معاون وزیر کار در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

گام مهم وزارت کار برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی

در سامانه کسب‌ و کار خانگی در کمتر از ۵ دقیقه مجوز صادر می‌شود

تهران (پانا) – سرپرست معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه صدور مجوزهای الکترونیکی در مدت‌زمان کمتر از 3 روز یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، عنوان کرد که با این اقدام انرژی وزارتخانه به‌جای اینکه صرف صدور مجوز شود و کسب‌وکارها زمان زیادی در انتظار باشند ابتدا در زمان کم، مجوز برای افراد واجد شرایط صادر می‌شود و بعد این انرژی به سمت نظارت بیشتر و دقیق‌تر بر کسب‌وکارها صرف می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۶۳۰۸۸
لینک کوتاه کپی شد
گام مهم وزارت کار برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ را «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند و از سوی دیگر رییس‌جمهوری در پیام نوروزی خود، حمایت از تولید و ایجاد اشتغال را در صدر برنامه‌های دولت برای سال ۱۴۰۱ عنوان کرد.

یکی از موضوعات مهم در ایجاد اشتغال کارآفرین و تولید، دریافت مجوز کسب و کار است. این موضوع سهولت، از آن دست دغدغه‌هایی بود که وقتی پای صحبت صاحبان کسب‌وکار می‌نشستیم از کندی دریافت مجوز گله‌مند بودند و وزیر تعاون دولت سیزدهم از همان روزهای نخست حضور همت کرد تا این مهم رفع و رجوع شود.

دستور وزیر کار برای ساماندهی مشاغل خانگی

«حجت‌الله عبدالملکی»، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در نشست ساماندهی مشاغل خانگی که در دی‌ماه سال 1400 برگزار شد، مشاغل خانگی را به سه دسته تقسیم کرده و عنوان کرده بود: «کسب‌وکارهای خانگی به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ لیست نخست فعالیت‌های ممنوعه، لیست دوم فعالیت‌های مجاز و لیست سوم جزو فعالیت‌هایی است که غیر از این دو لیست هستند.» در نهایت بر ساماندهی هرچه سریع‌تر صدور مجوز کسب‌وکارهای خانگی تأکید کرده بود.

به گفته «مهناز امدادی»، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی حدود ۱۷۲ شغل خانگی نیازمند مجوز هستند و حالا وزارت کار شرایطی فراهم کرده است تا متقاضیان برای کسب صدور مجوز آنی، درخواست خود را ثبت کرده و بعد از آن حداکثر سه روز کاری دستگاه اجرایی زمان دارد که این درخواست را به ثبت برساند، در غیر این صورت سامانه به‌صورت اتوماتیک مجوز را صادر می‌کند.

بستر صدور مجوز آنی فراهم شد

«محمود کریمی بیرانوند»، سرپرست معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات این وزارتخانه صدور مجوزهای الکترونیکی کسب‌وکار در کمتر از مدت‌زمان 3 روز بود، توضیح داد: «ما در حوزه مشاغل خانگی این مهم را عملیاتی کرده و بستری فراهم کردیم تا در همان روزهای راه‌اندازی سامانه، 350 مجوز به‌صورت آنی صادر شود، یعنی همین لحظه می‌توانید به سامانه بروید و اطلاعات خودتان را ثبت کنید و مجوز بگیرید و این مانعی نیست.»

وی افزود: «در سامانه کسب‌وکار خانگی در کمتر از 5 دقیقه مجوز صادر می‌کنیم و مجوزهایی که سروصدا دارند باید تحت نظارت وزارت مطبوع باشند، مخصوصاً کارهایی که با تغذیه و بهداشت مردم سروکار دارند باید تحت رصد باشند و نظارت کلی وجود داشته باشد.»

نظارت دقیق را بر صدور مجوز ترجیح دادیم

سرپرست معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اینکه با توجه به سرعتی که در دادن مجوز به وجود آمده آیا نظارتی هم هست یا نه اظهار کرد: «ما اعتقادمان این است که انرژی را در حوزه صدور مجوز ذخیره کنیم و این را به حوزه نظارت ببریم. پیش از این کل انرژی پرسنل صرف این می‌شد که مجوز صادر شود و حالا این را جابجا کرده‌ایم. درواقع قرار را بر این گذاشته‌ایم که ابتدا کار آغاز شود و بعد انرژی به سمت نظارت برود. درواقع جابجایی وقت و انرژی کارشناس‌ها را انجام دادیم.»

وی درباره اینکه چرا فعالیت‌هایی که آمیخته با کارآفرینی هستند باید مجوز دولتی داشته باشند، عنوان کرد: «موضوع کارآفرینی همواره با خلاقیت همراه است و اصل این مهم درست است ولی سازوکارهای قانونی هر کشوری مشخص است و باید حاکمیت بر فعالیت همه کسب‌وکارها نظارت داشته باشد تا درست سیاست‌گذاری کند.»

ذات کارآفرینی با صدور مجوز تناقض ندارد

کریمی‌بیرانوند اظهار کرد: «اینکه هر کسی هر کاری بخواهد انجام دهد نه ‌فقط در حوزه کارآفرینی بلکه در هر رسته دیگری که باشد، قابل‌ پذیرش نیست و باید تحت رصد، نظارت و سیاست‌گذاری باشد ولی این به معنی این نیست که مانعی برای آن تعریف شود. ذات کارآفرینی با دریافت و دادن مجوز در تناقض نیست؛ اگر در بستر اجتماعی این فعالیت بروز داشته باشد این نوعی همسان‌سازی و کانال‌کشی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار