مجلس دانشآموزی، برگ بنده دانشآموزان در فعالیتهای اجتماعی آینده است
ارومیه (پانا) - سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان آذربایجانغربی گفت نمایندگان مجلس دانشآموزی بعد از اتمام دوره نمایندگی افرادی موفق و کارآمد در حوزههای تخصصی هستند و عموماً یک گام جلوتر از هم نوعان خود در مباحث مختلف اجتماعی قرار دارند.
سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی در گفت و گو با پانا نمایندگان مجلس دانش آموزی را عصاره دانش آموزان فعال در حوزه پرورشی و فرهنگی خواند و گفت: «بخش بزرگ فعالیت های فرهنگی و تربیتی نظام تعلیم و تربیت در تشکل های دانش آموزی شکل می گیرند، تشکل هایی که برای تک تک آنها برنامه ریزی های دقیق تربیتی صورت گرفته است. مجلس دانش آموزی یکی از مهم ترین بخش های تشکل های دانش آموزی و در واقع عصاره دانش آموزان فعال در حوزه پرورشی و فرهنگی به حساب می آید.
حسن رحمانی گفت: تصمیم سازی برای دانش آموزان و بررسی مشکلات این قشر توسط نمایندگانی از جنس خودشان در مجموعه ای با عنوان مجلس دانش آموزی یک حس مثبت و البته قابل قبول برای دانش آموزان است، تقویت این مجموعه باید در اولویت متولیان نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد.
رحمانی با اشاره به تأثیر مجلس دانش آموزی در آینده دانش آموزان گفت: «روند برگزاری انتخابات از مدرسه تا مجلس دانش آموزی یک پروسه تربیتی بزرگ محسوب می شود که موجب تقویت حس مسئولیت پذیری، مشارکت جویی، مشورت پذیری و کارگروهی در کنار تمرین یک دموکراسی در بعد کوچک نیز است.»
وی ادامه داد: «دانش آموزان عضو مجلس دانش آموزی که مشاوران جوان مدیران کل و همچنین وزیر آموزش و پرورش به حساب می آیند بعد از اتمام دوره نمایندگی افرادی موفق و کارآمد در حوزه های تخصصی هستند و عموماً یک گام جلوتر از هم نوعان خود در مباحث مختلف اجتماعی قرار دارند.»
سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی به روزرسانی فعالیت های مجلس دانش آموزی را موجب بهبود عملکرد این مجموعه خواند و گفت: «هر مجموعه ای پس از چند سال فعالیت و با تغییر نگرش جامعه، دستخوش تغییراتی در بدنه و عملکرد خود می شود، مجلس دانش آموزی نیز برای بقا و تقویت جایگاه خود نیازمند تغییر با هدف افزایش بهره وری وارتقاء سطح فعالیت با رویکرد دانش آموز باوری و دانش آموز محوری است؛ جامعه امروز افکار و برنامه های همگام با تغییرات نگرش ها را می طلبد.»
نایب رییس اول نهمین دوره مجلس دانش آموزی نیز در گفت و گو با پانا در رابطه با کارکردهای مجلس دانش آموزی و نقش آن در تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان گفت: «مجلس دانش آموزی در سال ۱۳۸۰با رویکرد و اهداف مطالبه گری و گفتمان سازی و نقشی مشورتی در وزارت آموزش و پرورش و زیر مجموعه سازمان دانش آموزی شروع بکار کرد.»
پیام عزیز گفت: «در هر جامعه ای نقش پذیری و ایفای مسئولیت جزو آرمان هایی است که گاه دچار مشکل می شود، در راستای تقویت مثبت این امر مهم و همچنین در جهت ایفای نقش شوراهای دانش آموزی در اجرای سند تحول بنیادین و بکارگیری دانش آموزان در نقش های دموکراسی و سیاسی و آشنایی و ارتباط آنان به تحولات و تصمیم گیری کشور، مجموعه ای با عنوان مجلس دانش آموزی در حال فعالیت است.»
عزیز که در سمت معاونت کنونی مطالبه گری و گفتمان سازی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی کل کشور در حال ایفای نقش است، افزود: «نمایندگان مجلس دانش آموزی در حقیقت محصول شوراهای دانش آموزی مدارس هستند که طی فرایندهای انتخاباتی به مجلس کشوری راه پیدا می کنند. در حقیقت این مجلس دارای ۱۵۰نماینده دانش آموزی از سراسر کشور اعم از ۷۵دختر و ۷۵ پسر به تفکیک تعداد دانش آموزان هر استان نماینده دارند که ۴نفر ازاین اعضا از اقلیت های دینی و ۲ نفر نمایندگان خارج کشور و ۲ نفر نماینده دانش آموزان استثنایی هستند. همچنین قطب های منطقه ای نیز متشکل از نمایندگان چند استان با برنامه ریزی های مختلف فرهنگی، سیاسی، علمی، اجتماعی با عناوین کمیسیون های مختلف تشکیل داده و در هر کمیسیون به موضوعات تخصصی می پردازند.»
مشاور اسبق وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «حالت اجرایی مجلس دانش آموزی با موضوع و مبحث تدوین سند هر دوره مجلس برنامه ریزی شده است که تمامی موارد آنان زیرمجموعه شورای عالی آموزش و پرورش توسط نمایندگان خود دانش آموزان تصویب شده و به شورای مربوطه جهت اجرا در مدارس ارسال می شود. از جمله این اسناد می توان به سند حقوق دانش آموزی دوره هشتم، سند سلامت روان دانش آموزان در مدرسه دوره نهم اشاره کرد.»
عزیز، نقش مجلس دانش آموزی در تربیت سیاسی و اجتماعی نمایندگان فعلی و کنونی را مهم بیان کرد و افزود: «با نیم نگاهی به جایگاه کنونی نمایندگان اسبق و موفق مجلس دانش آموزی میتوان به نقش موثر آنان در مناطق مختلف کشور پی برد؛ چرا که هر نماینده امروز به تربیت سیاسی خود می پردازد و بینش خود را نسبت به وقایع و حقایق جامعه افزایش می دهد، در جلسات با مقامات عالی کشور حضور دارد و مطالبه گری می کند و تمام این موارد باعث ارتقای سطح کیفی و معنوی فرد می شود و آنان را بیشتر برای حضور در مسوولیت های بالاتر آماده می کند.»
دبیر کانون همبستگی جوانان جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: «بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب مبنی بر تمدن سازی و انقلابی جدید از جنس جوان را می توان در مجلس دانش آموزی به عینه مشاهده کرد. گرچه موانعی در این راه وجود دارد اما همین مطالبه گری هایی که امروز در مجلس دانش آموزی صورت می گیرد، همان مساله مهمی است که در بیانیه گام دوم به آن اشاره شده است و این موارد نوید دهنده آینده روشن تر از منظر بهره گیری از ظرفیت جوانان ایرانی در کشور و در مسایل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره است.»
عزیز با ارائه پیشنهاداتی در زمینه بهبود فعالیت های مجلس دانش آموزی اظهار کرد: «لازم است که نشست های مجلس بیشتر توسعه پیدا کند و تمامی مسوولان در نقاط کشور در راستای مطالبات و پیشنهادات نوجوانان تلاش کنند.»
وی درباره تمام اسناد مجلس دانش آموزی هم گفت: «لازم است شورای عالی آموزش و پرورش و دبیرخانه مجلس دانش آموزی در این امر مستحکم تر از پیش کار را ادامه دهند و آن دسته اسنادی که حاصل اوایل دوران مجلس دانش آموزی است، به اجرا و پیگیری گذاشته شود.
عزیز بااشاره به حیات طیبه و سند تحول بنیادین ادامه داد: «رسیدگی به مسایلی که دانش آموزان با آن درگیری ذهنی دارند از قبیل کنکور سراسری، انتخاب رشته تحصیلی، آسیب اجتماعی مدارس، ناشادابی مدارس، عدالت آموزشی و سایر موارد نیز باید مورد توجه مسوولان باشد.»
ارسال دیدگاه