مروری بر مهمترین اخبار حوزه اجتماعی در سالی که گذشت؛

شهریور 1400؛ تزریق واکسن کرونا در کشور شتاب گرفت

تهران (پانا) - واکسیناسیون کرونا در کشور طی شهریورماه سال 1400 شتاب گرفت و در این ماه سن واکسیناسیون به متولدین دهه 60 رسید.

کد مطلب: ۱۲۶۶۲۲۱
لینک کوتاه کپی شد
شهریور 1400؛ تزریق واکسن کرونا در کشور شتاب گرفت

ششمین ‌ماه سال 1400 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

ماجرای واردات 20 میلیون دُز واکسن فایزر به ایران

در شهریورماه سالی که گذشت، قرار بود در پس مساعدت‌‌های صورت گرفته برای واردات واکسن کرونا به کشور، واکسن فایزر نیز به ایران وارد شود. به دنبال این موضوع ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو از گشایش‌های جدید در عرصه واردات واکسن به کشور خبر داده و گفته بود: «شرکت بایون تک آلمان که با فایزر مشترکا واکسنی بر اساس پروتئین ویروس طراحی کردند نیز در ایران نماینده داشت و امکان واردات از تولیدات در آلمان وجود دارد که در صورت فراهم شدن مقدمات تا آخر ۲۰۲۱ تا ۲۰ میلیون دُز به ایران وارد خواهد شد. نمایندگی بلژیک شرکت جانسون اند جانسون نیز در ایران نماینده دارند و از این محل نیز می‌توان انتظار داشت که ۲۰ میلیون دُز واکسن از طریق ساز و کار کواکس به کشور برسد و می‌توان امیدوار بود که تا پیش از پایان سال جاری میلادی این واکسن‌ها در ایران تحویل شده باشند، هر چند یک یا دو ماه جابجایی احتمالی با توجه به زمان ثبت سفارش ما و پرداخت هزینه واکسن نیز امکان رخ دادن دارد.» این در حالی است که پس از این اظهارات، مقامات وزارت بهداشت ورود واکسن فایزر به ایران را تکذیب کردند.

سرقت محموله واکسن کرونا

شهریورماه سال 1400 خبری مبنی بر سرقت محموله واکسن کرونا در تهران منتشر شد که در پی انتشار این خبر، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت توضیحات تکمیلی را در این خصوص ارائه کرد. این مرکز اعلام کرده بود که خبری در مورد سرقت واکسن کرونا از صندلی عقب یک خودرو به پلیس اطلاع داده شد که درپی آن ماموران برای رسیدگی به موضوع وارد عمل شده و تحقیقات خود را آغاز کردند. با آغاز تحقیقات ماموران پلیس مشخص شد که این سرقت به هیچ عنوان سرقت به عنف یا توام با تهدید و درگیری نبوده و سارقان تنها از غفلت فرد حمل کننده واکسن که این واکسن ها را روی صندلی عقب خودرو قرارداده و برای دقایقی از خودرو خارج شده بود، سوءاستفاده کرده و در فرصتی مناسب اقدام به سرقت این واکسن‌ها کرده و متواری شده‌اند. مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت در ادامه توضیحات خود پیرامون این خبر با تاکید بر اینکه هیچ مورد اخلال در روند توزیع واکسن یا موارد سرقت در تهران گزارش نشده است، اعلام کرد که در همان تاریخ نسبت به رسیدگی و پیگیری پرونده این سرقت نیز اقدام و تاکید شده بود که حمل واکسن باید به اطلاع پلیس برسد تا تمهیدات مناسب برای جابجایی آن اتخاذ شود.

جنجال «اوین»

در شهریورماه سال 1400، تصاویری در فضای مجازی دست‌به‌دست ‌شد که نشان از هک شدن دوربین‌های زندان اوین داشت. فیلم‌های منتشر شده از زندان اوین نشان‌دهنده برخورد نامناسب زندان‌بانان با زندانیان بود و گروهی که خود را «عدالت علی» نام‌گذاری کرده، مدعی شدند با نفوذ به سیستم امنیتی زندان اوین توانسته‌اند به تصاویری از داخل این زندان دست پیدا کنند. انتشار این تصاویر واکنش‌های مختلفی را به دنبال شد. محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس وقت سازمان زندان‌ها درباره تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از زندان اوین و بدرفتاری‌های انجام شده با زندانیان از مردم عذرخواهی کرد. همچنین حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، دادستان کل کشور را مامور کرد تا بدون فوت وقت به موضوع این زندان رسیدگی کند.

آغاز واکسیناسیون 40 ساله‌ها به بالا

در شهریورماه سالی که گذشت، سامانه واکسیناسیون برای متولدین 1360 به قبل باز شد. همچنین افراد ۳۵ تا 40 سال (متولدین ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۵) ساکن استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، قم و هرمزگان توانستند واکسینه شوند. در عین حال نوبت واکسیناسیون اتباع بیگانه ساکن در ایران نیز در شهریورماه سال 1400 اعلام شد.

واکسیناسیون کودکان و نوجوانان 6 تا 18 سال

همچنین وزیر بهداشت در شهریورماه سالی که گذشت اعلام کرد که واکسیناسیون از سن 18 سال به بالا در مناطق و گروه‌های مختلف از جمله در روستاها و عشایر و مناطق مرزی انجام شد و برنامه واکسیناسیون افراد در سن مدرسه یا 6 تا 18 سال در دستور کار قرار گرفت. به گفته عین‌اللهی برای این کار حدود 13 میلیون دُز واکسن نیاز بود.

مجوز تزریق برای واکسن «سوبرانا»

مجوز واکسن کوبایی سوبرانا۰۲ Soberana برای مصرف اضطراری گروه سنی ۲ تا ۱۸ سال در شهریور ماه سال گذشته صادر شد.

حکم جلب مهدی هاشمی

در شهریورماه سال 1400، مرکز رسانه قوه قضاییه از صدور حکم جلب مهدی هاشمی به دلیل عدم بازگشت او از مرخصی به زندان خبر داد. در اطلاعیه قوه قضاییه آمده بود: «در پی اظهارات یکی از نمایندگان مجلس در روزهای اخیر مبنی بر اعطای مرخصی بدون سقف زمانی به مهدی هاشمی، به اطلاع می‌رساند، هیچگونه مرخصی بی‌وجهی به نامبرده اعطا نشده است و محکوم علیه، طبق قانون برای مدت مشخصی به مرخصی اعزام شده بود، ولی مدتی است در غیبت به سر می‌برد. متاسفانه نامبرده پس از پایان زمان مرخصی، از مراجعت به زندان خودداری کرده و غیبت کرده است؛ اخطار قانونی لازم به وی داده شده است و چون به زندان بازنگشته است بر همین اساس حکم جلب این محکوم صادر شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار