سخنگوی دولت در نشست خبری:

توافق موقت در دستور کار ایران نیست

عملیات اجرایی ۴۸ پروژه در حوزه صنعت و پتروشیمی با ارزش ۵۰۰ هزار میلیارد تومان آغاز شد/ برخی اصرار دارند همه چیز را به خارج از کشور گره بزنند/ سود سهام عدالت تا قبل از پایان اسفند پرداخت می‌شود

تهران (پانا) - سخنگوی دولت از آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه در حوزه صنعت و پتروشیمی با ارزش تقریبی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۵۴۶۴۷
لینک کوتاه کپی شد
توافق موقت در دستور کار ایران نیست

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر و روز نیروی هوایی، اظهار کرد: روز گذشته مراسم افتتاح پروژه آبرسانی و برق رسانی در وزارت نیرو برگزار شد. پروژه آب‌رسانی به ۱۰ هزار روستا با ۱۹ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری که برای تامین آب شرب بیش از ۳ میلیون نفر در مدت زمان ۳۰ ماه به نتیجه خواهد رسید. روز گذشته برخی پروژه‌های به نتیجه‌رسانی شده هم که طرح آب‌رسانی به ۴۸۰ روستا بود که بهره‌برداری شد. برق‌رسانی به ۲۱۱ روستای کشور هم مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی افزود: در حوزه شهری ۱۰۰ درصد تامین برق و ۹۹.۷ درصد بوده که روستای عشایری است که با پروژه‌های مواد برق به سمت تکمیل می‌رود. آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه در حوزه صنعت و پتروشیمی با ارزش تقریبی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بود. این از ابتکارات دولت مردمی بود.

بهادری جهرمی بیان کرد: یکی از نگاه‌های جدی دولت توسعه با محوریت قرار دادن بخش خصوصی است که دولت تسهیل‌گر باشد. محوریت فعالیت دولت مردمی خود مردم هستند. در این پروژه ۷ مجموعه بزرگ کشور پروژه‌هایی که برای خودشان بازدهی خوبی داشته‌اند این پروژه در ۱۷ استان و ۲۷ شهرستان هستند در واقع توزیع ملی شده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود پس از بهره‌برداری کامل از پروژه‌ها بیش از ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه‌شان باشند که از این مبلغ ۱۱ میلیارد دلار صادرات از این مبلغ است. این اقدامات در راستای هدف‌گذاری دولت برای تحقق رشد ۸ درصدی است. اینها بخشی از اقدامات دولت برای سرمایه‌گذاری مولد است و ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده می‌رسد. این پروژه‌ها ۲۱ هزار شغل و ۶۴ هزار شغل به صورت غیر مستقیم ایجاد می‌کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه محوریت فعالیت‌ها در دولت مردمی، مردم هستند و دولت تسهیل‌گر، حامی و نظارت‌کننده امور خواهد بود، گفت: طرح پیشرانان اقتصادی بزرگترین سرمایه‌گذاری تاریخ اقتصاد ایران است. این پروژه‌ها برای همان مجموعه اقتصادی اجرا‌کننده، مولد و سودآور و تکمیل‌کننده زنجیره فعالیت آنها خواهد بود و از منظر ملی دارای اولویت و منفعت برای عموم نیز خواهد بود. پیش از این جلسات متعددی برای بررسی کارشناسی این طرح‌ها برگزار شده و تیم اقتصادی دولت با حضور رئیس جمهور موانع و الزامات اجرای این طرح‌ها را بررسی کرده‌اند. این سرمایه‌گذاری در ۱۳ استان و ۲۷ شهرستان اجرا خواهد شد و گستره جغرافیایی بسیار وسیعی دارد.

از مردم عزیز دعوت می‌کنم برای اجرای دستور رئیس‌جمهوری در آزادسازی سواحل نظارت کنند

بهادری جهرمی تأکید کرد: از اصحاب رسانه و مردم عزیز دعوت می‌کنم برای اجرای دستور رئیس‌جمهور در آزادسازی سواحل دریای در جنوب و شمال نظارت کنند و هرجا دستور اجرا نشده گزارش کنند تا سریعا از سوی دستگاه مربوطه اقدام شود. هم زمان پیگیری برای آزادسازی سواحل شمالی در سواحل جنوبی نیز این امر پیگیری می‌شود. در این راستا ۱۰ کیلومتر از جزیره قشم هم آزادسازی می‌شود. همکاری خوبی بین نهادها در این زمینه صورت گرفت. در راستای رهاسازی یا مقدمات لازم در این زمینه داشتند. صدا و سیما و نیروهای مسلح به این اقدام پیوستند‌ و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. برای تکمیل این دستور، رئیس جمهور دستور دیگری هم دادند که در نحوه آزادسازی مدیریت صورت گیرد؛ وزیر کشور متولی این امر شد. در راستای اجرای دستور رئیس جمهور نظارت مردمی و رسانه‌ای هم باید داشته باشیم.

آمار تزریق دوز سوم واکسن قابل قبول نیست

وی در خصوص مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا نیز گفت: تدابیر اتخاذ شده در ستاد کرونا به صورت هفتگی گزارش می‌شود. از ابتدای شناسایی امیکرون در آفریقا اقدامات لازم در کشورمان و برای محدودسازی سفرهای خارجی صورت گرفت. علی‌رغم همراهی در تزریق دوز اول و دوم، آمار تزریق دوز سوم قابل قبول نیست. مردم و دولت باید پا به پای هم در این زمینه همراه باشند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ممنوعیت‌های لازم اتخاذ شده است، افزود:‌ برای تصمیم‌گیری در ستاد کرونا از تجربیات دو سال گذشته چه در زمینه سلامت، چه اقتصادی و چه آموزش استفاده شد. به مسئولین استانی اختیار داده شده که هر استانی با توجه به شرایط خودشان تصمیم‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه امسال سود سهام عدالت بیش از ۲.۵ برابر میزانی است که تاکنون پرداخت شده است، گفت: برای هر سهامدار ۵۳۰ تا ۵۵۰ هزار تومان سود سهام پرداخت می‌شود و کسانی که سهام عدالت خود را تکمیل کرده باشند، دو برابر این رقم یعنی تقریباً یک میلیون تومان سود دریافت خواهند کرد که جمع سود یک خانواده چهار نفره، حدود دو میلیون تومان می‌شود که یک هدیه دهه فجری برای دارندگان سهام عدالت خواهد بود.

برنج خارجی از ۱۲ تا ۲۰ هزار تومان و برنج ایرانی حدود ۴۰ هزار تومان در سامانه هوشمند موجود است

وی در خصوص افزایش قیمت کالاهای اساسی نیز گفت: برای میوه شب عید و کالاهای اساسی تدابیر لازم در ستاد تنظیم بازار اتخاذ شد. سازمان تعاون روستایی با همراهی سازمان میادین و اتحادیه میوه و تره بار متولی شدند. ذخایر موجود است و در این زمینه نگرانی وجود ندارد. خرمای ماه رمضان هم تامین شده است . نظام توزیع هم مدیریت شده پیش می رود. از شهرداری تهران برای همکاری نزدیک تشکر می‌کنم. علاوه بر این توزیع هوشمند هم داریم و در شب عید این روند تداوم خواهد داشت.

بهادری جهرمی در خصوص برخی اقلام همانند برنج و سیب زمینی هم با خشکسالی رو به رو بودیم‌ ۲۰ درصد به نسبت نیاز کمتر تولید صورت گرفته و عده‌ای از خشکسالی سوداگری می‌کنند. دولت نسبت به این موضوع حساسیت و واکنش سریع نشان می‌دهد‌. در حال حاضر برنج خارجی از ۱۲ تا ۲۰ هزار تومان و برنج ایرانی حدود ۴۰ هزار تومان در سامانه هوشمند موجود است. بقیه هم با واردات از سوی جهادکشاورزی کنترل می‌شود. مصرف‌کنندگان نیز در مقابله با سوداگران همراهی لازم را داشته باشند.

برخی اصرار دارند همه چیز را به خارج از کشور گره بزنند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فروش نفت ربطی به این دولت ندارد و با وجود رفتن ترامپ اتفاق افتاد، گفت: برخی اصرار دارند همه چیز را به خارج از کشور گره بزنند. بیش از یک‌سال است که دولت در ایالات متحده تغییر کرده و هشت ماه پایانی دولت قبل، همدوره با دولت جدید آمریکا بوده است. ببینید وضعیت فروش نفت، تأمین و تخصیص ارز در دولت قبل چگونه بود و در این دولت چگونه است؟ آیا عرضه بیشتر بود یا تقاضا؟ همین مثال را در حوزه واردات واکسن هم داریم. آیا واردات واکسن به این شیوه و میزان انجام شده است؟ اصرار نداشته باشیم که دستاوردهای مدیران و حوزه دیپلماسی خودمان را نگوییم. ایرادی ندارد دستاوردها و نکته‌های مثبت را بگوییم چون آورده‌های مثبت در حوزه دیپلماسی متعلق به همه است.

دعوت از رئیس‌جمهوری برای شرکت در مجمع سران اوپک گازی صورت گرفته است و احتمال حضور رئیس جمهوری وجود دارد

سخنگوی دولت در رابطه با اینکه تا پایان سال رئیس‌جمهور چند سفر به خارج از کشور و با چه اهدافی خواهد داشت؟ اظهار کرد: دولت از هیچ فرصتی برای نقش آفرینی در اجلاس‌های جهانی و منطقه‌ای فروگذار نخواهد کرد. دیدارها و سفرهای دوجانبه‌ای در پیش خواهد بود، دعوت از رئیس‌جمهور برای شرکت در مجمع سران اوپک گازی صورت گرفته است و احتمال حضور رئیس جمهور وجود دارد.

توافق موقت در دستور کار ایران نیست

وی در خصوص انتشار خبری مبنی بر لغو برخی تحریم‌های آمریکا، گفت: هیچ تغییری در سیاست ایران اتفاق نیافتاده و نخواهد افتاد و توافق موقت در دستور کار ایران نیست و نخواهد بود. پیش از این هم اعلام کردیم توافق خوب با تضمین کافی قطعا در دسترس است و دولت ایران با جدیت مصمم است تا به نتیجه موثر برسد و طرف مقابل نیز باید در عرصه اقدام و عمل همین موارد را نشان دهد.‌

سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای حذف دهک‌های بالا گفت: حذف یارانه دهک‌های پر درآمد متأثر از نظام توزیع یارانه است. بخشی از یارانه به‌صورت نقدی توزیع می‌شود و در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد که همین الآن هم دهک‌های پردرآمد حذف شده‌اند. قانونگذار، هم در بودجه سال گذشته و در سال بودجه سال ۱۴۰۱ تصویب کرده که دهک‌بندی خانوارها باید به‌طور مستمر به‌روزرسانی شود که این اتفاق هم خواهد افتاد. توزیع یارانه غیرنقدی هم جزء معایب نظام توزیع یارانه است و معمولاً در این شرایط پُرمصرف‌ها یارانه بیشتری مصرف می‌کنند که منتظر تصمیم مجلس در این زمینه هستیم.

وی در خصوص ناعدالتی در نظام پرداخت حقوق میان کارمندان دولت، بیان کرد: دولت اهل شنیدن سریع حرف‌ها و خواسته‌های به‌حق است. عادلانه‌کردن پرداخت‌ها و مزایای کارکنان یکی از همین مطالبات به‌حق است. رییس جمهور به سازمان اداری استخدامی دستور داده است که لایحه عادلانه کردن پرداخت‌ها را تنظیم کنند. تنظیم و نهایی کردن این لایحه با استفاده از نظرات کارشناسی به صورت شبانه‌روزی پیش می‌رود.

در زمینه بنزین قرار نیست هیچ گونه تغییر نرخی صورت گیرد

وی در خصوص چگونگی اجرای طرح تغییر سهمیه‌بندی بنزین در جزایر کیش و قشم نیز گفت: نامه‌ای به اشتباه در این زمینه منتشر شده است در حالی که این طرح در مرحله تحقیقات اجرایی یا آکادمیک بوده است. این امر نیازمند مرحله‌های اجرایی و روی زمین بوده است که ابلاغ شده بود تا در دو جزیره مذکور برنامه‌ریزی‌های اجرایی صورت بگیرد. برنامه‌ریزی‌های بسیاری صورت گرفته است و محوریت این کار هم با زیرمجموعه وزارت اقتصاد است با همکاری وزارتخانه‌های نفت و ارتباطات و مابقی دستگاه‌های مرتبط دارند. تعاملات لازم میان سازمان هدفمندی یارانه‌ها و نهادهای مسئول صورت گرفته است و طراحی‌های اجرایی تکمیل شده است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه این طرح در خود جزیره کیش هم اجرا نشده است، افزود: طبیعتاً هر زمان به صورت آزمایشی هم قرار باشد در جزایر قشم و کیش انجام شود، از سوی مقامات محلی و ملی که وزارت اقتصاد باشد اطلاع‌رسانی می‌شود. در این طرح هیچ‌گونه تغییر نرخی در زمینه بنزین چه نرخ یارانه‌ای و چه آزاد قرار نیست، صورت گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار