به بهانه روز جهانی سرطان:

بررسی انواع سرطان‌های رایج در زنان

جوادآباد(پانا) - کارشناس مامایی و کارشناس ارشد روانشناسی بالینی به مناسبت روز جهانی سرطان از شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان و ابتلا به دیگر سرطان‌‌ها و علائم آنها گفت.

کد مطلب: ۱۲۵۳۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد
بررسی انواع سرطان‌های رایج در زنان

مریم بوبه‌رژ، کارشناس مامایی و روانشناس بالینی با سابقه ۲۹ سال کار، در رابطه با شایع‌ترین سرطان در زنان به پانا گفت: شایع‌ترین سرطان در زنان، سرطان سینه است، شاید علتش این باشد که این سرطان به سن و جنس بستگی دارد، سن زنان که بالاتر می‌رود، امکان بروز این بیماری بیشتر است و از طرف دیگر بحث جنسیت است که در جنس زنانه این سرطان بیشتر از سرطان‌های دیگر است.

وی ادامه داد: سرطان سینه از بروز توده یا تجمع سلول‌های سرطانی در بافت نرم سینه و در مجاری شیری یا پوست سینه اتفاق می‌افتد. اولین و مهمترین علامت آن لمس توده در سینه، درد و ترشحات آبکی و خونی از سینه‌ها، تغییر اندازه‌ سینه و خارش در پوست سینه، فرورفتگی در سینه و لمس توده در زیر بغل‌ است.

بوبه‌رژ افزود: سن ابتلا به آن ۲۰ تا ۲۵ درصد زیر ۵۰ سال و بقیه‌ موارد بالای ۵۰ سال است. در کشور ما کمی در سن پایین‌‌تر مبتلا می‌شوند، در سن ۴٠ سالگی و متاسفانه حتی قبل از ۴٠ سالگی هم این سرطان را داریم.

این کارشناس مامایی با بیان اینکه سرطان رحم نیز در لایه‌های تشکیل‌دهنده رحم اتفاق می‌افتد، شرح داد: سرطان لایه‌های تشکیل دهنده رحم است که سرطان آندومتر شایع‌ترین آن است، زیرا رحم از لایه‌های بافت به نام آندومتر تشکیل می‌شود و بعد لایه‌هایی دارد به نام میومتر و بعد از آن لایه‌ای به نام پریمتر و بیشترین سرطانی که به وجود می‌آید در لایه آندومتر است. از علائم این سرطان خونریزی واژینال غیرطبیعی، جواب تست پاپ اسمیر غیرطبیعی، درد در زمان مراقبت، درد در هنگام قائدگی و در زیرشکم، لکه بینی بعد از نزدیکی و خونریزی بعد از یائسگی هم می‌تواند از علائم آن باشد.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی درباره سرطان تخمدان و علائم آن، بیان کرد: سرطان تخمدان، به دلیل وجود سلول‌های بدخیم در بافت تخمدان است که می‌تو‌اند مربوط به لایه‌های مختلف تخمدان باشد. علائم این بیماری می‌تو‌اند خونریزی‌های نامنظم باشد، خونریزی در حد لکه بینی و یا خون‌ریزی شدید و همچنین باعث بزرگ شدن شکم، لمس توده در شکم و به‌ علت توده‌ای که ایجاد می‌شود تکرر ادرار، احساس ناراحتی در لگن، یبوست، تورم، درد حاد شکم و علائم گوارشی مثل تهوع، سوزش سر دل، آروغ زدن، کاهش وزن و بی‌اشتهایی، آسیت یا آب آوردن شکم، تنگی نفس، تورم شکم، خستگی و درد شکمی و البته در آزمایشات هورمونی‌هم تغییراتی در هورمون‌ها ایجاد می‌‌‌کند‌.

بوبه‌رژ با اشاره به آمار سرطان تیروئید در آمریکا، عنوان کرد: سرطان تیروئید در آمریکا در زنان ۲ درصد و در مردان نیم درصد یعنی در زنان شایع‌تر است، اکثراً بیمار با بروز یک توده قابل‌لمس در ناحیه گردن متوجه بیماری تیروئید می‌شود، این توده ممکن است بدون درد و با رشد تدریجی باشد، سختی در بلع، سختی در تنفس، گرفتگی صدا، خشونت صدا و گاهی دیده می‌شود که افراد دچار درد نیز می‌شوند، معمولاً آزمایشات تیروئیدی در فرد نرمال هستند و ۹۵ درصد افراد مبتلا به سرطان تیروئید شانس ادامه حیات به بیش‌از ده سال پس‌از ابتلا را دارند و می‌تو‌انند به سلامت بازگردند، راه درمان آن همانند دیگر سرطان‌ها برداشتن توده، شیمی‌درمانی و اشعه‌درمانی است.

دانش‌آموز خبرنگار: زهرا شرفی‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار