در جلسه پنجاه و دومین جلسه شورا چه گذشت؛ از نام‌گذاری معبری به نام علی لندی تا از سرگیری اردوهای راهیان نور

تهران (پانا)- اعضای شورای شهر تهران با نام گذاری معبری به نام نوجوان فداکار علی لندی موافقت کردند .

کد مطلب: ۱۲۶۲۳۱۰
لینک کوتاه کپی شد
در جلسه پنجاه و دومین جلسه شورا چه گذشت؛ از نام‌گذاری معبری به نام  علی لندی تا از سرگیری اردوهای راهیان نور

مهدی چمران رئیس شورا در سخنان مقدماتی خود در پنجاه و دومین جلسه شورا، ضمن تبریک ولادت امام زین‎ العابدین، اظهار داشت: انشالله که همه ما این سعادت را پیدا کنیم که هم ادعیه آن حضرت و هم صحیفه سجادیه را مطالعه کنیم و از روح عارفانه حضرت به خوبی استفاده کرده و بهره ببریم.

رئیس شورا با اشاره به اینکه روز جمعه 20 اسفندماه، بعنوان روز راهیان نور انتخاب شده است، گفت: راهیان نور یکی از برنامه ‎های خوبی است که پس از پایان دفاع مقدس در کشور به راه افتاد.

مهدی چمران تشریح کرد: در زمانی که در بنیاد حفظ آثار و ارزش‎های دفاع مقدس بودیم با کمک دوستان، برنامه راهیان نور را شروع کردیم و از مردم دعوت کردیم که از جبهه‌ های نبرد حق علیه باطل بازدید کنند و خوشبختانه در سالهای بعد دوستان تلاش بیشتری کردند و موفقیت‎ های فراوانی را کسب کردند، آنچنان که به مدت شش یا هفت سال شخص مقام معظم رهبری در تعطیلات نوروز به یکی از پایگاه‎های خوزستان تشریف برده و برای مردم سخنرانی می‎کردند.

وی ادامه داد: در راهیان نور مردم از نزدیک با صحنه ‎ها و مکان‌های دفاع مقدس آشنا شده و تا اندازه‎ای در حال و هوای این مکان‎ها قرار می‎گیرند.

چمران افزود: البته در دو سال اخیر به علت شیوع کرونا و مشکلات ناشی از آن، این روند قطع شد، خوشبختانه این اقدام فرهنگی قرار است که در سال آینده از سر گرفته شود و شنیده ایم که دانشگاه‎ها و مدارس برنامه‎ های خود را آغاز کرده‎اند.

چمران ظهر امروز هم در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز گزارشی از محله زرگنده ارائه شد که امیدواریم شهرداری به تذکرات و پیشنهادات جامه عمل بپوشاند.

وی با بیان این‌که اصلاحیه لایحه‌ای در مورد وضعیت نما ارائه و تصویب شد، اظهار کرد: شهر تهران دچار یک ناهنجاری در نما شده است و نماهای نامناسب و غیرهمگن و عجیب و غریب در کنار یکدیگر هستند که این مساله باعث تاسف است و اما کمیته‌های نما تشکیل شد تا نماها با کمک اساسی و متخصصان بررسی شود اما حالا این کمیته‌ها مشکلاتی همچون زمانبر شدن صدور پروانه را دارند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان این که براساس لایحه‌ای که امروز مصوب شد، نما و پلان ساختمان همزمان با یکدیگر پرونده‌شان به شهرداری داده می‌شود تا موازی بررسی شوند، اظهار کرد: همچنین برای ساختمان‌های کم عرض و یا مالکانی که دلشان نمی‌خواهد طراحی خاصی برای نمایشان داشته باشند گنجینه‌ای از نماهای خوب به انتخاب مهندسان تهیه شده که می‌توانند آنها را انتخاب کنند که امیدواریم با این لایحه صدور پروانه سرعت گیرد.

وی همچنین با اشاره به تذکرش به شهردار تهران گفت: در تذکرم خطاب به شهردار اعلام کردیم که مصوبات، تصمیمات و صورت جلسه‌ها باید مطابق با طرح جامع و تفصیلی باشد و نمی‌تواند آنها را نفی کند.

چمران با بیان این‌که ما می‌خواهیم قفل و بست‌ها را باز کنیم اما تاکید داریم که با رعایت اصول و براساس طرح تفصیلی جامع باشد، اظهار کرد: اگر نسبت به این طرح‌ها انتقاد داریم باید اصلاح شود مثل قانون باغات که به زودی اصلاح آن به شورا می‌آید.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا این صورت جلسه شهرداری شهر فروشی است، ادامه داد: شهرفروشی نیست بلکه به آنها گفتیم اگر می‌خواهند اغماضی داشته باشند باید براساس قانون و نه صورت جلسه باشد.

همچنین در جلسه امروز شورای شهر تهران لایحه اصلاحیه تبصره ششم بند ب مصوبه طراحی پایش و اجرای نماهای شهر تهران بررسی شد ، حامد سلیمی مدیرکل معماری شهرداری تهران در دفاع از این لایحه گفت: شهرداری لایحه پیشنهادی را به شورای شهر ارائه کرد که براساس آن به ملاک اجازه داده می شد تا زمانی که سقف طبقه همکف را می سازد نمای پیشنهادی ساختمان را به شهرداری تحویل داد که این با مخالفت اعضای شورا مواجه شد و با همکاری شورا لایحه نما را مورد بازنگری قرار دادیم.

وی با بیان اینکه یک بانک اطلاعاتی از نماهای منتخب تهران تهیه کردیم که سازندگان می تواند از ان الگو برداری کنند این را هم گفت که ترکیب اعضای کمیته نما تغییر کرده است. همچنین در تدوین نمای ساختمان نسبت به دسته بندی و تفکیک بناها اقدام کردیم و بناها را به دو دسته تاثیرگذار و کمتر تاثیرگذار تقسیم کردیم. براین اساس در مناطق یک تا شش و ۲۱ و ۲۲ اگر پلاک‌های مجاورشان با عرض کم باشد دیگر نیازی به طرح نما در کمیته نیست که با این مصوبه ۴۰ درصد از پرونده ها مشکلاتشان حل می شود.

وی گفت: در مناطق دسته دوم نیز با این روش ۵۰ درصد پروانه ها زمانش کوتاه تر می شود اما در منطقه ۱۱ و ۱۲ به لحاظ اهمیت تاریخی، پرونده باید در کمیته نما بررسی شود.

سلیمی ابراز امیدواری کرد با تصویب این لایحه فرآیند صدور پروانه تندتر شود چرا که ۳۶ درصد وزن زمانی صدور پروانه مربوط به نما هست.

عباسی عضو شورا نیز در مورد این لایحه گفت: براساس این لایحه در مناطق کم برخودار با عرض کم اجازه دادیم مشروط به استفاده از آرشیو نماهای منتخب، نمای ساختمانشان انتخاب کنند

وی افزود : در مجموع ضمن حفظ رعایت اصولی نما سرعت صدور پروانه افزایش می یابد.

چمران نیز گفت: باید همزمان با اجرای ساختمان، نمای ساختمان نیز بررسی شود هرچند که در حال حاضر این مسئله به دکان تبدیل شده و افراد به دفاتر زیرپله ای می روند که یا نما برایشان طراحی کنند یا نمای که دارند پریتنر بگیرند و حالا با وجود این آرشیو نه نیاز به پول دادن است نه رفت و آمد.

وی با بیان اینکه نماها نباید عجیب قریب باشند گفت: افرادی که می خواهد نمای خاص داشته باشد می تواند نمایشان به کمیته بیاورند تا بررسی شود اما دقت داشته باشید ترکیب کمیته نما از متخصصان و اساتید باشد.

وی گفت: پیشنهاد می کنم که روشهای سلبی برای مهندسین ناظر در نظرگرفته شود چرا که مهندس ناظر یاید به وظایف خود در مورد نما عمل کند و پاسخگوی نظارتش باشد و پیشنهاد می شود اگر تخلف کرد شهرداری دیگر امضایش را قبول نکند.

اعضای شورای شهر لایحه اصلاحیه تبصره ششم بند ب مصوبه طراحی پایش و اجرای نماهای شهر تهران به تصویب رساندند.

در ادامه این جلسه اعضای شورای شهر تهران بررسی نامگذاری چند معبر را در دستور کار قرار دادند و در این باره معدنی‌پور عضو شورای شهر در سخنانی اظهار کرد: هفت معبر در منطقه ۶ با حفظ شماره به نام هفت شهید از فرماندهان لشگر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) تغییر نام داده شد که عبارتند از خیابان ششم غربی حدفاصل خیابان احمد قصیر تا بیهقی به نام سردار شهید علیرضا نوری ، خیابان دهم غربی به نام شهید اسماعیل قهرمانی، خیابان دوازدهم غربی به نام شهید مجید رمضانی نام‌گذاری شد، همچنین خیابان چهاردهم غربی به نام شهید علی زجاجی، خیابان شانزدهم غربی به نام شهید احمد پاریاپ و خیابان بیست‌ و دوم به نام شهید محمود شهبازی و خیابان بیست‌وچهارم به نام شهید سعید سلیمانی نامگذاری می‌شود.

معدنی‌پور ادامه داد: همچنین کوچه نور در خیابان فلسطین به نام علی لندی نوجوان فداکار ایذه در منطقه شش نام‌گذاری شد چرا که ۵۸ مورد فراوانی نام‌گذاری نور داشتیم و این کوچه در نزدیکی اداره کل آموزش و پرورش بود.

وی اضافه کرد: خیابان بیست‌وهفتم نیز در منطقه 6 به نام شهید فاطمه اسدی که توسط گروهک دموکرات شهید شد و پیکر مطهرش بعد از ۳۷ سال در ارتفاعات کردستان پیدا شد نام‌گذاری شده است.

اعضای شورای شهر تهران با اکثریت آرا به این تغییر نام‌ها رای مثبت دادند.

در ادامه معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی گفت: در چهارمین جلسه کمیته نام گذاری، تغییر نام ۵ معبر را در دستور کار قرار دادیم که سه معبر مربوط به کوچه‌های جدید الاحداث در منطقه ۱۸ واقع در بلوار معلم یافت آباد بود.

وی ادامه داد: کوچه اول به نام شهید علی لک، کوچه دوم به نام شهید ابوالقاسم چهاردولی و کوچه سوم به نام شهید رضا غربالمن نام گذاری شد.

وی افزود: یک خیابان بی نام در منطقه ۲ حوالی میدان بهرود بود که چون شهید محلی در آنجا نداشتیم با درخواست اهالی به نام سروستان نام گذاری شد.

معدنی پور اظهار کرد: معبر پنجم در منطقه ۱۷ در خیابان ابوذر است که تغییر نام کوچه صاحب زمان به نام شهید مسعود عسگری از مدافعان حرم پیشنهاد شده است.

وی گفت: ۱۶۰ مورد نام گذاری کوچه صاحب زمان در تهران داریم و در منطقه ۱۷ نیز ۵ مورد نام گذاری صاحب زمان ثبت شده است.

با رأی اعضای شورای شهر این ۵ نام گذاری به تصویب رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار