یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

آمریکا باید به خواسته‌های به‌حق ایران تن دهد

طرف‌های مذاکره در مقابل خواسته‌های به حق ایران عقب‌نشینی داشته‌اند و با این نرمش می‌توان امیدوار بود که مذاکرات به نتیجه برسد/ آمریکا به دنبال زیاده‌خواهی‌هایی فراتر از برجام است

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه خواسته‌های ایران در قبال مذاکرات کاملا به‌حق است، تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران حق دارد به دنبال تضمین باشد تا دیگر شاهد تکرار اشتباهات گذشته و خروج یکجانبه هیچ کشوری از برجام نباشد.

کد مطلب: ۱۲۴۵۱۸۵
لینک کوتاه کپی شد
آمریکا باید به خواسته‌های به‌حق ایران تن دهد

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با پانا درباره دور هشتم مذاکرات لغو تحریم‌ها که بعد از وقفه‌ای سه روزه به خاطر تعطیلات سال نو میلادی از روز دوشنبه گذشته در وین از سر گرفته شده است، اظهار کرد: «تحریم‌های ظالمانه آمریکا با خروج از این کشور از سه سال گذشته علیه کشورمان آغاز شد، تحریم‌هایی که با روح برجام در تضاد است. در مدت این سه سال کشورهای اروپایی نیز هیچ کار مفیدی انجام ندادند و متاسفانه روز به روز این تحریم‌ها تشدید شد. اکنون که مذاکرات از سر گرفته شده است، جمهوری اسلامی حق دارد که به دنبال تضمین باشد تا بار دیگر شاهد خروج یکجانبه هیچ کشوری از برجام نباشیم و اشتباهات گذشته تکرار نشود.»

وی ادامه داد: «به نظر می‌رسد با توجه به مذاکراتی که در جریان است و اظهارنظرهای مثبت و نیز ادامه مذاکرات، باید امیدوار بود که خروجی مناسبی از این مذاکرات به دست بیاید. با شروع مذاکرات از سوی دولت سیزدهم، تا پیش‌نویسی تهیه شد که بر روی آن مذاکره شود، خبرسازی‌ها و هیاهوی زیادی را از سوی دیگر کشورها شاهد بودیم ولی خوشبختانه به پیش‌نویس نهایی دست پیدا کردند و اکنون گفت‌وگوها درباره آن در جریان است. به نظر می‌رسد طرف‌های مذاکره در مقابل خواسته‌های به حق ایران عقب‌نشینی داشته‌اند و با این نرمش می‌توان امیدوار بود که مذاکرات به نتیجه برسد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: «آمریکا باید تضمین بدهد که اگر در مذاکرات وین نتیجه‌ای حاصل شود و به توافق رسیدند، نباید دیگر از آن خارج شود. پافشاری تیم مذاکره‌کننده کشورمان بر تحقق خواسته‌های به‌حق باعث شده است طرف مقابل به این نتیجه برسد که کشورمان جدی است و باید به این خواسته‌های به حق تن دهد.»

هانی‌زاده گفت: «نکته قابل توجه اما کارشکنی‌هایی است که در مسیر مذاکرات ایجاد شده و سعی می‌کند تا این توافق به دست نیاید. در راس آن‌ها هم رژیم صهیونیستی است. آن‌ها می‌خواهند مسیر هر نوع توافق با ایران را مسدود کنند.»

وی درباره احتمال مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا نیز گفت:‌ «در گذشته هم مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا صورت گرفت و برجام امضا شد. آمریکایی‌ها قصد دارند پا فراتر از برجام بگذارند و درباره توان دفاعی هم حتی ایران را وادار به مذاکره کنند. این مسائل در برجام نیست و آن‌ها با زیادی‌خواهی‌های خود و فشار اقتصادی سعی دارند ایران را وادار به پذیرش زیاده‌خواهی‌های خود کنند. در هر صورت این آمریکاست که باید قدم اول را بردارد و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را لغو کند تا بتوان چشم‌انداز بهتری برای ادامه مذاکرات متصور بود.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: «کشورهای دیگر عضو برجام نیز سعی دارند تا خواسته‌های خود را در این مذاکرات تامین کنند. فرانسه در آستانه انتخابات است و دنبال ایفای نقش در خاورمیانه است. اخیرا هم قراردادهای گران‌قیمت تسلیحاتی را در این منطقه به امضا رساند. انگلیس هم در چنین وضعیتی قرار دارد و سعی دارد اکنون که از اتحادیه اروپا خارج شده در این منطقه نقش پررنگی داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار خود با تاکید بر اینکه اولویت سیاست خارجی کشور، همسایگان هستند اما اعلام هم کرد که آماده همکاری و تعاملات اقتصادی با کشورهای اروپایی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار