آیین‌نامه اجرایی مدارس چه اهدافی دارد؟

تهران (پانا) - مدیر کمسیون اساسنامه و مقررات تحصیلی شورای‌ عالی آموزش‌ و پرورش اهداف آیین‌نامه اجرایی مدارس را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۳۹۱۳
لینک کوتاه کپی شد
آیین‌نامه اجرایی مدارس چه اهدافی دارد؟

میز گفت‌وگوی تخصصی با موضوع تبیین آیین‌نامه اجرایی مدارس ویرایش سال 1400 ویژه کارکنان سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی، رؤسای ادارات آموزش‌ و پرورش استثنایی استان‌ها و مدیران مدارس استثنایی با حضور حسین ریاحی‌نژاد مدیر کمیسیون اساسنامه و مقررات تحصیلی شورای‌ عالی آموزش‌ و پرورش برگزار شد.

حسین ریاحی نژاد مدیر کمسیون اساسنامه و مقررات تحصیلی شورای‌ عالی آموزش‌ و پرورش در این نشست که از شبکه شاد نیز پخش شد، گفت: آیین‌نامه اجرای مدارس دارای 8 فصل شامل «کلیات»، «راهبری و مدیریت»، «مقررات دانش‌آموزی»، «برنامه درسی و پژوهش»، «بهداشت، سلامت، فضا، تجهیزات، فناوری و ایمنی»، «امور مالی»، «منابع انسانی» و «سایر موارد» است.

وی به اهداف آیین‌نامه اجرایی مدارس اشاره کرد و گفت: «ارتقای جایگاه مدرسه به‌عنوان کانون اصلی تعلیم‌وتربیت» ، «تمرکززدایی و کاهش وابستگی مدارس به ادارات»، «شفاف‌سازی و پاسخ‌گو کردن مدارس در قبال تصمیم‌ها» ، «افزایش انعطاف‌پذیری و بهبود ارتباطات درون مدرسه‌ای» و «توسعه مشارکت‌جویی و مشارکت‌پذیری عوامل سهیم و مؤثر مدرسه» از جمله اهداف آیین‌نامه اجرایی مدارس است که در فصل کلیات آورده شده است.

ریاحی نژاد با بیان اینکه فصل دوم آیین‌نامه اجرایی مدارس به تشریح وظایف ارکان مدرسه پرداخته است، گفت: ارکان مدرسه شامل مدیر، شورای مدرسه، شورای معلمان، شورای دانش‌آموزی و انجمن اولیاومربیان است.

وی افزود: وظایف مدیر مدرسه شامل «رهبری»، «برنامه‌ریزی»، «سازماندهی»، «نظارت و ارزشیابی» و «اجرا و پشتیبانی» است.

مدیر کمیسیون اساسنامه و مقررات تحصیلی شورای‌عالی آموزش‌وپرورش در ادامه به مقررات دانش‌آموزی در فصل سوم اشاره کرد گفت: حداقل سن ثبت‌نام در پایه اول دبستان 6 سال تمام است و در آیین‌نامه سال جاری ثبت‌نام در پایه اول ابتدایی برای متولدین مهرماه با تشخیص شورای مدرسه مشروط به وجود ظرفیت امکان‌پذیر شده است.

وی افزود: هم چنین در این فصل شرایط سنی در مقاطع مختلف تحصیلی، شرایط ثبت‌نام و ادامه تحصیل، تشکیل پرونده دانش‌آموزان، تعیین پایه، انتقال دانش‌آموزان، تسهیلات ویژه برای دانش‌آموزان، مقررات انضباطی و وظایف دانش‌آموزان، تشویق و آگاهی‌بخشی و لباس و پوشش آورده شده است.

ریاحی نژاد گفت: در فصل چهارم آیین‌نامه اجرایی مدارس، مواردی مانند تنظیم برنامه هفتگی، تعطیلی اضطراری مدارس، زمان هر جلسه، اجرای درس تربیت‌بدنی، تولید محتوای الکترونیک، مراسم آغازین مدرسه و نماز، منابع و مواد آموزشی، ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی و پژوهش دیده شده است.

مدیر کمیسیون اساسنامه و مقررات تحصیلی شورای‌عالی آموزش‌وپرورش با بیان اینکه فصل چهارم به «بهداشت و سلامت» ، «فضا و ایمنی» و «تجهیزات و ایمنی» پرداخته است، گفت: فصل پنجم به امور مالی مدرسه نظیر برداشت از حساب مدرسه و نحوه هزینه کرد منابع مالی، شورای مالی مدرسه، ثبت عملیات مالی مدارس، ثبت دارایی‌ها و تجهیزات مدرسه در سامانه اموال پرداخته است.

وی افزود: در فصل هفتم به منابع انسانی شامل «انتخاب، انتصاب»، «آموزش و توانمندسازی»، «امنیت شغلی و حرفه‌ای»، «مرخصی و زمان حضور»، «آراستگی، پوشش و لباس» اشاره شده است.

ریاحی نژاد در پایان گفت: فصل هشتم آیین‌نامه اجرایی مدارس شامل رعایت هنجارهای جامعه و نظم و انضباط اداری، حقوق شهروندی، «تهیه منشور اخلاقی مدرسه»، «تعطیلی مدارس اقلیت‌های رسمی»، «ورود بازرسان و ناظران به مدرسه»، «انتخابات»، «اردوهای دانش‌آموزی» و «تأیید کارنامه‌ها و مدارک تحصیل» است.

شایان ذکر است مدیر کمیسیون اساسنامه و مقررات تحصیلی شورای‌عالی آموزش‌وپرورش برای هریک از عناوین مندرج در آیین نامه اجرایی مدارس توضیحات مبسوط ارائه داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار