تصویب لایحه موافقت‌نامه خدمات هوایی بین ایران و صربستان

قالیباف: ابتدا مقاوله‌نامه‌ها باید در مجلس تصویب شده و سپس دولت امضا کند و پیش از هیچ توافقی، اسناد مبادله نمی‌شود

تهران (پانا) - نمایندگان مردم در مجلس لایحه موافقتنامه خدمات هوایی بین دولت ایران و صربستان را به تصویب رساندند.

کد مطلب: ۱۲۵۴۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد
تصویب لایحه موافقت‌نامه خدمات هوایی بین ایران و صربستان

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه ۱۸ بهمن‌) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه موافقتنامه خدمات هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری صربستان، با این لایحه با ۱۶۰ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع ۱۹۲ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در ماده واحده این لایحه آمده است: موافقتنامه خدمات هوایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری صربستان مشتمل بر یک مقدمه، بیست ماده و یک ضمیمه به شرح پیوست، تصویب و به دولت اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

بر اساس تبصره آن؛ در اجرای این موافقتنامه و اصلاحات بعدی آن رعایت اصول هفتاد و هفتم (۷۷)، یکصد و بیست و پنجم(۱۲۵) و یکصدو سی و نهم (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

عبدالجلال ایری در تشریح این موافقتنامه گفت: این موافقت‌نامه با حضور دستگاه‌های ذیربط و کارشناسان در کمیسیون عمران مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد و دارای ۲۰ ماده است که براساس آن رعایت اصول ۷۷، ۱۲۵ و ۱۳۹ قانون الزامی است و برای امکان ایجاد سوخت‌گیری و تبادلات دو کشور تردد به اروپا و برخی مواردی که به نفع دولت است، نیازمند موافقت‌نامه‌ای بودیم که در قالب این موافقت‌نامه به دولت اجازه داده می شود به این موارد ورود کند و چارچوب توافق‌نامه بین‌المللی است.

احد آزادی‌خواه در ادامه در اخطاری با استناد اصل ۱۲۵ قانون اساسی در مورد این توافق نامه گفت: در هیچکدام از توافق نامه‌ها، اصل تقدم و تأخر رعایت نمی شود، یعنی اول مجلس باید تصویب و سپس دولت امضا کند، اما دولت نخست امضا کرده و سپس رعایت برخی بندها را الزامی می کند، بنابراین نیاز است مقاوله‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌ها قبل از امضای دولت در مجلس تصویب شود.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: براساس اصل ۷۷ که در مورد تصویب موافقت‌نامه‌ها و مقاوله‌نامه‌های بین‌المللی است، ابتدا مقاوله‌نامه‌ها باید در مجلس تصویب شده و سپس دولت امضا کند و پیش از هیچ توافقی، اسناد مبادله نمی‌شود. در حال حاضر در مجلس این روال رعایت می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار