در گفت‌وگوی پانا با عضو کمیسیون صنایع مجلس؛

مجلس موافق حذف تدریجی ارز ترجیحی است

سیاست حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومانی پیگیری شود/ ارز ترجیحی مانند فنر فشرده در اقتصاد ایران شده است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه باید سیاست تدریجی حذف ارز ترجیحی مورد پیگیری واقع شود، می‌گوید پیش‌بینی  ما این است که حذف ارز ترجیحی موجب افزایش چند برابری قیمت کالاها خواهد شد و فاصله 7 برابری نرخ ارز آزاد و یارانه‌‌ای فشاری بر گرده مردم خواهد بود که به صلاح نیست. اکنون ارز 4200 تومانی و تبعات آن مانند یک فنر فشرده شده است و نمی‌توان به یکباره برای آن تصمیم گرفت. راهکار مناسب آن است که در یک برنامه زمان‌بندی نسبت به حذف ارز 4200 تومانی اقدام کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۶۳۳۸
لینک کوتاه کپی شد
مجلس موافق حذف تدریجی ارز ترجیحی است

الله‌وردی دهقانی در گفت‌وگو با پانا درباره حذف ارز 4200 تومانی اظهار کرد:‌ «این سیاست از ابتدا سیاست غلطی بوده است که اکنون به عنوان یک شمشیر دولبه عمل می‌کند. اکنون عده‌ای از این رانت بهره‌مند هستند و بیت‌المال را به یغما می‌برند و از سوی دیگر اگر این یارانه قطع شود فاصله 7 برابری این دو یارانه می‌تواند دلیل یا بهانه‌ای برای افزایش قیمت کالا و خدمات باشد.»

وی افزود: «اکنون ارز آزاد در محدود 27 هزار تومان و ارز یارانه‌ای 4200 تومان است و این فاصله 7 برابری به طور قطع افزایش قیمت کالاها را به دنبال دارد که نه سیاست می‌پذیرد و نه برنامه.»

دهقانی خاطرنشان کرد:‌ «روغن، گندم،‌ نهاده‌های دامی و سایر کالاها با اصلاح نرخ ارز در درازمدت خود را با نرخ آزاد ارز تطبیق می‌دهند بنابراین باید سیاست تدریجی حذف ارز دنبال شود.»

باید اقتصاد را برای شرایط سخت آماده کنیم و براساس توانمندی‌های داخلی خود تنظیم‌گری کنیم اگر مذاکرات به جایی رسید و وضعیت اقتصادی تسهیل شود، رشد اقتصادی کشور با شرایط مناسب‌تری رو به رو خواهد شد

فنر فشرده ارز 4200 تومانی در اقتصاد ایران

دهقانی عنوان کرد:‌ « پیش‌بینی ما این است که حذف ارز ترجیحی موجب افزایش چند برابری قیمت کالاها خواهد شد و فشاری بر گرده مردم خواهد بود که به صلاح نیست. اکنون ارز 4200 تومانی و تبعات آن مانند یک فنر فشرده شده است و نمی‌توان به یکباره برای آن تصمیم گرفت. راهکار مناسب آن است که در یک برنامه زمان‌بندی نسبت به حذف ارز 4200 تومانی اقدام کرد.»

مجلس حذف ارز 4200 تومانی را به صلاح نمی‌داند

وی ادامه داد:‌ «آثار مخرب زیادی ناشی از حذف ارز 4200 تومانی به وجود خواهد آمد بنابراین مجلس آن را به صلاح ندانسته و موافق حذف تدریجی آن است.»

عضو کمسییون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد:‌ «دولت برنامه منسجمی برای حذف ارز 4200 تومانی ندارد و در این شرایط آیا می‌توان درباره تحمیل تبعات آن به مردم تصمیم گرفت. 10 تا 15 میلیاد دلار ارزی که به یارانه‌ها اختصاص می‌یابد به معنای تفاوت بیش از 200 هزار میلیارد تومانی است آیا دولت با حذف این ارز 4200 تومانی مابه‌التفاوت آن را به جامعه هدف خواهد داد یا خیر. به نظر می‌رسد که دولت برنامه‌ای برای این موضوع نداشته باشد بنابراین حذف آن به معنای فشار بیشتر بر زندگی مردم است.»

مابه‌التفاوت حذف ارز به حساب گروه‌های هدف واریز شود

وی ادامه داد:‌ «به تدریج و طی سال‌ها باید ارز 4200 تومانی را حذف کرد و در این میان باید هر میزان ارزی که حذف می‌شود مابه‌التفاوت آن را به حساب گروه‌های هدف واریز کرد.»

عضو کمسییون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: «البته دولت هم در پرداخت یارانه مشکلاتی دارد اما طی سال‌های گذشته هیچ یک از دولت‌ها جسارت آن را نداشته‌اند که یارانه‌ها را به معنای واقعی هدفمند کنند.»

چشم انتظار مذاکرات برجام نباشیم

وی در ادامه این گفت‌وگو درباره چشم‌انداز اقتصاد ایران با دو پیش فرض به نتیجه‌رسیدن و نرسیدن برجام در سال 1401، اظهار کرد:‌ «باید اقتصاد را برای شرایط سخت آماده کنیم و براساس توانمندی‌های داخلی خود تنظیم‌گری کنیم اگر مذاکرات به جایی رسید و وضعیت اقتصادی تسهیل شود، رشد اقتصادی کشور با شرایط مناسب‌تری رو به رو خواهد شد.»

دهقانی تاکید کرد: «واقعیت این است که نباید چشم ما به مذاکرات وین یا نیویورک باشد، بلکه باید تمامی برنامه‌های دولت و بخش خصوصی بدون توافق برجام باشد و روی پای خود بایستیم. اگر دست روی دست گذاشته و امیدوار به نتایج رفع تحریم‌ها مسیر را طی کنیم همان سیاست 8 سال گذشته در اقتصاد ایران تکرار خواهد شد و نتیجه‌ای هم عاید کشور نخواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار