معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد

تولید داروی « مزالازین » برای اولین بار در کشور

صادرات ۹۸ هزار دلاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال ۱۴۰۰

تبریز(پانا) - معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز ضمن اشاره به موفقیت‌ها و رتبه‌های این دانشگاه در طی سال جاری، از تولید داروی «مزالازین» در کشور توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و صادرات ۹۸ هزار دلاری این دانشگاه در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۵۶۳۳۳
لینک کوتاه کپی شد
تولید داروی « مزالازین » برای اولین بار در کشور

‌پرویز شهابی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن اشاره به جایگاه دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر طبق تقسیم بندی یک موسسه بین المللی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال ۲۰۲۱ رتبه سوم در ایران، رتبه ۸۳ در آسیا و رتبه ۲۸۴ در کل دنیا را دارا است و این نشان دهنده روند صعودی در دانشگاه است.

‌وی افزود: وزارت بهداشت و درمان در ۱۰ حیطه کل ۸۰۰ مرکز در کل کشور که بودجه مستقل دارند، مورد ارزیابی قرار گرفته که خوشبختانه مراکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تبریز توانست برای اولین بار در تاریخ خود، در سه حیطه مقام نخست را کسب کرده و در سه حیطه دیگر مقام دوم و در باقی حیطه‌ها، مقام‌های سوم تا پنجم کسب را اذعان خود کند.

وی ادامه داد: همچینین مراکز تحقیقات علوم کاربردی دارویی، ایمونولوژی و آنالیز دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز رتبه‌های نخست را کسب کرده‌اند.

‌وی ادامه داد:از مراکز خوب ما می توان به مرکز تحقیقات پیشگیری مصونیت های حوادث های ترافیکی نیز اشاره کرد که توانسته مقام دوم را در این ارزشیابی اذعان خود کند.

تولید داروی «مزالارین» برای اولین بار در کشور

‌شهابی با اشاره به تولید داروی مزالارین گفت: برای اولین بار در کشور توسط یک شرکت دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی تبریز توانسته داروی«مزالازین» را تولید کند که کار بزرگی است. چرا که تاکنون این دارو از کشور های دیگر، سالیانه به مبلغ ۱ میلیون دلار وارد کشور می شد که اکنون تمام مجوز های لازم را برای تولید این دارو دریافت کرده ایم و در چند روز انشاالله تولید را شروع خواهیم کرد.

صادرات ۹۸ هزار دلاری دانشگاه علوم پزشکی در سال ۱۴۰۰

‌وی اظهار داشت: ما در طی سال جاری خوشبختانه فعالیت صادرات را برای خارج کشور شروع کرده ایم و در طی این سال ۲ دستگاه کالبد نما به پاکستان ، ۱ دستگاه پرینتر سه بعدی و اسکنر به سوریه و باکو و ۳دستکاه اتوکلاو به کشور عراق صادر شده است که مبلغ کل این صادرات حدود ۹۸ هزار دلار می باشد. انشاالله در سال های بعدی در دانشگاه ما دارای در آمد ارزی خواهد بود.

‌وی افزود: ما در راستای صادرات هرچه بیشتر شرکت های دانش بنیان تسهیلاتی را نیز در نظر می گیریم تا زمینه صادرات فراهم شود.

پارک علم و فناوری در آذربایجان شرقی راه اندازی می شود

‌در در رابطه با پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی افزود: ما مجوز پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز را از وزارت دریافت نموده ایم و فقط آخرین مرحله آن که تایید توسط نیست و امنا است مانده و امیدواریم تا در چند روز آینده این پارک نیز بهره برداری شود.

مجله ی «bioimpact» دانشکاه علوم پزشکی تبریز توانسته تا در بین مجله های دانشگاه های علوم پزشکی کشور رتبه اول را کسب نماید.

‌معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: دفتر نشر دانشگاه علوم پزشکی تبریز از ۲ سال قبل راه اندازی شده و در طی این ۲ سال این مرکز را تقویت کرده ایم تا بتوانیم مجله های خود را در سطح بین المللی منتشر کنیم و خوشبختانه توانسته این تا این امر را محقق کنیم.

‌وی ادامه داد: مجله ی «bioimpact» دانشگاه علوم پزشکی تبریز توانسته در بین مجله های دانشگاه های علوم پزشکی در کل ایران رتبه اول را اذعان خود نموده است.

جایگاه گیاهان دارویی در تحقیقات و فناوری

‌وی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر جایگاه تحقیقات درباره ی گیاهان دارویی گفت: دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با همکاری مرکز تحقیقات کاربرد دارویی فعالیت های بسزایی را انجام می دهند و لذا در پرورش این گیاهان نیز سهیم بوده و اگر به محوطه این دانشکده و مرکز مراجعه کنید، گیاهان دارویی را در این محوطه ها مشاهده خواهید کرد.

‌وی در پایان افزود: ما یک سری گیاهان دارویی داریم که انحصار آن فقط برای استان آذربایجان شرقی بوده و در هیچ یک از استان های دیگر یافت نمی شود و فعالیت های خوبی در این راستا انجام شده است.

توسعه و فروش دستگاه های کالبدنما و ضد ویروس توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز

‌همچنین در این نشست رییس مرکز رشد تجهیزات دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: دانشگاه علوم پزشکی دارای سه مرکز رشد فناوری است و در این ۳ مرکز نزدیک ۱۲۰ شرکت در حال فعالیت هستند که توانسته اند در سه حیطه از جمله فرآوری دارویی، تجهیزات پزشکی و بایوتکنولوژی موفقیت های روز افزونی را کسب نمایند.

‌سید اسماعیل هاشمی اقدم افزود: در حوزه تجهیزات پزشکی با این که محدودیت های کرونایی مانعی است برای عرصه ها ولی این حوزه توانسته به خوبی فعالیت های خود را انجام دهد. و لذا اولین دستگاه ضد ویروس ساخت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با مجوز های وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی در کل کشور به فروش می رسد و دومین دستگاه، دستگاه کالبد نما است که قبلا در انحصار یک شرکت آمریکایی بود که اکنون انحصار آن برای ایران و آمریکا است و حتی کشور های اروپایی نیز از این تکنولوژی بی بهره هستند و امیدواریم تا صادرات این دستگاه افزایش یابد.

فروش حدود ۳۰ محصول از محصولات دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بازار

‌وی ادامه داد: ما محصولاتی داریم که به صورت انحصار برای ایران و دانشگاه علوم پزشکی تبریز است که از جمله این محصولات می توان به ست تشخیصی چشم و ست های معاینه تشخیصی اشاره کرد. اکنون نزدیک ۳۰ محصول ما خارج از استان نیز به فروش می رسد و وارد بازار شده است.

‌وی در رابطه با محصولات در حال توسعه این دانشگاه نیز اظهار داشت: حدود ۴۷ محصول در این دانشگاه در حال توسعه است که امیدواریم تا پایان سال حداقل مجوز را برای ۱۵ محصول دریافت کنیم تا بعد از عید تولید و فروش این محصولات نیز انجام شود.

فعالیت ۲۵ شرکت دانش بنیان در آذربایجان شرقی

‌وی افزود: شرکت های دانش بنیان روز به روز درحال افزایش بوده و اکنون حدود ۲۵ شرکت دانش بنیان در استان در حال فعالیت هستند که تا پایان سال پیش بینی می شود که تعداد این شرکت ها به ۳۰ شرکت افزایش یابد. و در این راستا توانسته ایم در جشنواره های همچون ربع رشیدی و فناوری و پژوهش رتبه های خوبی را کسب نموده و در جشنواره فن بازار، مرکز رشد برتر در کشور انتخاب شده ایم.

‌وی خاطرنشان کرده و گفت: امیدواریم تا این موفقیت ها و محصولات روز به روز توسعه یافته و شاهد پیشرفت روز افزون دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این همه ی عرصه ها باشیم.

تحریم و عدم انتقال ارز، مانعی برای صادرات

هاشمی اقدم در پاسخ به سوال خبرنگار پانا در رابطه با اقدامات این دانشگاه در زمینه صادرات تجهیزات و حفظ این زمینه گفت: ما بازار های بین المللی را از طریق شرکت هوایی که در این حوزه فعالیت دارند، پیگیر می کنیم ولی به دلیل بسته بودن مسیر های قانونی صادرات به دلیل عدم انتقال ارز و تحریم ها، با مشکل روبرو هستیم.

۱۸ محصول دانشگاه علوم پزشکی تبریز بعد از دریافت گواهی بین المللی آماده صادر می شود

وی ادامه داد: در این راستا ما از شرکت های موفق استان در زمینه صادرات دعوت کرده و از راهنمایی آنان در جهت افزایش صادرات این دانشگاه بهره می بریم. اکنون نزدیک ۱۸ محصول ما می توانند بعد از دریافت گواهی بین المللی صادر شوند. همچنین در اتاق بازرگانی نیز در بحث صادرات به ترکیه فعالیت دارند که از آنان خواسته ایم تا کمک حال ما باشند.

جذب ایده های تیم های نوآور و هدایت آن ها به سوی رشد توسط مرکز نوآوری و شتابدهی سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز

‌در ادامه نشست نیز رییس مرکز نوآوری و شتابدهی سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز اظهار داشت: شرکت نوآوری و شتابدهی سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اساسی ترین و بنیادی ترین مرکز برای جذب ایده و ها و تبدیل و هدایت آن به سوی رشد است. ما در سال ۱۴۰۰ توانسته این تا در این راستا کار های شایانی انجام دهیم.

جذب و هدایت ۳۰ تیم به سوی تولید و سرمایه کذاران

‌سودابه داوران ادامه داد: این مرکز توانسته تا با چندین کارگاه و سمینار ها و نشست ها تیم های نوآور مراجعه کننده به این مرکز را به سوی مرکز رشد و شتاب دهنده ها هدایت کند. ما در طی این سال توانسته ایم تا ۳۰ تیم جذب کرده و ایده های آنان را به مست تولید و سرمایه گذاران هدایت کنیم .

‌وی افزود: و تیم های نوآور ما در حوزه هایی همچون تسهیلات و نحوه شرکت های دانش بنیان، کسب و کار های مبتنی بر فناوری اطلاعات، مدیریت تحقیق و توسعه در صنعت، بازاریابی، فرصت های کسب و کار ، امکان سنجی کسب و کار، آشنایی با حوزه فناوری ، تیم سازی، مالکیت معنوی و تجارت سازی و برند سازی آموزش دیده اند و لذا اکنون نیز حدود ۲۰ تیم داریم که در حوزه سلامت مشغول هستند.

طب تلفیقی، مانعی در برابر بیماری ها

‌وی در پایان در رابطه با گیاهان دارویی نیز گفت: اکثرا در مرکز نوآوری ما ایده های مبنی بر گیاهان دارویی مطرح می شود. و ما در این عرصه زمینه را به نام طب تلفیقی فراهم کرده ایم که با دانشکده طب سنتی توانسته ایم تا محصولات هایتک را با فرمولاسیون های نانو پارتیکلی در این رشته توسعه دهیم که در بیماری های سرطانی نیز موثر هستند.

خبرنگار: مبین محمدپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار