معاون پرورشی دبیرستان فرهنگ مکتبی منطقه ۱۴:

توجه به اندیشه و‌ نگاه جهادی در مدارس، نیاز مهم تحول آموزشی‌ است

تهران (پانا) - معاونت پرورشی دبیرستان فرهنگ مکتبی، توجه به اندیشه و‌ نگاه جهادی در مدارس را، یکی از نیازهای مهم در تحول نظام آموزشی دانست و تأکید کرد باید از هرگونه ابزار آموزش مجازی و غیرمجازی برای تبیین نگاه جهادی در رشد و تحول نظام تعلیم و تربیت استفاده شود.

کد مطلب: ۱۲۵۷۷۹۵
لینک کوتاه کپی شد
توجه به اندیشه و‌ نگاه جهادی در مدارس، نیاز مهم تحول آموزشی‌ است

سید‌مرتضی سید‌حسینی؛ معاون پرورشی دبیرستان فرهنگ مکتبی منطقه ۱۴، در خصوص کار جهادی مدارس در گفت‌وگو با پانا گفت: «همه انسان ها در تکاپوی کمک و امدادرسانی به دیگران هستند. این کار می‌تواند در حوزه‌های متفاوت انجام شود تا انسان‌دوستی و خدمات رسانی به یکدیگر ادامه داشته باشد. تأثیری که اردوهای جهادی روی دانش‌آموزان دارد، خود یک تبلیغ است و سبب شده که دانش‌آموزان در کنار زندگی اجتماعی و صبر، برخی از فنون و مهارت‌ها را نیز می‌آموزند که همین سبب نظر مثبت خانواده‌ها نیز شده است. از آنجا که همه گروه‌ های جهادی با انگیزه رفع مشکلات و معضلات اجتماعی در حال فعالیت هستند و اگر بستری برای هم افزایی گروه‌ های جهادی فراهم شود، قطعاً همدلی و هم‌افزایی و اثر بخشی فعالیت‌ های گروه‌‌های جهادی نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین شاهد فعالیت‌های بهتری در سطح جامعه از طرف گروه‌ های جهادی خواهیم بود. به همین دلیل بر آن شدیم تا در راستای لبیک به ندای مقام معظم رهبری درباره عمل به وظیفه انسانی و اسلامی، همگام با سایر اقشار جامعه اقدام به تشکیل گروه جهادی برای یاری رسانی به قشر نیازمند جامعه کنیم.»

وی در توضیح تاریخچه گروه جهادی مدرسه فرهنگ مکتبی، اظهار کرد: «ما صرفاً خودمان کار جهادی انجام دهیم کافی نیست بلکه باید با تبلیغ درست و هدفمند، دیگران را نیز به انجام کارهای جهادی ترغیب کنیم. بنابراین تصمیم گرفتیم تا در رمضان ۱۳۹۸، اولین اردوی جهادی گروه را برگزار کنیم. از آن جهت که این اردو مصادف با شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) بود، بر آن شدیم، رزمایش همدلانه ای در راستای توزیع بسته های ارزاق بین خانواده‌های مددجو و بی‌سرپرست، در حاشیه شهر تهران در اوج کرونا داشته باشیم. بعد از ْآن به همت جهادی دانش آموزان، مربیان، معلمان و نیروی جوان و با انگیزه دبیرستان، دومین رزمایش همدلی با یک هفته اختلاف، در نقطه دیگری از حاشیه تهران برگزار کنیم. علاوه بر آن با توکل به خداوند بلند مرتبه و با همت دانش آموزان جهادی توانستیم به دستاوردهایی از قبیل: چهار مرحله رزمایش همدلی، تأسیس هیأت و انجام مراسم مذهبی، داخل و خارج دبیرستان در قالب هیأت سیار، انجام سنت اطعام غدیر برای نیازمندان، برگزاری جشنواره ها و یادواره ها با دعوت از مقامات کشوری و افراد سرشناس در دبیرستان، ماشین نویسی، ایستگاه صلواتی و پخش و توزیع غذای گرم در برخی از مناسبات در خیابان ها دست پیدا کنیم.»

سید حسینی هدف اصلی تشکیل این گروه جهادی را علاوه بر کمک به محرومان، خدمت رسانی به افراد کم توان جامعه و یاری رسانی به هم‌نوعان و‌هم وطنان، افزایش آگاهی و‌ تقویت حس انسان دوستی در بین دانش آموزان دبیرستان، بیدار کردن وجدان آنان و ایجاد دغدغه برای دانش آموزان، در این حوزه دانست و تاکید کرد: از طرفی دیگر، اردوهای جهادی، مکانی برای انجام تکلیف دینی و کمک و همیاری نسبت به برادران مسلمان و بی تفاوت نبودن نسبت به وضعیت افراد مددجو و آبرومند کشور، در جامعه اسلامی است.
وی نقش گروه جهادی در مدرسه را مهم برشمرد و گفت: «گروه جهادی مکتبی به همت خیّرین در طی یکی دو سال اخیر فعالیت های قابل توجهی در دبیرستان انجام داده است که از جمله آنها می توان به: تهیه چندین دستگاه تبلت و موبایل جهت ادامه روند تحصیل به شیوه مجازی برای دانش آموزان کم‌ توان، برگزاری حلقه های صالحین، جلسات بصیرت افزایی برای افزایش مشارکت بیشتر دانش آموزان در امور مدرسه و آشنایی هر چه بیشتر آنها با مسائل جدید زندگی است. البته برگزاری مراسم مذهبی و جشنواره های مختلف در مدرسه و مشارکت در تزئین دبیرستان نیز از جمله فعالیت های گروه جهادی در دبیرستان است. که به همت دانش آموزان خلاق ‌و با اراده به صورت خودجوش انجام می گیرد.»

سید حسینی در خصوص شناسایی افراد نیازمند توسط گروه جهادی توضیح داد: «شناسایی نیازمندان در گروه جهادی به شکل میدانی، به صورت تحقیقاتی و پرس وجویی از همسایگان و آشنایان صورت می‌گیرد. پس از شناسایی مددجویان واقعی، کمک رسانی به آنها در قالب اهدای بسته های معیشتی، غذای گرم و یا وسایل مورد نیاز بهداشتی و معیشتی صورت می گیرد. غالبا مستمندان، توسط مدیریت دبیرستان، معاون و مربیان دلسوز پرورشی و فرمانده پایگاه بسیج دانش آموزی یاری رسانی می شوند.»

وی در تشریح فعالیت های انجام شده برای پیشبرد برنامه های گروه جهادی گفت: «‌از آن جهت که ما صرفا خودمان کار جهادی انجام دهیم؛ کافی نیست و نمی توانیم فقط به توانایی های شخصی تکیه کنیم، تصمیم گرفتیم که با انجام کارهای درست و هدفمند به دور از شاخص گذاری ها، زمینه و انگیزه لازم را برای کار جهادی فراهم کنیم. از سوی دیگر با برقراری ارتباط، هم فکری با افراد متخصص و با تجربه، مشورت گرفتن از پیشکسوتان در این حیطه، هم انگیزه بیشتری برای جهادگران ایجاد کنیم و هم برنامه های گروه را به نحوه احسن انجام دهیم. در این مسیر، از تجربه برخی نهادهای موفق در زمینه کمک و همدلی به نیازمندان در جهت ارتقا و توسعه کار جهادی خودمان بهره کافی را بردیم.»

معاونت پرورشی دبیرستان فرهنگ مکتبی با بیان اینکه وظیفه جهادگران خدمت به مردم در جهت رضای خداست تأکید کرد: «با توجه به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر الگوگیری نوجوانان و دانش آموزان از شهید فهمیده که در سنگر وطن از ناموس، آبرو، شرف و خاک ایران تا آخرین قطره خون خود دفاع کرد، یک نظر شدیم تا با تشکیل گروه جهادی با نیت خالصانه رضای خدا در جهت کمک به نیازمندان، نوجوانان دانش آموز را در مسیر راه شهید فهمیده قرار دهیم و موجبات شادی رهبر بزرگوار را فراهم کنیم. دانش آموزان نیز در مسیر جهادگری با وطن پرستی و انسان دوستی، تکلیف نیازمندان را انجام می دهند و دنیا و آخرت را برای خود هموار می کنند. اما بحث آموزش و توانمندسازی گروه های جهادی به صورت ویژه اهمیت بسیاری دارد و در بحث گروه های جهادی نیز مدرسه توانسته بر اساس تخصص این دانش آموزان، آنان کارگروه مختلف تشکیل دهد.»

سید حسینی در پایان ضمن تاکید بر اینکه گروه جهادی مدرسه فرهنگ مکتبی، فرصت‌های زیادی برای حل مشکلات مستمندان دارد عنوان کرد: «این امر نیازمند عزم و اراده جهادی است که امروز می تواند با ترویج فرهنگ کار و نفوذ در بحث اقتصاد مقاومتی، رویه ها و ساختار های دولتی را تغییر دهند. امید است که روزی تفکر جهادی یک تفکر عمومی در سراسر کشور عزیزمان شود.»

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار