متخصص ستون فقرات پاسخ داد:

علت بدفرمی بدن چیست

دماوند (پانا) - یک پزشک متخصص ستون فقرا ت در رابطه با بیماری افتادگی شانه در دانش‌آموزان بر حمل نادرست کوله‌های سنگین و ضرورت اصلاح این رفتار تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۶۰۷۱۶
لینک کوتاه کپی شد
علت بدفرمی بدن  چیست

علی اکبری، متخصص ستون فقرات در گفت‌و‌گو با پانا بیان کرد:«وزن بدن بر روی ۸ متر قرار دارد که عبارتند از دو مفصل مچ پا، دو مفصل ران، دو مفصل ‌شانه و دو مفصل زانو که مفصل شانه در قسمت فوقانی بدن قرار دارد. اختلالاتی که در مفاصل پایین بدن به وجود می‌آیند تاثیرات بسیار مهمی را بر روی شانه‌ها می‌گذارند. یک چرخش کوچک در مچ پا و زانو می‌تواند به طور کامل باعث چرخش ران شود و به این ترتیب شانه‌ها نسبت به این اختلال واکنش نشان می‌‌دهند. یک نکته مهم‌تر اینکه ستون فقرات ما که روی لگن قرار دارد به طور مستقیم از شانه‌ها عبور می‌کند و یک سیگنال اطلاعاتی را به طور مستقیم در سرتاسر بدن و قسمت فوقانی و پایینی آن ارسال می‌کند. نقش اصلی بدن ما این است که به حفظ تعادل بپردازد و تعادل را ایجاد کند به این ترتیب همه اختلالات مشکلاتی که در بدن ما وجود دارد از قسمت پایین‌تنه شروع می‌شود و بالاتنه را درگیر می‌کند. به عبارتی همه اختلالاتی که در بدن ایجاد می‌شود به علت حرکات تکراری یک اندام به وجود می‌آید.»

وی تصریح کرد:«بدن ما با هر نوع محرکی که مواجه می‌شود به سرعت مطابقت پیدا می‌کند. در صورتی که بدن ما متوجه شود که ما در یک موقعیت خاص هستیم یا یک فعالیت جسمانی را بارها و بارها انجام می‌دهیم با آن شرایط خود را وفق خواهد داد. این نکته بدین معنا است که بدن ما راهی را برای استفاده کمتر از انرژی پیدا خواهد کرد و همه تلاشش را می‌کند که کمترین تفاوت را ایجاد کند. به این ترتیب اگر مدت طولانی بنشینیم این احتمال وجود دارد که بدن برای ذخیره کردن انرژی شانه‌ها را به سمت جلو خم کند و باعث افتادگی آنها شود.»

اکبری ادامه داد:«اگر سرپا بایستیم متوجه می‌شویم که بدون هیچ گونه دلیلی به یک شی تکیه می‌دهیم و این فرآیند باعث چرخش بدن می‌شود. اگر ما به طور مداوم به همراه کردن یک جسم بپردازیم یا راه برویم به طور طبیعی به یک طرف خم می‌شویم تا انرژی بیشتری را ذخیره کنیم.»

متخصص ستون فقرات در پایان گفت:«با گذر زمان حالت بدن ما تغییر می‌کند تا بتوانیم با سهولت بیشتری به انجام امور روزمره خود بپردازیم. اما در اکثر مواقع این امر باعث می‌شود که یک مجموعه بزرگ از علائم و نشانه‌ها به وجود بیاید که معمولاً انتظار آنها را نداریم.»

خبرنگار دانش‌آموز: مریم ملاکریمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار