دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

مراسم بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس شورای عالی اسفند برگزار می‌شود

تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت مراسم بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش، با حضور فرهنگیان و شخصیت‌های برجسته حوزه تعلیم و تربیت کشور ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ برگزار می ‌شود.

کد مطلب: ۱۲۴۴۳۱۱
لینک کوتاه کپی شد
مراسم بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس شورای عالی اسفند برگزار می‌شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای عالی آموزش و پرورش، محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش نهادی با پیشینه طولانی در کشور است، اظهار کرد: هنگامی که در کشورهای مختلف مسئله دموکراسی و قانون گذاری مطرح شد به تدریج به این نتیجه رسیدند که شیوه آموزش و مدارس جدیدی که در حال شکل گیری است به قانون و مقررات و نظامی برای اداره نیاز دارد که از جنس کارهای دولتی کشور نیست و لذا نهاد ویژه ای تحت عنوان شورای عالی تشکیل دادند.

وی ادامه داد: در کشور ما شکل اولیه این شورا ۱۰ سال قبل از مشروطه و مجلس شورای ملی به وجود آمده و به سال ۱۲۷۵ شمسی باز می گردد. در آن زمان مدارس جدید توسط افراد مختلف در کشور در حال شکل گیری بودند و نخست وزیر آن زمان به این گروه که برای شکل گیری مدارس جدید دور هم جمع شده بودند رسمیتی داد، انجمن معارف شکل گرفت و در سال های بعد مشمول تغییراتی شد تا جایی که اولین بار در ۱۶ اسفند ۱۳۰۰ شمسی شورای عالی به صورت رسمی تاسیس شد.

وی افزود: اکنون در یکصدمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش قرار داریم به همین مناسبت مراسم بزرگداشت آن با حضور فرهنگیان، شخصیت های برجسته علمی و آموزشی کشور در روز ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

امانی طهرانی خاطر نشان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش در طول حیات خود سه مرحله مهم و حساس تاریخی را پشت سر گذاشته است، یکی وقتی که به عنوان یک نهاد مردمی با نام انجمن معارف در سال ۱۲۷۵ شروع بکار کرد و بعدا با عنوان شورای عالی معارف در نظام تعلیم و تربیت کشور به طور رسمی حضور پیدا کرد؛ دیگری شورای عالی فرهنگ در سال ۱۳۱۷ و آخرین مرحله هم شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۱۳۴۳ بود. طی این سالها دچار تحولات زیادی شد و بخش های مهم و حساسی از آن جدا و تبدیل به وزارت خانه هایی مستقل مانند وزارت فرهنگ و هنر، سازمان اوقاف و... شدند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: ماموریت اصلی شورای عالی آموزش و پرورش سیاستگذاری و قانون گذاری در حوزه آموزش و پرورش رسمی و عمومی کشور، نظارت بر حسن اجرای مصوبات آن، توسعه ارتباط با مردم و مجریان است.

وی افزود: این شورای یکی از منظم ترین و با برنامه ترین شوراهای عالی در کشور است که جلسات آن هر دو هفته یک بار با حضور وزیر آموزش و پرورش و سایر اعضای آن با دستور کار مشخص تشکیل می گردد و تاکنون بیش از ۱۰۰۵ جلسه را برای بررسی مسائل مختلف آموزش و پرورش برگزار کرده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: هدف اصلی از برگزاری مراسم یکصدمین سال تاسیس شورای عالی، آشنایی جامعه با شخصیت های برجسته عضو شورا و همچنین آشنایی با کارکردها، دستاوردها و فعالیت های این شورا در طول حیات خود است.

امانی طهرانی با تاکید بر استقلال، اصالت و اتقان مصوبات شورای عالی، اظهار کرد: مهم ترین اصول و سیاست های این شورا، تدوین سیاست‌ها، خط‌مشی‌ها، ضوابط و مقررات مورد نیاز برای ارتقای کیفیت فرایند تعلیم و تربیت و استقرار ونهادینه‌سازی تحول بنیادین در آموزش و پرورش است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در طول تاریخ جنبه کارشناسی، عمیق بودن مباحث و طمأنینه جزئی از شاکله شورا بوده و هیچگاه دستخوش مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دسته ها،گروهها و جناح های مختلف سیاسی نشده و در تلاش است سه کار سیاست گذاری، تنظیم و تصویب آیین نامه ها، اساسنامه ها، قوانین و مقررات و همچنین نظارت را پیرامون امور آموزشی انجام دهد.

امانی طهرانی درباره نقش شورای عالی در اجرای مطلوب اسناد بالادستی تحولی گفت: مخاطب اجرای سندتحول، شورای عالی آموزش و پرورش نیست چون کار این شورا اجرا نیست، بلکه سیاستگذار است، مخاطب اجرای سند تمام بدنه اجرایی کشور در بخش دولتی و غیردولتی و نهادهای عمومی هستند. یکی از موضوعاتی که باید در اذهان جامعه تغییر داده شود این است که مخاطب سندتحول، تنها وزارت آموزش و پرورش نیست؛ بلکه تمام نهادهای کشور که با سند نسبتی دارند، هستند.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به تنهایی از پس اجرای سند تحول بنیادین بر نمی آید، افزود: ایجاد انسجام و تقسیم کار ملی درباره اجرای سند تحول باید به طور جدی مورد توجه و تاکید قرار گیرد، باید وظایف دستگاه های مختلف در قبال اجرای سند تحول احصاء و به آنها اعلام شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: کار اصلی شورای عالی آموزش و پرورش، سیاستگذاری در حوزه آموزش و پرورش رسمی و عمومی کشور است نه اجرای مصوبات، اجرای مصوبات از وظایف وزارت آموزش و پرورش است، وظیفه ما در قبال مصوبات مان، نظارت بر حسن اجرای آنهاست تا با برداشتن موانع و محدودیت ها روند تعلیم و تربیت کشور را هموار نماییم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار