کارشناس مسئول فرهنگی و هنری اداره کل شهر تهران:

دانش‌آموزان ما علاقه بسیاری به محتواهای فرهنگی و هنری دارند

تهران (پانا) - کارشناس مسئول فرهنگی و هنری اداره کل شهر تهران در نشست دانش‌آموزی با موضوع گفت و گوی بین نسلی با اشاره به اهمیت استفاده از نظرات دانش‌آموزان در کیفیت اجرایی مسائل آموزش و پرورش، بر این نکته تاکید کرد که هدف مشخص شده‌است، اما برای یافتن مسیر به پتانسیل دانش آموزان نیاز است.

کد مطلب: ۱۲۵۹۵۵۳
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان ما علاقه بسیاری به محتواهای فرهنگی و هنری دارند

ناصر جعفری، کارشناس مسئول فرهنگی و هنری اداره کل شهر تهران با تاکید بر اهمیت استفاده از نظرات دانش آموزان در کیفیت اجرایی مسائل آموزش و پرورش بیان کرد: از قدیم الایام در آموزش و پرورش استفاده از پتانسیل و تفکر دانش آموزان امری مرسوم بوده و امروز ما تلاش داریم با اعتقادی که به این پتانسیل شما داریم از این پتانسیل ها استفاده کنیم و این جلسه به همین منظور برگزار شده است. در این جلسه بناست به موضوع بسیار مهمی که دغدغه نظام جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری است، با شما دانش آموزان مشورت کنیم و مسئله مهم چگونگی ترویج و ساری و جاری کردن جهاد تبیین و بیانیه گام دوم انقلاب را مورد بررسی قرار دهیم. این مسئله که نیاز دانش آموزان و راهکار آن چیست، موضوعی است که ما در مورد آن از شما دانش آموزان مشورت می‌خواهیم. ما هدف را مشخص کرده ایم، اما باید مسیرهای رسیدن به آن را پیدا کنیم و شما که در میان دانش آموزان هستید آنها را بیشتر می‌شناسید. می‌دانیم که سخنرانی های تک نفره و بدون مباحثه و فایل و نوشته ها نسل جوان را جذب نمی‌کند و از این مسائل خسته شده اند، همچنین می‌دانیم که دانش آموزان ما علاقه‌ بسیاری به محتواهای فرهنگی و هنری دارند. خواسته ما از شما ارائه راهکار در خصوص ترویج این امور بسیار مهم است.

زینب ابوطالبی؛ نماینده تشکل بسیج دانش آموزی به گاردگیری و مقابله دانش آموزان به مسائل اسلامی پرداخت و اظهار کرد: با وجود بالا رفتن هوش تحلیلی در دانش آموزان، این روزها نسل جوان نسبت به بسیاری از مسائل گارد ویژه ای دارند. بسیاری از دانش آموزان به فکر مهاجرت هستند، اما اگر ما از ایران مهاجرت کنیم چه کسی باید ایران را آباد کند؟ تکرار بعضی مسائل سبب شده تا دانش آموزان توجه بیشتری به آن داشته باشند و مسائلی که می‌بایست در ذهن آنان تکرار شود به درستی و مستمر بررسی نشده است.

مجید سعیدی گرکانی؛ نماینده تشکل سازمان دانش آموزی به مسائل روز دانش آموزان اشاره و بیان کرد: ما نمی‌توانیم مشکلات ۴۳ سال گذشته را در یک ساعت مورد بررسی قرار دهیم. هویت ایرانی از دو بخش ایرانی و اسلامی تشکیل شده است، این روزها که رسانه های خارجی فرهنگ ایرانی را در تقابل با فرهنگ اسلامی قرار داده ما می‌توانیم با ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی که قدمتی کهن دارد، سبب جلوگیری از این تفکر در دانش آموزان شویم. تعداد بسیاری از دانش آموزان اصلا رسانه ملی را دنبال نمی‌کنند و بسیاری نیز به رسانه های داخلی هیچ توجهی ندارند. معلم های دینی و معاونین پرورشی نقش مهمی در مسئله جهاد تبیین دارند، اما سوال اینجاست که معلمان دینی و معاونین پرورشی ما چه اندازه سواد و قدرت پاسخگویی در این زمینه را دارند.

حنانه سراج، نماینده تشکل هلال احمر در بیانات خود با اشاره به جمله امام خمینی به مسئله تهاجم فرهنگی اشاره کرد و گفت: حضرت امام در بخشی از بیانات خود می‌فرمایند:« بی شک بالاترین و مهم ترین عنصری که موجودیت یک کشور در یک جامعه نقش اساسی را دارد، فرهنگ آن کشور و جامعه است»، پس ما باید در ابتدا فرهنگ سازی را به خوبی انجام دهیم. تهاجم فرهنگی یعنی غربگرایی و تمایل دانش آموزان ما به فرهنگ غربی که این روزها جامعه اسلامی ما با آن سر و کار دارد. ما بیشترین استفاده را از فضای مجازی داریم و بیشترین تاثیرپذیری را نیز از این فضا داریم. دشمن تلاش دارد فرهنگ ما را تخریب کند و این اقدام را در فضای مجازی انجام می‌دهد. ما باید شیوه های صحیح و درست استفاده از فضای مجازی را به دانش آموزان نشان دهیم نه اینکه با فیلتر جلوی آن را بگیریم. این فضا در کنار مزایای خود مضراتی نیز دارد، اما فیلتر کردن فصای مجازی سبب کنجکاوی در افراد می‌شود. بعد از فیلتر شدن این فضا، فیلترشکن ها وارد کار می‌شوند و این فرهنگ را بیش از پیش مورد تخریب قرار می‌دهند.

علی خاتمی، نماینده تشکل اتحادیه انجمن های اسلامی با اشاره به مفهوم جهاد تبیین و وجوه مشترک آن با مباحث عقیدتی بیان کرد: همه انسان ها از افتخارات خود احساس خوشایندی دارند و مقام معظم رهبری در ابتدای جهاد تبیین به افتخارات این نظام اشاره می‌کنند. انسان عاشق کمال و قدرت است، اما فطرت وجه مشترک بین تمامی انسان ها با تمام تفاوت های آنهاست‌. ولایت مداری تنها راه نجات شیعه است. ما برای هر تکه از خاک خود شهیدی را از دست داده ایم. رسانه ها صحبت های ما را تحریف می‌کنند اما مهم آن است که ما در جهاد تبیین به آداب کلام آشنایی داشته باشیم. مردم به دنبال محبت هستند و ذات انسان فطرت را جذب می‌کند. ما باید کرسی های آزاد اندیشی را برای جوانان قرار دهیم و الگوهایی همچون حضرت زینب را که الگوی جهاد تبیین هستند سرمشق قرار دهند.

نگار نادری، فعال حوزه فرهنگ صحبت خود را با شعری به قلم خود در رابطه با انقلاب آغاز کرد و اشاره کرد: ما باید اقداماتی جدی برای تبیین داشته باشیم و منابع قدرت نرم را به خوبی بشناسیم. ما الگوهای بسیار در فرهنگ ایران داریم که اسلام را به خوبی شناخته اند، سعدی و حافظ شعرای بزرگ ایران اشعار بسیاری در رابطه با اسلام دارند.

معراج آبنیک، نماینده تشکل بسیج با اشاره به بحث شایعه پراکنی افزود: این روزها شایعات بسیاری در فضای رسانه وجود دارد. بحث های ما باید آزاد باشد و تمامی افراد باید اجازه حضور داشته باشند. درس دینی باید به فضایی برای مباحثه تبدیل شود، ما باید روابط خود را قوی کنیم و علاوه بر جمع دوستان و افراد هم فکر خود در تمامی جمع ها از جهاد صحبت کنیم. این رفتاری است که حاج قاسم نیز ما را به آن سفارش کرده است.

آرمیتا رزاقیان، نماینده تشکل سازمان دانش آموزی با اشاره به شخصیت حقیقی و حقوقی در افراد بیان کرد: هر یک از ما دو شخصیت داریم، شخصیت حقیقی و شخصیت حقوقی که در هر کدام موظف به یک سری فعالیت ها هستیم. به عنوان یک نماینده مجلس علاوه بر وظیفه خطیر مطالبه از مسئولین وظیفه اطلاع رسانی به دانش آموزان را بر دوش خود احساس کردم به کمک ریاست محترم مجلس دانش آموزی پسران شهر تهران امیر علی صفایی، تحقیقات بسیاری در زمینه جهاد تبیین و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی انجام دادیم و محتوایی را در قالب خبر و برای درک بهتر و انگیزه بخشی به هم نسل های خود ارائه کردیم. همچنین به کمک کیان نوروزی، ریاست کمیسیون فناوری و ارتباطات شهر تهران، گروه جهادی با عنوان بنیان مرصوص، تشکیل دادیم و محتوا ها و جلسات و لایو هایی را به خصوص در معاونت سیاسی و اجتماعی خود در رابطه با جهاد تبیین ارائه کردیم، و احساس میکنم ما به عنوان نوجوان وظیفه شناخت جهاد تبیین را به درستی انجام دادیم. اما به عمل کار برآید به سخن دانی نیست. به امید روزی که جهاد تبیین را از قالب تبیین به عرصه عمل بیاوریم.

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار