مدیر دبیرستان آیت‌ الله طالقانی منطقه۱۴:

دانش‌آموزان، در جریان‌سازی مسیر انقلاب نقش بی‌بدیلی ایفا کردند

تهران (پانا) - مدیر دبیرستان آیت‌ الله طالقانی منطقه ۱۴ با بیان اینکه آموزش و پرورش و دانش‌آموزان در جریان‌سازی مسیر پیروزی انقلاب، نقش عمده و بی‌بدیلی را ایفا کردند، عنوان کرد دهه فجر فرصت مناسبی است تا در راستای رساندن پیام انقلاب اسلامی به دانش‌آموزان برنامه‌ریزی شود.

کد مطلب: ۱۲۵۵۲۹۰
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان، در جریان‌سازی مسیر انقلاب نقش بی‌بدیلی ایفا کردند

ناهید قیاسوند؛ مدیر دبیرستان آیت الله طالقانی منطقه ۱۴ نقش جامعه دانش آموزان را در ایام انقلاب مهم ارزیابی کرد و گفت: انقلاب اسلامی ایران برای پیروزی بر رژیم طاغوت، فاکتورهای بسیار زیاد و البته مهمی دارا بوده و جریان سازی مسیر این پیروزی، بر عهده دانش آموزان و جامعه بزرگ آموزش و پرورش بود. نقش آموزش و پرورش در ایام پیش از انقلاب در کشور به درستی تبیین نشده بود و انقلاب اسلامی در شکل دهی شخصیت دانش آموزان، برنامه ریزی های بسیاری انجام داد که امروز نیز ثمره آن در جامعه مشهود است.

وی رهبری امام خمینی را در پیروزی انقلاب بسیار مهم برشمرد و افزود: در جریان پیروزی حق علیه باطل، خصوصیات ارزنده امام از جمله: شجاعت انقلابی، اراده خدایی، نفوذ ناپذیری در کلام، قاطعیت در سخنانشان بود که زمینه ساز این انقلاب شکوهمند شد. علاوه بر آن امام، رهبری این انقلاب را به عنوان یک تکلیف و وظیفه دینی برای خود قلمداد می کرد و بر خود واجب می دانست که کشور را از انحراف فکری و عملی خارج سازند. همین خصوصیات و ویژگی ها منجر به الگوبرداری کشورهای جهان سومی از تجربه، جسارت و نحوه برخورد ملت با رژیم پهلوی شد و زمینه‌ساز آشنایی جهان سومی ها با هویتشان را رقم زد تا بتوانند در جامعه خود به مبارزه با ظلم بپردازند‌.

قیاسوند نقش شهادت را در پیروزی انقلاب مهم دانست و یادآور شد: فلسفه شهادت و ایثارگری در اذهان دانش آموزان عزیز و فرزندان این کشور حک شده و با فطرت آنان عجین شده است و نهال انقلاب اسلامی با خون پاک شهیدان مستحکم تر خواهد شد؛ چرا که آن چیزی که نام شهدا را جاودانه کرده بندگی خدا، شناخت و معرفت است و دانش آموزان باید با کسب معرفت الهی، در مسیر بندگی و تعبد گام بردارند.

وی افزود: شهدایی همچون فهمیده، جنگجو و حیدری از پشت همین کلاس های درس بلند شدند و برای حفظ ناموس و کیان خود با دشمنان اسلام و انقلاب به میدان مبارزه رفتند و به جهانیان ثابت کردند اگر کم سن هستند اما با بصیرت و هوشیاری پشت سر نایب امام زمان در راه تحقق حکومت مهدوی حرکت می کنند. دانش آموزان وارث هوشیاری، بصیرت، رشادت و ایثار بیش از چندین هزار دانش آموز شهید هستند تا سعادت دنیوی و اخروی را به دست آورند.

قیاسوند دستاوردهای مهم این انقلاب را در درجه نخست استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی دانست که با نفی قاطع سلطه قدرت‌ های استکباری بویژه آمریکا و رژیم سلطنتی شاه، جمهوری اسلامی با رأی مستقیم مردم حاصل شد. علاوه بر آن احیای تشیع، الگوی بیداری اسلامی که بزرگترین دستاورد حرکت امام (ره) در راستای شناساندن مکتب تشیع به جهانیان محسوب می‌شود را از دیگر دستاوردهای مهم این انقلاب برشمرد. پیوند دین با سیاست از راه عینیت بخشیدن به نظریه ولایت فقیه، اقتدار اسلامی، آن‌ هم در کشوری که حیات خلوت آمریکا و اسرائیل محسوب می‌شد، هزاران مستشار نظامی آمریکایی در آن، نبض ارتش را به دست گرفته بود و شاه در عمل سر سپرده آنان بود که این موارد همگی از جمله این دستاوردها به شمار می‌رود.

وی یکی از دغدغه های اصلی انقلاب را برقراری عدالت اجتماعی بین همه مسلمان دانست و ادامه داد: انقلاب اسلامی در برآورده کردن نیازهای مستضعفین در تکوین و تداوم نهضت و محرومیت زدایی خیلی مؤثر بوده و همیشه به وضعیت معیشت مستضعفان و محرومان جامعه آگاه بوده است و احقاق حقوق آن ها و برقراری عدالت اجتماعی بین آنان، یکی از دغدغه ها در انقلاب اسلامی بوده است.

قیاسوند اهداف انقلاب را حفظ انگیزه مردم و بیداری ملت دانست و گفت: انقلاب اسلامی ما ریشه در قیام امام حسین(ع) و ریشه نبوی دارد. هدف از انقلاب ما، گسترش معنویت و مبارزه با ظلم، مکتب تشییع، حفظ ایمان و انگیزه مردم، نجات مردم از ذلت و وابستگی و عقب ماندگی، دستیابی به پیشرفت همه جانبه، استقرار عدالت، تربیت و رشد معنوی، احیای دستورات خداوند و امنیت داخلی و محو استبداد است.

وی تأثیر دانش آموزان و دانشجویان را در پیشرفت انقلاب بسیار مهم دانست و خاطر نشان کرد: یکی از ارکان اساسی در پیشرفت انقلاب اسلامی، تأثیر دانش آموزان و دانشجویان است. به خاطر توان و انرژی و استعداد خارق العاده دانش آموزان، آنها نقش تعیین کننده ای را در پیروزی انقلاب ایفا کردند. از جمله کار های آن ها می توان به حضور فعال در مساجد و دانشگاه ها برای پخش عکس، اعلامیه های امام، نوار های سخنرانی ایشان، تبدیل کلاس درس به سنگر مبارزه و مقاومت، حضور در راهپیمایی ها و تظاهرات علیه رژیم پهلوی اشاره کرد که موجب خلق حماسه های زیبا و نقش های بی بدلیلی در انقلاب شد.

قیاسوند مهم ترین عوامل پیروزی انقلاب را نقش آفرینی و فرهنگ شهادت دانست و گفت: مذهب، پتانسیل روحانیت و آگاهی بخشی های امام به مردم، اراده ملت و بروز شکاف در حاکمیت، نفوذ معنوی امام، وحدت ملت ایران، تداوم مبارزه با دشمن، از دیگر عوامل به وجود آوردنده انقلاب اسلامی هستند.

وی در آخر با اشاره به اینکه دانش آموزان و دانش جویان باید پیرو راه امام و انقلاب باشند، خاطر نشان کرد: قشر جوان و آینده ساز کشور، باید از طریق تداوم راه امام و پا فشاری بر اصول دین، حفظ وحدت کلمه، اخلاص در عمل، تعمیق معارف اسلامی و الهی، تداوم مبارزه با دشمن، پیرو راه امام و انقلاب باشند و از این راه خسته نشوند و در هر شرایطی با همه توان از انقلاب دفاع کنند و زمینه ساز آینده ای درخشان تر برای انقلاب باشند.

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار