تصویب یک فوریت حذف شرط تایید نما برای صدور پروانه ساخت

تهران (پانا) -– اعضای شورای شهر تهران با یک فوریت لایحه‌ای که براساس آن صدور پروانه اولیه ساختمانی منوط به تایید کمیته نما نمی‌شود موافقت کردند. شهرداری معتقد است با تصویب این لایحه روند صدور پروانه چند ماه کاهش پیدا می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۵۴۰۱۱
لینک کوتاه کپی شد
تصویب یک فوریت حذف شرط تایید نما برای صدور پروانه ساخت

در جلسه امروز شورای شهر تهران لایحه اصلاحیه تبصره شش بند ب ذیل ماده ۴ مصوبه طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر تهران در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

شهاب الدین صابونچی، نماینده شهرداری با بیان اینکه تاییدیه کمیته نما باعث طولانی شدن فرایند صدور پروانه می‌شد گفت: درخواست داریم که صدور پروانه اولیه منوط به تایید کمیته نما نشود که این مساله چند ماهیی فرایند صدور پروانه را تسریع می‌کند.

در ادامه جعفر شربیانی تذکری داد و گفت: یکی از موضوعاتی که شورای ششم از ابتدا به آن توجه ویژه داشت موضوع تصریح صدور پروانه بود. این لایحه به ظاهر در این راستا است و هرچه که زمان صدور پروانه را کوتاه کند قابل قبول است و باید از آن جمایت کنیم.

او در ادامه با اشاره به ساختار کمیته‌های نما گفت: در شهرداری از نظر ظرفیت به حدی از منابع انسانی تحصیلکرده برخوردار است که از خود کارکنان شهرداری در کمیته‌های نما استفاده کند.

پس از صحبت‌های شربیانی سروری درخواست رای گیری کرد، اما تشکری هاشمی به عنوان مخالف درخواست صحبت داشت که سروری متوجه آن نشد و به شوخی گفت: ما عجله داریم تصویب کنیم و مخالفین را نمی‌بینیم.

جعفر تشکری هاشمی در مخالفت با این لایحه گفت: شهرداری‌های مناطق برای نما فرم‌های تیپ گذاشتند و می‌گویند نما نزدیک به اینها و یا یکی از اینها باشد و شهر را به یک شهر کلیشه‌ای تبدیل کرده و یک الگوی اجباری قرار دادند. اینکه بگویند باید تابع یکی از این موارد باشید اصل غلطی است. داخل خانه‌ها به ما ربطی ندارد اما نمای بیرون متعلق به همه‌ی مردم شهر است و شهرداری در غالب طرح‌های مشخص خواسته عیننا همان‌ها اجرا شود و به همین دلیل پیشنهاد می‌دهم یک فوریت تایید نشود و به معاونت شهرسازی برگشت داده شود تا درباره نماها تصمیم بگیرند.

سروری مطالب تشکری هاشمی را ورود به محتوا دانست و گفت باید درباره فوریت نظر دهید.

در ادامه سوده نجفی به عنوان موافق لایحه گفت: صدور پروانه باعث تسهیل در اجرای امور مردم می‌شود و در نتیجه فوریت دارد و باید موافق باشیم تا به زودی این کار انجام شود.

مهدی عباسی در ادامه در تذکری گفت: چنین لایحه‌ای اصلا فوریت ندارد. خودم به فوریت رای خواهم داد اما به هیچ وجه فوریت ندارد. تعریف فوریت مشخص است. الان صدور پروانه ساختمانی به صورت موازی در شهرداری با فرایند رسیدگی به نما انجام می‌شود و در انتظار نما نیست. چالشی در نما داریم که جدی است؛ کمیته نما نیاز به بازنگری دارد و برای این منظور ۵ جلسه تخصصی برگزار شده است.

او ادامه داد: باید مصوبه نما را اصلاح کنیم. از نظر تخصصی این اقدام نه تنها کمک نمی‌کند بلکه آشوب و گرفتاری هم دارد. الان به صورت اساسی هم اگر فوریتی برای رسیدگی باشد بازنگری در کمیته چند نفره نما است که با حضور نمایندگان خارج از شهرداری تشکیل می‌شود.

علی‌اصغر قائمی نیز درباره لایحه مذکور گفت: نما حق شهر و حقوق عامه است. برای تسریع در کار برخی از موضوعاتی که از حساسیت برخوردار هستند را فدای تسریع نکنیم. چون نما حق عامه است باید با حساسیت بیشتری بررسی شود و با فوریت نمی‌شود آن‌ها بررسی کرد.

مهدی عباسی در ادامه به نکته‌ای اشاره کرد و گفت: میانگین رسیدگی به نمای ساختمان‌ها عدد بالایی نیست که بگوییم در فرایند کلی دو سال صدور پروانه به‌گونه‌ای است که به صدور پروانه لطمه می‌زند. از طرفی پرونده نما به‌صورت موازی انجام می‌شود و در انتطار قرار نمی‌گیرد. حتی به معاونت شهرسازی نامه زدیم که برخی از فرایند کمیسیون ماده ۷ نیز به‌صورت موازی انجام شود.

او ادامه داد: اگر قرار باشد فوریتی را رسیدگی کنیم خواهش می‌کنم ما را غریبه ندانند، ما هم تجربه اندکی داریم و قبل از آن به ما بگویند. سه خط لایحه نوشتن ساده است، اما توقع داریم شهرداری وقتی لایحه می‌آورد حتی در ویرگولی دست نبریم. آلان می‌خواهیم وارد ماهیت این لایحه بشویم که می‌گوید از صدور پروانه خارج شود و در تعهد محضری برای سقف اول برود. این یعنی قابل‌اجرا نیست و پایان کارها بلاتکلیف می‌ماند، ضوابط تغییر می‌کند، شکل‌های کمیته‌ها به هم می‌ریزد.

عباسی گفت: آلان می‌گوییم پروانه می‌دهیم و بعد ببینیم که می‌خواهی نما چه بزنی. هرکسی می‌گوید نما منفصل از ساختمان است معماری را نمی‌شناسد. نما جزئی از ساختمان است. اگر فوریتی در اصلاح بود در کمیته نما است که نیازمند بازنگری است.

حمیدرضا صارمی، معاون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در دفاع از یک‌فوریت لایحه‌ای که شهرداری ارائه داد گفت: بحث ما بر روی کیفیت نما نیست. ما در محتوا بیشتر مشکل‌داریم؛ اما آلان صدور پروانه منوط به تائید کمیته نما است. در یک کمیته نما، برای صدور نما ۱۶ مرتبه رفت‌وبرگشت صورت گرفته است. فرایند بررسی مدت‌زمان اجرای حداقل صدور پروانه، فرایندهای منطقه و دفاتر خدمات ۸۵ درصد وزن اجرائی است، فضای سبز ۳ درصد، آتش‌نشانی ۳ درصد، کمیته نما و اجرای خاک ۶ درصد زمان وزن اجرائی رادارند.

در پرونده‌های زیر ۵۰۰ متر زمان اجرا ۳۰ روز طول کشیده است. ما سیاست‌های شورای شهر را اجرا می‌کنیم. اینکه نگفتیم ترکیب نما را به هم بزنید، آن قدر شرایط را سخت کردیم که امروز تاکسی پروانه نگیرد اجرای کلنگ زنی نمی‌دهیم، می‌گوییم تا پایان سقف اول، نه پایان سفت‌کاری که سه ماه طول می‌کشد این اجازه را بدهیم.

این تعهد ما است که در ترکیب نما تا دو هفته آینده لایحه را روی میز شما بگذاریم. ۲۲ منطقه با ۲۲ رویکرد و ۷۰ گونه نما شهر را بر هم می‌ریزد. اینکه سیمای شهر مغشوش است درست است؛ اما درخواست دارم در بحث محتوا به شهرداری تهران کمک کنید.

مهدی عباسی در واکنش به صحبت‌های صارمی از او سوال کرد که میانگین تخریب و نوسازی چقدر است که صارمی ان را ۳۶۵ روز اعلام کرد. بعد گفت: در این یک سالی که برای تخریب و نوسازی و دو سالی که برای صدور پروانه زمان می‌رود، تنها صدور پروانه منوط به تائید کمیته نما است و مراحل می‌تواند پیش برود.

او سوال دیگری از صارمی پرسید که اعلام کردید ۱۶ بار یک نود رفت و برگشت داشته و گفت: تکلیفی را برای شهرداری مشخص کردیم که بازگشت‌های تکراری پارامتریک شود و جلوی آن گرفته شود و کسی که این کار را می‌کند به عنوان خاطی با آن برخورد شود. یک گزارش دهید که در این سه ماه چه کار کردید. راه جلوگیری از عودت پاک کردن صورت مساله نیست. صورت مساله نما را پاک کنیم و بگوییم بعدا با تعهد محضری بیاید. این کار الزام اوری نیست و پایان کار ساختمان می‌ماند و بلاتکلیفی به بار می‌آورد. اگر دنبال تسریع فرایند صدور پروانه هستید روی نکته‌ای که اصلا به شما کمکی نمی‌کند دست نگذارید. برای تکریم ارباب رجوع و جلوگیری از رانت باید در کمیته نما اصلاحیه انجام دهیم؛ اما به احترام شما به فوریت رای می‌دهیم و سعی می‌کنیم در جلسات شما نیز حضور داشته باشید تا به این موضوع رسیدگی شود.

اعضای شورای شهر تهران در نهایت به فوریت این لایحه رای مثبت دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار