پانا گزارش می‌دهد؛

داستان تکراری خرابی پله‌های برقی و عابران خسته؛ کسی مسئولیت این پل‌ها را نمی‌پذیرد

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران می‌گوید وضعیت پله‌های برقی سطح شهر مناسب نیست و باید به این پله‌ها دائما رسیدگی شود تا دقیقه‌ای متوقف نشوند.

کد مطلب: ۱۲۵۳۶۱۳
لینک کوتاه کپی شد
داستان تکراری خرابی پله‌های برقی و عابران خسته؛ کسی مسئولیت این پل‌ها را نمی‌پذیرد

دو ماه است که کرکره فلزی پل مکانیزه عابر متروی شهید باقری کشیده و قفل است. عابران پیاده از همان پله‌های سابق بالا و پایین می‌روند. برای تردد از این بزرگراه راهی جز بالارفتن از این پل‌ها نیست. تردد از عرض بزرگراه هم غیرممکن است و عابران سالمند هم با سختی پل‌های فلزی را بالا می‌روند به امید روزی که کرکره آبی پله برقی باز شود.

این تنها پل برقی خاموش شده پل‌های عابر نیست. خیابان‌هایی که برای تردد سریع خودروها حصارکشی شده‌اند و عابران را به بالای آسمان فرستاده‌اند کم نیستند.

پل برقی پل عابر خیابان کریمخان مقابل داروخانه 13 آبان نیز که بسیاری از عابرانش بیماران و افراد سالمند هستند در بسیاری از مواقع خراب است. این اتفاق تقریبا از هفته اول بهره‌برداری از این پله‌ها آغاز شد. این که هر 4 پله برقی این پل همزمان در کل روز سالم باشند، یکی از خواسته‌های ساکنان این منطقه است.

پله‌های برقی پل عابر پیاده میدان هفت تیر که صدای ناله‌هایش مدت‌ها عابران پیاده این منطقه را نگران کرده بود نیز سرانجام از حرکت ایستاد. صدای دلخراش این پله‌های برقی تا کوچه‌های اطراف می‌رفت.

پله‌های برقی خراب پل‌های عابر پیاده تصویر تکراری و قدیمی در محلات تهران است. مسئولیت این پل‌های مکانیزه با معاونت حمل و نقل و ترافیک است و قرار است به‌زودی به معاونت خدمات شهری منتقل شود.

مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به پانا می‌گوید:‌ «براساس تصمیم مدیریت شهری با توجه به اینکه درآمد پیش‌بینی شده برای نگهداری پل‌های عابر مکانیزه از محل تبلیغات و سازمان زیباسازی تامین می‌شود، قرار بر این شد که کار نگهداری این پل‌های عابر مکانیزه از طریق معاونت خدمات شهری انجام شود، زیرا نگهداری این پل‌ها نیز، کار تخصصی حوزه حمل و نقل و ترافیکی هم نیست.»

وی ادامه می‌دهد: «این تصمیم ابلاغ شده و درحال انتقال مسئولیت از سازمان حمل و نقل به معاونت خدمات شهری هستیم.»

معاون شهردار تهران درخصوص اینکه چه زمانی این انتقال مسئولیت صورت می‌گیرد هم توضیح داد: «این جلسات در حال برنامه‌ریزی است و طی هفته‌های آینده این اتفاق می‌افتد دلیل آن هم یک سری قراردادهای بازی است که وجود دارد و تا این قرار دادها بسته و صورت وضعیت‌هایشان مشخص شود این روند ادامه دارد.»

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل هم با تایید اینکه وضعیت پله‌های برقی سطح شهر مناسب نیست به پانا می‌گوید:‌ «گزارش‌های خرابی زیادی از پل‌های برقی پل‌های عابر به دست ما می‌رسد. گزارشی در این رابطه در کمیسیون حمل و نقل تهیه شده که حتما این گزارش را در آینده بسیار نزدیک به شهردار تهران خواهیم داد و پیگیری‌های جدی برای اینکه بتوانند این موانع و اشکالات را در نگهداشت پله‌های برقی مرتفع کنند انجام می دهیم.»

وی ادامه می‌دهد:‌ «مهم نیست که معاونت حمل و نقل مسئول این کار است یا معاونت خدمات شهری بلکه مهم این است که این پله‌های برقی لحظه‌ای نباید رها شوند. این پله‌ها مستهلک می‌شوند، عمر کاری‌شان به اتمام می‌رسد. قطعات معیوب می‌شوند و اگر اینها به موقع تعمیر نشود، می‌تواند حادثه‌ساز باشند یا برای مردم ایجاد زحمت کند. خیلی از افراد مُسن نمی‌توانند پله‌های معمولی را بالا بروند و باید بتوانیم برای آنها پله برقی‌ها را تدارک ببینیم. »

تشکری هاشمی درخصوص اینکه برخی پل‌های برقی که به تازگی بهره‌برداری شده هم دچار مشکل می‌شوند هم گفت:‌ «وسایل برقی و مکانیکی هر لحظه می‌توانند دچار نقص شوند، اما نگهداری آنها مهم است. خاطرم است در گذشته هر تعداد پله برقی به یک پیمانکاری سپرده می‌شد. پیمانکار موظف بود دائما سرکشی کند و این اجازه وجود نداشت که خرابی این پله‌ها بیشتر از چند دقیقه اتفاق بیفتد. الان هم باید همه اینها را مطالبه کنیم تا مشکل حل شود.»

فرسودگی پله‌های برقی و خرابی گاه و بی‌گاه آنها داستانی تکراری است. زمانی آن را گردن تحریم‌ها می‌انداختند. گاهی هم کیفیت پایین تولیدات داخلی را دلیل خرابی‌ها عنوان می‌کردند اما حکایت اصلی حکایت شهری است که تصمیم‌گیرانش خودروها را بیشتر از عابران دوست دارند. تصمیم‌گیرانی که همیشه عابرانش را برای تردد از عرض خیابان‌های سطح شهر یا به عمق زمین می‌فرستند یا چند متری بالای سطح زمین تا خودروها در خیابان‌های مرکزی شهر تندتر برانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار