یک روانشناس بالینی عنوان کرد:

استفاده اجباری از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند باعث ایجاد اختلال در کار، مدرسه و روابط شود

تهران (پانا) - یک روانشناس بالینی معتقد است تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌ها می‌توانند ابزاری کاملاً مفید باشند، اما استفاده اجباری از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند باعث ایجاد اختلال در کار، مدرسه و روابط شود.

کد مطلب: ۱۲۶۲۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد
استفاده اجباری از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند باعث ایجاد اختلال در کار، مدرسه و روابط شود

افسانه فیروزی؛ فوق لیسانس روانشناسی بالینی در گفت و گو با پانا گفت: «هنگامی که بیشتر از زمان تعامل با افراد واقعی، وقت خود را در رسانه های اجتماعی و یا بازی کردن می گذرانید یا به طور مکرر حساب های کاربری و ایمیل های خود را چک می کنید، با پیامدهای منفی در زندگیتان روبه رو خواهید شد.»

وی افزود: «در این زمان بهتر است در مورد استفاده از فضای مجازی و تلفن همراه تجدید نظری داشته باشید. اعتیاد به تلفن های هوشمند که به عنوان «نوموفوبیا» (احساس اضطراب و نگرانی شدید در صورت دور بودن از تلفن همراه) نیز شناخته می شوند، اغلب به دلیل استفاده بیش از حد از اینترنت یا اختلال اعتیاد به اینترنت ایجاد می شود. از این گذشته، به ندرت خود تلفن یا تبلت چنین اعتیادی ایجاد می کند بلکه بازی ها، برنامه ها و فضای مجازی است که موجب این اختلال می شود.»

وی در رابطه با نوجوان و والدین گفت: «امروزه این امر موجب نارضایتی والدین شده است. والدینی که سعی کردند کودک یا نوجوان خود را از تلفن هوشمند خود دور کند، می دانند که این کار چقدر سخت است. جدا کردن بچه ها از برنامه های پیام رسانی یا بازی ها و فیلم های آنلاین دشوار است. روش های زیادی برای کمک به فرزندتان وجود دارد. به طور مثال: برای فرزندتان یک الگوی خوب باشید. کودکان یک انگیزه قوی برای تقلید دیگران به خصوص والدین دارند. بنابراین مهم است که استفاده از تلفن هوشمند و اینترنت خود را مدیریت کنید. نه اینکه خودتان مدام گوشی به دست باشید و از فرزندتان بخواهید این کار را انجام ندهند. پس اگر می خواهید وابستگی فرزندتان را از بین ببرید، بهتر است ابتدا از خود شروع کنید.»

فیروزی بیان کرد: «استفاده از تلفن هوشمند خود را با فعالیت های سالم تر جایگزین کنید. اگر بی حوصله و تنها هستید، مقاومت در برابر استفاده از تلفن هوشمند می تواند برای شما بسیار مشکل باشد. برنامه ای تنظیم کنید و وقت خود را با مواردی مانند: مدیتیشن، خواندن کتاب یا گفتگو با دوستان به صورت حضوری پر کنید. از نرم افزار کاربردی برای نظارت و محدود کردن استفاده از تلفن هوشمند فرزندتان استفاده کنید. برنامه هایی وجود دارد که می تواند استفاده فرزند شما از اینترنت را محدود کند. در خانه مناطق (تلفن ممنوع!) ایجاد کنید. استفاده از موبایل را در قسمت هایی از منزل محدود کنید.»

وی در ادامه افزود: «استفاده از موبایل ها را سر میز شام و اتاق خواب ممنوع کنید و به فرزندتان توضیح دهید که در ساعات مشخصی از شب باید دستگاه خود را خاموش کند. سایر علایق و فعالیت های اجتماعی را تشویق کنید. با شرکت کردن در سرگرمی ها و فعالیت های دیگر، از جمله ورزش های تیمی، گروه های سرود و موسیقی و باشگاه های بعد از مدرسه، کودک خود را از صفحه نمایش تلفن همراه دور کنید. وقت خود را به عنوان یک خانواده بدون اینترنت در کنار هم بگذرانید. یک بازی ترتیب دهید. اگر وقت خود را با دیگر معتادان گوشی های هوشمند سپری می کنید، می توانید یک بازی انجام دهید؛ هنگامی که در زمان صرف ناهار، شام یا یک نوشیدنی در کنار هم هستید، به همه اجازه دهید تلفن های هوشمند خود را روی میز قرار دهند اما وقتی تلفن ها زنگ می زند، هیچ کس مجاز به برداشتن گوشی خود نباشد.»

وی در پایان گفت: «تلفن های هوشمند، تبلت ها و رایانه ها می توانند ابزاری کاملاً مفید باشند، اما استفاده اجباری از رسانه های اجتماعی می تواند باعث ایجاد اختلال در کار، مدرسه و روابط شود. برای اکثر مردم، ترک کامل استفاده از تلفن های هوشمند و اینترنت نمی تواند راه مناسبی برای مقابله با این معظل باشد. چون بسیاری از افراد برای انجام کارهای خود به تلفن و اینترنت نیاز دارند و ترک کامل آن امکان پذیر نیست. پس باید راهی پیدا کرد که در کنار استفاده به اندازه، از وابستگی شدید فرد نیز جلوگیری کند. احتمالاً هنوز هم باید از تلفن برای کار، مدرسه یا برای برقراری ارتباط با دوستان استفاده کرد. اما در این نوع ارتباط، هدف باید این باشد که به اندازه مورد نیاز و تنها در موارد ضروری از تلفن استفاده کنید.»

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ فاطمه آبروش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار