رییس کمیسیون عمران شورای شهر تبریز:

بی تدبیری ها، پروژه‌های شهری تبریز را تضعیف کرده است

تبریز (پانا) - رییس کمیسیون عمران شورای شهر تبریز با بیان اینکه در گذشته در شورای شهر ۳ پروژه عمرانی بزرگ را دست پیمانکاری بی تجربه داده اند، بر تضعیف پروژه‌های عمرانی استان با این اقدام تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۶۷۴۴
لینک کوتاه کپی شد
بی تدبیری ها، پروژه‌های شهری تبریز را تضعیف کرده است

روح الله رشیدی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به بحث تملک خانه باقرخان در تبریز گفت: با توجه به ابعاد منطقه و کیفیت حاکم بر آن منطقه، تملک این منطقه کار سنگینی است که شهرداری تملک کند. تنها بحث خانه نیست بلکه حریم خانه نیز مهم است و می‌خواهیم به مجموعه فرهنگی تبدیل شود و شورای شهر برای شهرداری تکلیف کرد که در برنامه های آتی خود تملک آن محدوده را انجام بدهند.

معضل حاشیه نشینی در تبریز

وی افزود: در رابطه با بحث حاشیه نشینی بازدیدهای زیادی توسط اعضای شورای شهر انجام شده و به نوعی اعلان موضع بود و بعدا به بهانه های مختلف، آقای شهردار و ما به آن جا رفتیم. فوری ترین اتفاقی که در این رابطه افتاد، تشکیل قرارگاهی به نام اقدام در شهرداری بود که روسای کمیسیون های عمران، برنامه و بودجه و شهرسازی در این قرارگاه هستند و از جمله تصمیمات سریع این قرارگاه که به مرحله اجرا رسیده، امتداد خیابان ۴۲ متری به کوثر شرقی اشاره کرد.

وی ادامه داد: بزرگترین پروژه از نظر کمیسیون عمران، عظیم الجثه بودن یک پروژه نیست، بلکه بزرگترین در حیات شهری از حیث تاثیرگذاری است.

لایحه ای برای تعیین ضابطه برای ساخت و ساز در اراضی ملی

رشیدی با اشاره به لایحه جدیدی پیرو قرارگاه اقدام گفت: این لایحه برای تعیین ضابطه ای برای اراضی ملی که اجازه ساخت و ساز ندارند، به وجود آمده است. این امر که یک زمین جز اراضی ملی است و ساخت و ساز غیرمجاز است، باعث شده تا ساخت و ساز به امری پنهانی و قاچاقی تبدیل شده و باعث شود که خانه های ناامن با مصالح نامرغوب و نقشه های نادرست ساخته شوند. در این لایحه به طور درست و فنی، ضابطه ای برای این نوع محلات تعریف شده است که اگر مردم تمایل داشته و وارد این لایحه شوند، شهرداری بدون دریافت مبلغی جواز ساخت با نظارت صادر می کند. یعنی ضابطه ای برای تعداد طبقات، گذرها و ... تعریف می کند که ساخت و سازها تحت نظارت و با کمترین هزینه انجام یابند. پیش بینی ما این است که استقبال زیادی از این لایحه شود.

عضو شورای شهر تبریز افزود: در مورد نیروگاه، جلسه فوق العاده تشکیل شده و این نیروگاه مکلف است تا خود را به استانداردها برساند، زیرا مدل فیلتراسیون این نیروگاه نیز یک آلاینده زیستی است. حیات و سلامت مردم قابل قیمت گذاری نیست. سود این نیروگاه ربطی به سلامتی مردم ندارد. همچنین استانداری نیز درگیر این موضوع بوده و به نظر مستمر پیگیر هستند ولی نتیجه ای حاصل نمی شود.

میدان آذربایجان، بزرگترین پروژه ی ناتمام در تبریز

روح الله رشیدی اظهار کرد: پروژه میدان آذربایجان یک گذشته قابل عبرت گیری دارد که پرونده های آن هنوز در دادگاه است. خبر خوش برای این پروژه این است که ملزومات میدان آذربایجان در حال آماده سازی است و قرار است گاردریل ها و اتصال جزیره ها و بدنه سازی و علائم رانندگی و... آماده شوند که طی دو سال آتی تمام خواهد شد.

وی در رابطه با پروژه های نیمه تمام گزارشی ارائه کرده و گفت: ما نباید معیار عملکرد را در کلنگ زنی ببینیم، بلکه ما باید معیار را کاهش هزینه های زندگی شهری و تسهیل زندگی مردم قرار دهیم. پروژه ارتش در اردیبهشت ۹۹ کلنگ زنی شده و مدت پیمانکاری آن ۸ ماه بود که باید در بهمن و نهایتا دی ماه ۱۳۹۹ تمام شده و تحویل می دادند ولی ما وقتی شورای جدید را تحویل گرفتیم پیشرفت این پروژه ۱۰ درصد بود و مطالبات آن به طور کامل انجام نگرفته بود. اکنون شهرداری تمام توان خود را از افزایش پیش پرداخت تا تغییر مدل مدیریتی پروژه در پیش گرفته است تا این پروژه هر چه زود تر تمام شود.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تبریز ادامه داد: ما باید از مدیریت قبلی شورای شهر بپرسیم که چرا ۳ پروژه عمرانی بزرگ را به دست پیمانکاری سپرده که اصلا تجربه کاری در این شهر را نداشته است. طی آخرین گزارشی که به دست ما رسیده، پروژه ارتش در ۴ ماه اخیر ۱۰ درصد پیشرفت و در مجموع ۳۰ درصد پیشرفت کلی، پروژه شهید فروزنده در ۴ ماه اخیر ۱۱ درصد پیشرفت و در مجموع ۲۶ درصد پیشرفت کلی و پروژه رسالت که صفر بود و هیچ اقدامی صورت نگرفته بود، ۱۰ درصد پیشرفت داشته و یک پل شهید فهمیده را با ۲۵ درصد تحویل گرفته بودند که اکنون ۱۱ درصد نیز پیشرفت داشته است.

وی افزود: پیمان پروژه ارتش ۳۸ میلیارد تومان بوده است که اکنون پیش بینی می شود با تعلیقی که داشته، نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان شود. ما می توانستیم با این پول اضافی، سال قبل حداقل ۲۵ اتوبوس برای شهر تهیه کنیم.

ساماندهی دستفروشان نیاز به اعتماد و پذیرش افراد دارد

وی در پاسخ به سوال پانا مبنی بر دلیل نبود مکان هایی برای سازماندهی دستفروشان در سطح تبریز و همچنین پروژه های نیمه تمام بزرگ از جمله پروژه های آیسان و هشت بهشت، گفت: در بحث سازماندهی دست فروش ها و وانت بارها دو بحث وجود دارد. اولی اداره نهاد مسئول و دوم پذیرش توسط افراد است که پذیرش و یا عدم پذیرش به اعتماد و یا عدم اعتماد فرد به سیستم برمی گردد. یعنی باید در طرف دوم اعتمادی وجود داشته باشد که همراهی کنند که خوشبختانه اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است و شهرداری آنها را به عنوان شغل قبول کرده و مدافع حقوق این افراد است، بنابراین کل پروژه منوط به این است که این شغل ها شناسنامه دار شده و فعالیت داشته باشند اما با توجه به متراکم بودن بافت در تبریز باعث شده تا مکان های مناسب در مناطق مناسب در اختیار نداشته نباشند.

وی ادامه داد: پروژه هایی نظیر آیسان و هشت بهشت پروژه هایی از حوزه سرمایه گذاری است که بعد از دوره آقای نوین روی هوا مانده است که حدود ۹ مورد هستند که یا مشکلاتی در قراردادها وجود داشته و یا خواسته اند تا بر سر شهرداری کلاه بگذارند. ۹۹ درصد پروژه های مشارکتی همگی به دلیل نوسانات دلار معطل مانده اند.

ترافیک شهری و وانت بارها مشکلی بزرگ برای جامعه

وی تاکید کرد: ما در رابطه با مشکل وانت بارها طی یک سری تحقیقات وارد موضوع شدیم که در این موضوع شهرداری یک بحث و مراجع قضایی بحثی دیگر است که به موضوع ورود کردند و مشاهده کردیم که در طی یک هفته، مشکل ترافیک حل شد. ولی این هارمونی ادامه دار نبوده و در هفته دوم از بین رفت. این کار به عزم و اراده جدی و همکاری دوطرفه نیاز دارد. چرا که اگر شهرداری به تنهایی وارد عمل شود، شاهد صحنه هایی خواهیم بود که دوست نداریم ایجاد شوند.

سازمان فناوری از ارکان دوره جدید شهرداری است

رشیدی در رابطه با سازمان فناوری گفت: این سازمان، از ارکان دوره جدید و اساس تحول شهرداری است که پیرو اتفاقی که قرار است در حوزه شفافیت به وجود بیاید، متولی اصلی پیگیری پروژه شفافیت در شهرداری، سازمان فناوری است که به تمام بخش های شهرداری وصل شده و برای تمام این بخش ها برای پیگیری تحقق سیستم یکپارچه مدیریت شهری به شکلی که عامل انسانی در این موضوع دخل و تصرفی نداشته باشد، مکلف است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار