مدیر انتشارات براق مطرح کرد؛

نمایشگاه مجازی کتاب جان جدید و خون تازه‌ای را به صنعت نشر تزریق می‌کند

تهران (پانا)- صفا امیری با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب موجی از شادی و سرور را به جامعه تزریق کرده و در نوع خود جشنواره‌ای است که در حوزه فرهنگ برگزار شده و پویایی و نشاط در آن بسیار محسوس است، می‌گوید به همین دلیل نیز قطعا برگزاری نمایشگاه مجازی سبب می‌شود که این نشاط در بین خانواده‌ها و فرزندان به وجود آید. لذا از هر جهت که بررسی کنید این رخداد اتفاق مبارک و بسیار خوبی است و جان جدید و خون تازه‌ای را به صنعت نشر تزریق می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۴۸۰۴۷
لینک کوتاه کپی شد
نمایشگاه مجازی کتاب جان جدید و خون تازه‌ای را به صنعت نشر تزریق می‌کند

به گزارش ستاد خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، صفا امیری(مدیر انتشارات براق) ضمن اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اتفاق فرخنده‌ای است، عنوان کرد: برپایی این نمایشگاه به‌ویژه در شرایط کرونایی و با توجه به اینکه فروش کتاب در طول این دوسال دچار افول شدیدی شده، می‌تواند حرکت و توجه جدیدی در بازار کتاب و اقتصاد نشر به وجود آورد، به همین جهت هم من اعتقاد دارم نمایشگاه مجازی کتاب تهران یک رخداد فرخنده‌ است.

وی با اشاره به این‌که همیشه برگزاری نمایشگاه کتاب باعث ایجاد شور و نشاط در بین مردم و دست‌اندرکاران حوزه نشر و کتاب می‌شد، تصریح کرد: نمایشگاه کتاب موجی از شادی و سرور را به جامعه تزریق کرده و در نوع خود جشنواره‌ای است که در حوزه فرهنگ برگزار شده و پویایی و نشاط در آن بسیار محسوس است؛ به همین دلیل نیز قطعا برگزاری نمایشگاه مجازی سبب می‌شود که این نشاط در بین خانواده‌ها و فرزندان به وجود آید. لذا از هر جهت که بررسی کنیم این رخداد اتفاق مبارک و بسیار خوبی است و جان جدید و خون تازه‌ای را به صنعت نشر تزریق می‌کند.

مدیر انتشارات براق با اشاره به اینکه در دوران کرونا خیل عظیمی از ناشران که تا همین اواخر به شکل سنتی کار می‌کردند ناچارا به سمت مجازی شدن پیش رفتند، اظهار کرد: حال که زمینه حضور ناشران در فضای مجازی خود به خود فراهم شد، با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب دسترسی مخاطبان به کتاب ساده‌تر شده است؛ به واقع حضور خانواده‌هایی که در نقاط دور مثل سیستان و بلوچستان، کرمان، کرمانشاه و… زندگی می‌کنند در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هزینه‌بر و زمان‌بر بود و بعضا نیز مقدور نبود؛ اما نمایشگاه مجازی کتاب تهران امکان دسترسی را به آنها هم می‌دهد.

او برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران را عاملی برای جلوگیری از اقداماتی مثل کتاب‌سازی، قاچاق کتاب و تخفیفات غیرمتعارف دانست و تصریح کرد: بدون تردید و به طور طبیعی با وجود سامانه‌ای که برای نمایشگاه مجازی کتاب طراحی شده و نظارت‌هایی که در این خصوص وجود دارد و اینکه ناشر فقط بتواند کتاب‌هایی که دارای مجوز رسمی است و شابک دارد را ارائه کند، منجر به خروج کتاب‌های قاچاق شده و تنها کتاب‌های اصلی و بااصالت ارائه می‌شود.

این فعال حوزه نشر ضمن اشاره به افزایش تعداد مشتریان پس از برگزاری اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تصریح کرد: اینکه اشاره‌ای به هرمزگان و سیستان و بلوچستان کردم به این علت است که توقع نداشتم کودکی یک تک کتاب را از یک استان دور خریداری کند، ولی این اتفاق افتاد و من خودم شاهد این افزایش فروش بودم، به طور کلی یکی از حسنات نمایشگاه مجازی این است که برای همه چه مخاطب و چه ناشر این امکان حضور را ایجاد کرده است.

وی در ادامه افزود: چنانکه در نمایشگاه‌های حضوری به دلیل محدودیت‌های فضا خیلی از ناشران نمی‌توانستند حضور پیدا کنند و احیانا چون تعداد کتاب‌های شان کمتر از حد استاندارد بود غرفه به آنها تعلق نمی‌گرفت و بعضا از مکانی که به آنها اختصاص داده شده بود ناراضی بودند و افرادی که تعداد کتاب‌های‌شان کمتر از 40 عنوان بود مجبور بودند به دیگر ناشران نمایندگی دهند، اما فضای مجازی این امکان را می‌دهد که علاوه بر اینکه تمام مردم می‌توانند در این نمایشگاه شرکت کرده و از این فضا بهره‌مند شوند تمام ناشران هم بتوانند وارد این فضای مجازی شوند و محصولات‌شان را عرضه کنند و این محدودیت‌ها برداشته می‌شود و از این جهت نمایشگاه نقاط مثبت بسیار دارد.

صفا امیری در پایان گفت: به طور قطع برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران به تنهایی حسنات بسیاری دارد ولی یکسری شرایط دیگری هم دارد که این به توانایی برنامه و تخفیفاتی که ناشران ارائه می‌دهند و کارهای جدیدی که عرضه می‌کنند، برمی‌گردد و اگر چنین مواردی دست به دست هم دهد انشاءالله نمایشگاه خوبی برگزار خواهد شد.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ماه آغاز می‌شود و تا دهم بهمن‌ماه ١٤٠٠ به مدت هشت روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به ketab.ir مراجعه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار