معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی مطرح کرد؛

توسعه مهارت‌های پژوهشگری در معلمان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت توسعه مهارت‌های پژوهشگری در معلمان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ازجمله اولویت‌های برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی است.

کد مطلب: ۱۲۶۳۷۲۹
لینک کوتاه کپی شد
توسعه مهارت‌های پژوهشگری در معلمان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

حمید طریفی‌حسینی در این مراسم ضمن یادآوری و پاسداشت روز بزرگداشت شهدا گفت: زیر نظام پژوهش و ارزشیابی به‌عنوان یکی از زیر نظام‌های شش‌گانه، سند تحول بنیادین با تولید دانش کاربردی و مبتنی بر نظام معیار اسلامی ما را در توسعه و ارتقاء مستمر کیفیت تعلیم و تربیت و تربیت نسلی پژوهنده کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه توسعه مهارت‌های پژوهشگری در معلمان و دانش آموزان با نیازهای ویژه ازجمله اولویت‌های برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی است، گفت: در برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی "پژوهش" از فرآیند " آموزش و پرورش" جدا نیست و رویکرد حاکم بر آموزش و پرورش استثنایی "پژوهش محوری" است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه نهادینه‌کردن پژوهش در برنامه آموزش دانش‌آموزان از همان سال‌های اولیه تحصیلی زمینه را برای خلاقیت و تفکر آن‌ها فراهم می‌کند، گفت: مهارت‌های مشاهده گری، پرسشگری، جستجوگری باید به دانش آموزان آموزش داده شود.

وی تصریح کرد : معلمان باید روش‌های تدریس فعال و مبتنی بر حل مسئله را به کار بگیرند تا مهارت‌های پایه پژوهشگری در دانش آموزان شکل بگیرد.

طریفی‌حسینی به متنوع‌سازی موقعیت‌های یاددهی و یادگیری اشاره کرد و گفت: دانش‌آموزان نباید فقط در کلاس درس آموزش خود را دریافت کنند و باید از اردوهای علمی و آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های خارج از مدرسه در زمینهٔ تقویت مهارت پژوهشی دانش آموزان استفاده شود.

معاون وزیر در ادامه به توانمندسازی معلمان در مهارت‌های پژوهشی اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره‌های تخصصی و جشنواره الگوهای برتر یاددهی و یادگیری و درس پژوهشی ویژه معلمان می‌تواند در این زمینه به توانمندسازی آن‌ها کمک کند.

وی افزود: هم‌چنین مدیران مدارس به‌عنوان راهبران آموزشی می‌توانند در توانمندسازی معلمان و ایجاد موقعیت‌های متنوع یادگیری نقش‌آفرینی کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان گفت: هم‌چنین باید از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در استان‌ها در زمینه فعالیت‌های پژوهش محور آموزش و پرورش استثنایی استفاده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار