دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

فقط در مواقع اجبار و تحریم به سراغ نخبگان نرویم

تهران (پانا) - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد که بنیاد تمدن نوین اسلامی بر تامین عدالت اجتماعی، توجه به مردم، ‌کرامت انسانی و رعایت حقوق همگان است و تاکید رهبری بر تولید دانش بنیان مسیر تحقق این مهم را فراهم می کند و همچنین باید ارتباط نخبگان با عرصه و بازار کشور را تسهیل شود.

کد مطلب: ۱۲۶۵۸۵۶
لینک کوتاه کپی شد
فقط در مواقع اجبار و تحریم به سراغ نخبگان نرویم

به گزارش ایرنا، سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نامگذاری سال جدید توسط رهبر معظم انقلاب با عنوان "تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین" گفت: رهبر معظم انقلاب ۱۳ سال است که بر حوزه اقتصاد و پیشرفت و شکوفایی کشور تاکید دارند و امسال پایه تولید را فعالیت های دانش بنیان و اشتغالزا قرار دادند. در واقع هدف کیفی از مبحث دانش بنیان و اشتغال آفرین دستیابی به اهداف تمدن نوین اسلامی است.

وی با بیان اینکه بنیاد تمدن نوین اسلامی بر تامین عدالت اجتماعی، توجه به مردم، ‌کرامت انسانی و رعایت حقوق همگان است، افزود: برای رسیدن به این شاخص ها تاکید رهبری از مسیر توجه به تولید با شرط دانش بنیان و پایه تخصص گرایی و مرزگشایی در حوزه علم و دانش مبتنی بر نوآوری و خلاقیت و برگرفته از ظرفیت های دانش بومی و ظرفیت های کشور است که در کنار آن موجب اشتغال هم می شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همه تولیدات لزوما اشتغالزا نیستند، گفت: امروزه بعضی از تولیدات به دلیل ظرفیت های هوش مصنوعی و نرم افزاری بودن، آن اشتغالی که باید مثل بعضی از کارهای تولیدی بخش کشاورزی و صنعت و صنایع خاص ایجاد کند، ایجاد نمی کند؛ بنابراین آوردن کلمه اشتغال آفرینی در شعار امسال توسط رهبری به دلیل این است که بتواند خلاء شغل را در کشور پر کند.

عاملی با تاکید بر اینکه چرخه زندگی مبتنی بر امید و زندگی دارای شغل است، گفت: اشتغال است که چرخه گرم زندگی را فراهم می کند؛ بنابراین باید روی مشاغل شغل آفرین تاکید داشته باشیم. به عنوان مثال مشاغل مرتبط به مسکن نزدیک به ۳۰۰ شغل را فعال می کند یا در بخش کشاورزی که اشتغال زیادی را ایجاد می کند.

وی با تاکید بر اینکه باید در مسیر تولید به نیازهای اساسی توجه کرد، گفت: از مشاغلی که تخریب کننده محیط زیست است باید پرهیز کرد. در بحث سلامت، بهداشت و درمان و به حوزه های مرتبط با مواد غذایی مثل گندم و مواد پروتیینی که لازمه زندگی است باید اهمیت بیشتری داد و باید هدفمندی را در چرخه تولید با شرط تخصص گرایی و دانش بنیان بودن و اشتغال آفرینی مورد توجه قرار داد تا منتهی به استقرار بیشتر شاخص های نوین تمدن اسلامی شود.

با شعار سال سطحی و شعاری برخورد نشود

وی درباره تذکر رهبر معظم انقلاب درباره اینکه سطحی و شعاری با شعار سال برخورد نشود، گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید می کنند که به شعارهای سال سطحی و شعاری پرداخته نشود به خاطر این است که معمولا در سطح شعار و تبلیغات باقی می مانند و آنگونه که باید و شاید به آنها پرداخته نمی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: باید در این زمینه برنامه ریزی دقیق داشته باشیم بر همین اساس شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهادی که مرتبط با حوزه علم و دانش کشور است و همچنین مرتبط با فرهنگ است می‌تواند کارگشایی های موثری داشته باشد.

عاملی گفت: مشاغل مهارت آفرین را باید از رشته های مهارتی بیرون بیاوریم و در سطح متوسطه دوم و دانشگاه رشته های مهارت آفرین که بتواند فرد را در زمان کوتاهی به مهارت هایی برساند که از طریق آن کسب درآمد کند و کار مفید انجام دهد و به توسعه کشور کمک کند، مورد توجه قرار دهیم.

تمرکز بر رشته‌های دانشگاهی و حوزه‌های مرتبط با اقتصاد دانش بنیان

وی درباره برنامه های شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تحقق شعار سال گفت: هرسال در آغاز سال این تدوین را داریم که متناسب با شعار سال و ظرفیت هایی که در حوزه علم و دانش به طور عام دانشگاه، آموزش و پرورش و همچنین شرکت های دانش بنیان است ظرفیت های جدید را فراهم کنیم و حوزه علم و فناوری و فرهنگ قطعا نقش کلیدی دارد؛ بنابراین امسال هم مجموعه سیاست های مرتبط با عنوان سال را که بتواند در صحنه عمل اثرگذار باشد، خواهیم داشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تمرکز بر رشته‌های دانشگاهی و حوزه‌های مرتبط با اقتصاد دانش بنیان و پارک های فناوری و همچنین فرهنگ که بتواند از آن کار جمعی و مفید و موثر بیرون بیاید در برنامه های کاری خواهیم داشت.

واردات، تنبلی اجتماعی ایجاد می‌کند

عاملی درباره استفاده از توان نخبگان برای تحقق شعار سال هم گفت: باید ارتباط نخبگان با عرصه و بازار کشور را تسهیل کنیم. هر جا که دچار محدودیت در واردات شدیم حوزه تولید ملی تقویت شده است. اینطور نباید باشد که از اجبار سراغ شرکت های دانش بنیان و نخبگان کشور برویم چرا که ارزش ظرفیت های آنها بیشتر از ظرفیت های بیرونی است که هیچ نوع کمکی به توسعه کشور نمی کند و فقط یک واردات صرف و یک نوع تنبلی اجتماعی را به وجود می آورد.

وی تاکید کرد: تسهیلات و مزیت ایجاد کردن در نظام بانکی برای ارتقاء نخبگان و زمینه فراهم کردن برای حوزه هایی که ایده در آنها وجود دارد ولی منابع مالی وجود ندارد، می تواند در این مسیر راهگشا باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱، سال جدید را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند.

ایشان در پیام نوروزی خود بر تولید دانش‌بنیان و متّکی بر دانش‌ و پیشرفت های علمی و همچنین تولید اشتغال‌آفرین تاکید کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار