طحان نظیف:

ایراد شورای نگهبان به مصوبات نمایندگان درباره خودرو و سربازی

لایحه بودجه ۱۴۰۱ امروز نهایی و به مجلس ارسال می‌شود/ هیات عالی نظارت درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی نظراتی دارد که مجلس باید آن‌ها را تأمین و اصلاحاتی داشته باشد

تهران (پانا) - سخنگوی شورای نگهبان گزارش عملکرد این شورا در طول یک سال گذشته را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۲۶۴۱۴۱
لینک کوتاه کپی شد
ایراد شورای نگهبان به مصوبات نمایندگان درباره خودرو و سربازی

هادی طحان‌نظیف در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار کرد: شورای نگهبان در سال ۱۴۰۰، ۹۲ مصوبه مجلس را در ۵۳ عنوان یعنی ۲۷ لایحه و ۲۶ طرح را بررسی کرده است. امسال ۲۰ اساسنامه را از دولت دریافت کردیم که ۱۶ اساسنامه تایید شده است. ۲ مورد به دولت بازگشت و ۲ مورد هم در حال بررسی است.

وی افزود: لایحه موافقتنامه خدمات هوایی بین ایران و صربستان مورد بررسی فرار گرفت که تنها ایراد ما این بود که از واژگان غیرفارسی استفاده شده بود و اگر این واژگان اصلاح شود، ایراد ما نیز رفع خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: لایحه بعدی لایحه «نظام رتبه‌بندی معلمان» بود که توسط شوزای نگهبان تایید شد و روز گذشته توسط رئیس‌جمهوری ابلاغ شد.

وی گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۱ به صورت غیررسمی در پژوهشکده شورا و جلسات شورا بررسی و نهایتاً در جلسه شورای نگهبان بررسی رسمی شد که هنوز نظر نهایی نشده البته امروز نهایی و به مجلس ارسال خواهد شد.

زمان‌بندی بررسی بودجه باید اصلاح شود

این عضو حقوقدان شورای نگهبان ضمن اشاره به زمان‌بندی بررسی بودجه، بیان کرد: زمان‌بندی بررسی بودجه باید اصلاح شود چرا که با این زمان‌بندی رسیدگی به لایحه‌ای با این اهمیت بسیار کم است. ما این لایحه را در ۵ روز و در جلسات فشرده بررسی کردیم. سقف و ردیف منابع و مصارف حتماً باید در بودجه ذکر شود که همیشه مورد ایراد شورای نگهبان است. ذکر احکام غیر بودجه‌ای در بودجه، فرآیند بودجه را طولانی و بودجه را فربه می‌کند.

هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم مغایرت‌هایی را درباره بودجه به شورا ارسال کرد

وی با بیان اینکه در بودجه باید نحوه دقیق هزینه‌کردها مشخص شود، گفت: استفاده از واژه‌‌گان فارسی مورد توجه شورای نگهبان است که در بررسی بودجه مواردی بود که به مجلس اعلام می‌کنیم تا در نسخه نهایی بودجه مورد توجه قرار گیرد. هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم مغایرت‌هایی را درباره بودجه به ما ارسال کرد که ما طبق قانون این نظریات را به مجلس اعلام مغایرت می‌کنیم.

وی درباره جهاد تبیین گفت: مخاطب جهاد تبیین هم عموم مردم هستند و هم تمامی مسئولان کشور؛ ما نیز از این جهاد مستثنی نیستیم. ما سعی کردیم جلسات‌مان را رسانه‌ای کنیم و نتیجه بررسی‌ها را در نشست‌های خبری در اختیار مردم قرار دهیم. در فضای مجازی نیز از ابزارهای موجود استفاده خواهیم کرد و نسبت به مصوبات در خدمت مردم هستیم و ما نیز سعی می‌کنیم در جهاد تبیین نقش ایفا کنیم.

معافیت سربازی افراد دارای دو فرزند و فروش سربازی مورد مخالفت شورا قرار گرفت

وی درباره معافیت سربازی افراد دارای دو فرزند و فروش سربازی نیز اظهار کرد: این‌ها احکام غیر بودجه‌ای هستند و ارتباط مستقیمی با بودجه ندارند. تصمیم‌گیری راجع به نظام وظیفه یک فرایند قانونی دارد و این‌که با نیروهای مسلح هماهنگ نشود یعنی ترتیبات قانونی رعایت نشده و از این حیث نیز مورد مخالفت شورای نگهبان قرار گرفت.

طحان نظیف درباره موافقت مجلس با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور بیان کرد: در جریان این خبر نبودم. طبیعتاً هر زمانی که این مصوبه به شورای نگهبان ارسال شود، شورای نگهبان باید اظهار نظر کند در غیر این صورت مصوبه خود به خود به قانون تبدیل می‌شود. بنابراین هر زمان که این مصوبه به شورای نگهبان ارسال شود در زمان مقتضی بررسی می‌کنیم و نظرمان را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره مستثنی شدن مجلس، مجمع و شورا از ثبت حقوق و مزایا نیز اظهار کرد: در این مصوبه به ماده ۶۶ قانون محاسبات عمومی کشور ارجاع شده که در جلسه شورای نگهبان مغایر قانون اساسی شناخته و به مجلس اعلام می‌شود که امیدواریم ساماندهی و اصلاح صورت گیرد.

وی درباره تحقق‌پذیری منابع در بودجه گفت: آنچه برای ما مهم است این است که همه منابع و مصارف در بودجه مشخص شود و ما به این موارد توجه کرده و می‌کنیم.

نظام بودجه‌ریزی نیازمند اصلاح و به‌روزرسانی است

طحان‌نظیف درباره ضرورت اصلاح نظام‌ بودجه‌ریزی گفت: نظام بودجه‌ریزی نیازمند اصلاح و به‌روزرسانی است که حدود ۵۰ سال از تصویب آن گذشته و نظام حقوقی ما را با خدشه روبه‌رو می‌کند.

طحان نظیف در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره بودجه آموز‌ش‌وپرورش و میزان کاهش یا رشد آن نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: دیروز بخشی از جداول برای ما ارسال شد اما قسمت اعظم جداول را هنوز دریافت نکردیم طبیعتاً تا جداول را به طور کامل دریافت نکنیم، نمی‌توانم پاسخ دقیقی به سوال شما بدهم اما در ماده واحده و تبصره و اطلاعات کلی که نسبت به جداول دارم، فکر می‌کنم که این موضوع نیاز به بررسی بیشتری دارد. امسال ما شاهد هستیم که مجلس نسبت به رتبه‌بندی معلمان و بسیاری از موضوعات دیگر، مجلس این حساسیت را دارد اما اجازه بفرمایید که آن پاسخ دقیق را بعد از بررسی جداول ارائه دهم.

افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران که مشمول کارگران دستگاه‌های اجرایی نشده است ابهام دارد

وی در خصوص افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران که مشمول کارگران دستگاه‌های اجرایی نشده است، گفت: ما راجع به این مورد ابهام داشتیم و این مصوبه به مجلس باز خواهد گشت.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره کاهش مالیات دخانیات در بودجه نیز گفت: درباره بحث مالیات بر دخانیات در مجلس بحث‌های زیادی صورت گرفت و در نهایت این موضوع حذف شد.

شورا به مفاد بودجه درباره واردات خودرو ابهام دارد

وی درباره مصوبه مجلس درباره آزادسازی واردات خودرو گفت: مجلس مجددا مفادی را در بودجه درخصوص بحث واردات خودرو آورده که شورا هم نسبت به آن ابهاماتی دارد؛ هرچند هیات عالی نظارت نیز همچنان بر موضع خود باقی است و ایراداتی دارد. واقعی بودن بودجه بحث مهمی است. اما بعضی از موارد اختلاف نظر کارشناسی است که اگر برای شورای نگهبان روشن شود این موضوع حتما به مجلس اعلام می‌شود. اصلاح قانون انتخابات معمولا نزدیک انتخابات انجام می‌‌شود که مطلوب نیست. با توجه به اینکه حدود دوسال تا انتخابات زمان داریم، الان فرصت کافی برای مباحث کارشناسی برای اصلاح قانون انتخابات وجود دارد.

هیات عالی نظارت درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی نظراتی دارد که مجلس باید آن‌ها را تأمین و اصلاحاتی داشته باشد

طحان نظیف درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکید کرد: این بحث کارشناسی است و ما به سیاست‌های اقتصادی دولت ورود نمی‌کنیم اما سعی کردیم نظر دولت و مجلس را بشنویم. اما هیات عالی نظارت در این باره نظریاتی دارد که مجلس باید آنها را تأمین و اصلاحاتی داشته باشد.

ادامه دارد ...

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار