان شویم

معاون رئیس قوه قضاییه افزود: تنها مرجع رسمی و قانونی برای مشروعیت بخشی به اختراعات و نوآوری‌ها، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و متعهد هستیم که برای حمایت از «جهاد تولید» وارد میدان شویم تا در محضر مقام معظم رهبری سربلند باشیم.

بابایی به حدنگاری (کاداستر) منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: صدور اسناد حدنگاری (کاداستری) برای بیش از ۹۳ درصد از منابع طبیعی، اقدامی مبارک در سال گذشته بود و قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال ۱۴۰۰ جهش بسیار خوبی در این موضوع داشت.

وی گفت: ما امسال در حدنگاری (کاداستر) کشاورزی و بافت شهری با جدیت ورود می‌کنیم و هدف نهایی ما در حدنگاری این است که هیچ زمین و عرصه‌ای بدون هویت نباشد و تمام زمین‌ها دارای شناسنامه باشند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: ما در هر نقطه‌ای از کشور که بایستیم باید موقعیت آن نقطه را داشته باشیم و این مهم موجب استقرار نظم حقوقی شده و در نهایت ورودی پرونده‌های مرتبط با اراضی، ساحل خواری، کوه خواری، جنگل خواری، کلاهبرداری‌ها و تصرفات عدوانی کاهش می‌یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار